Lydsignatur digital coax vs optisk tos link?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydsignatur digital coax vs optisk tos link?

Heisann.

Kjøpte meg akkurat ny digital coax kabel. Pris 600. Synes lyden i anlegget ble ganske mer oppløst enn med optisk tos link kabel. Bare innbiller jeg meg dette, eller er det forskjell i lydbildet mellom disse?

Takker for svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Heisann.

Kjøpte meg akkurat ny digital coax kabel. Pris 600. Synes lyden i anlegget ble ganske mer oppløst enn med optisk tos link kabel. Bare innbiller jeg meg dette, eller er det forskjell i lydbildet mellom disse?

Takker for svar.
    Edit: Feilinformasjon.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hum? Både optisk og coax bruker DACen i receiveren.

Hva du velger må nesten bli opp til deg. Noen påstår hardnakket å høre forskjell, men det er ikke målbart per dags dato. Personlig merker jeg null forskjell på dem, hører heller ikke forskjell på en coaxkabel til en femtilapp og en til fem tusen.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Med optisk så bruker du dac'en i receiveren/processoren. Dvs at du bruker kun drivverket i DVD-spilleren og lar receiveren/processoren forvandle signalet til analogt. Har du en bra receiver/prosessor og billig DVD-spiller er dette å foretrekke.

Med coax bruker du dac'en i DVD-spilleren.
    Her forvandler DVD-spilleren signalet til analogt. Har du en bra DVD-spiller er dette å foretrekke.
    Stemmer dette? Trodde at både digital coax og digital optisk sendte digitalt ut for så å konvertere til analogt vha DACen til receivern/evt. extern DAC, og at det var vanlig analog phono som brukte DVD-spillerens DAC og sendte analogt ut.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Hum? Både optisk og coax bruker DACen i receiveren.
    OK? da har jeg misforstått. Beklager feilinformasjonen.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Med optisk så bruker du dac'en i receiveren/processoren. Dvs at du bruker kun drivverket i DVD-spilleren og lar receiveren/processoren forvandle signalet til analogt. Har du en bra receiver/prosessor og billig DVD-spiller er dette å foretrekke.

Med coax bruker du dac'en i DVD-spilleren.
    Her forvandler DVD-spilleren signalet til analogt. Har du en bra DVD-spiller er dette å foretrekke.
    En coax-kabel kan ikke overføre flerkanals lyd analogt, så her roter du nok litt.
    Digital coax sender signalet digitalt

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men til topic:
    Jeg har til gode å høre forskjell på en billig toslink og en dyr coax. Dette betyr imidlertid ikke at det ikke kan være forskjell. Om du hører forskjell kan jo dette skyldes vår gamle venn Mr Placebo, men det er vanskelig å si.

Edit: omformulering..

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rekyL
    En coax-kabel kan ikke overføre flerkanals lyd analogt, så her roter du nok litt.
    Digital coax sender signalet digitalt
    Det höres helt logisk ut for meg nå.
    Takk for informasjonen.

Newcomer larsggu sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iom. at begge kabeltypen overfører signalet digitalt, dvs. i form at 0'er og 1'ere, kan det fysisk ikke være noen forskjell på lyden mellom disse mediene. Både optisk og coax er enten av eller på, ikke noe midt i mellom. Det eneste som har noen innvirkning på lyden er konverteringen mellom det analoge og digitale domenet.

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litti i villrede da jeg bruke HTPC og ikke cd/dvd spiller.Kjører signalet via spdif. Har et annet lydkort i min HTPC enn når jeg brukte optisk kabel.

Jeg er av det inntrykk at via spdif blir signalet kjørt ubehandlet gjennom til reciever.

Følte det ble litt endring i lyden likevel.

Kan lydkortet i maskinen "farge" lyden via spdif? Jeg mener at det ikke gjør det.Siden jeg mener det ble litt forskjell så lurte jeg da på om det kunne skyldes kabelen.

Er selvsagt godt mulig at jeg innbiller meg det hele. Synes lyden ble litt bedre så jeg er fornøyd uansett.

Takk for svar folkens

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss se litt på definisjonene her. SPDIF er en protokoll for digital overføring av lyd. Denne datastrømmen kan overføres enten via optisk toslink eller vanlig koaksial kabel i metall. Som sagt er datastrømmen akkurat den samme, bare at den sendes enten som elektriske pulser eller lyspulser.

Om noe gjøres med lyden før eller etter konvertering kommer helt an på kilde og forsterker. Programvare kan påvirke dette, men i gode medieavspillere skal lyden sendes ubehandlet fra eventuell dekoding eller lesing av media til SPDIF-utgangen.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet dette for en god stund tilbake, på min forrige reciever. I en lyd og bildebutikk ble jeg fortalt av en ekspeditør at coax var det beste signalet å bruke. Han påstod at en optisk kabel til 2-3000,- kunne matches av en coax til 500,-, og sånn var forholdet mellom disse. Dette var han helt klar på, så jeg tenkte at det var verdt en test, mot min optiske kabel som jeg fikk med recieveren. Jeg kjøpte en coax til 1500,- som visstnok var minimum det man måtte ha, med garantier på at om jeg ikke var fornøyd fikk jeg pengene tilbake.

Full av forventninger koblet jeg opp den nye kabelen. I lyttepanelet var vi tre stk med ører for lyd. To av oss følte at det kanskje var et snev av klarere lyd på coax, men langt i fra sikkert. Sistemann tror jeg ikke hørte noen spesiell forskjell. Det var uansett ikke verdt å bruke penger på så jeg returnerte den.

Om dette gjelder alt utstyr på alle D/A konvertere uansett fiber/elektrisk, det kan jeg ikke uttale meg om, men jeg hørte liten eller ingenting forskjell den gangen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larsggu
    La oss se litt på definisjonene her. SPDIF er en protokoll for digital overføring av lyd. Denne datastrømmen kan overføres enten via optisk toslink eller vanlig koaksial kabel i metall. Som sagt er datastrømmen akkurat den samme, bare at den sendes enten som elektriske pulser eller lyspulser.
    Jeg har fått forklart at grunnen til at coax etter sigende låter bedre enn tos-link er den ekstra konverteringen fra elektriske til lyspulser i sender, og tilbake igjen fra lys til elektriske pulser i mottager. Teoretisk sett vil vel da en elektrisk digitalstrøm bli raskere og slippe raskere gjennom enn en vanlig tos-link overføring.

En annen ting som muligens ikke har noen innvirkning med korte avstander og begrenset informasjonsmengde, men jeg nevner det allikevel, er at tos-link kabler er veldig simpelt konstruert med dårlige plugger og akryl- istedenfor glassleder til lyssignalet. Proffe fiberoptiske kabler bruker glassledere med omkringliggende kevlarmantel og blir nøye slipt og polert i endene før terminering med høykvalitetsplugger.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for ordens skyld:

"coax" er vel strengt tatt betegnelsen på en skjermet kabel (leder med "jord" som en kappe rundt med isolasjon imellom):

Coaxial cable - Wikipedia, the free encyclopedia.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Heisann.

Takker for svar.
    Det er en kjent sak at nullene blir rundere og at enerne blir rettere på coax. Enerne blir litt bøyd av lyset i optisk kabel, og nullene blir litt strukket pga at konverteringen fra elektriske signaler til lys tar litt tid, og lys er som kjent et analogt medium. Dermed får man jitter slik at noe musikk kan høres litt falskt ut.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Det er en kjent sak at nullene blir rundere og at enerne blir rettere på coax. Enerne blir litt bøyd av lyset i optisk kabel, og nullene blir litt strukket pga at konverteringen fra elektriske signaler til lys tar litt tid, og lys er som kjent et analogt medium. Dermed får man jitter slik at noe musikk kan høres litt falskt ut.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krille_krokodille
    Jeg har fått forklart at grunnen til at coax etter sigende låter bedre enn tos-link er den ekstra konverteringen fra elektriske til lyspulser i sender, og tilbake igjen fra lys til elektriske pulser i mottager. Teoretisk sett vil vel da en elektrisk digitalstrøm bli raskere og slippe raskere gjennom enn en vanlig tos-link overføring.
    Det kan være at det tar noen ekstra millisekunder å konvertere fra elektrisk puls til lyspuls, men det vil uansett ikke ha noen som helst innvirkning på de faktiske 0'ene og 1'erne som blir sendt. Digitalstrømmen kan ikke bli raskere eller tregere enn den er i utgangspunktet. Så lenge signalet holder seg i det digitale domenet skal den per definisjon være bit-vis perfekt. Bitfeil kan selvfølgelig oppstår men dette har ingenting med lyd-"signatur" å gjøre.

Sitat Opprinnelig postet av krille_krokodille
    En annen ting som muligens ikke har noen innvirkning med korte avstander og begrenset informasjonsmengde, men jeg nevner det allikevel, er at tos-link kabler er veldig simpelt konstruert med dårlige plugger og akryl- istedenfor glassleder til lyssignalet. Proffe fiberoptiske kabler bruker glassledere med omkringliggende kevlarmantel og blir nøye slipt og polert i endene før terminering med høykvalitetsplugger.
    Du har nok sikkert rett at materiale varierer mellom billige og dyre kabler, men jeg kan ikke se at dette skal ha noe å si så lenge den leder lys, dvs. har total intern refleksjon. Lyset er enten på eller av, og sensoren i mottagende ende kan dekode dette helt fint uavhenging av hvor polerte endene er.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hehe! Dagens..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larsggu
    Det kan være at det tar noen ekstra millisekunder å konvertere fra elektrisk puls til lyspuls, men det vil uansett ikke ha noen som helst innvirkning på de faktiske 0'ene og 1'erne som blir sendt. Digitalstrømmen kan ikke bli raskere eller tregere enn den er i utgangspunktet. Så lenge signalet holder seg i det digitale domenet skal den per definisjon være bit-vis perfekt. Bitfeil kan selvfølgelig oppstår men dette har ingenting med lyd-"signatur" å gjøre.

Du har nok sikkert rett at materiale varierer mellom billige og dyre kabler, men jeg kan ikke se at dette skal ha noe å si så lenge den leder lys, dvs. har total intern refleksjon. Lyset er enten på eller av, og sensoren i mottagende ende kan dekode dette helt fint uavhenging av hvor polerte endene er.
    Er dette noe du vet med sikkerhet, at denne ekstra konverteringen ikke har noe å si, eller er det noe du synser om på generellt grunnlag utfra forestillingen om at digitalt er digitalt, og dermed upåvirkelig? Selv vet jeg svært lite om akkurat dette og formidler kun hva jeg har latt meg fortelle, så hvis du har faktiske faglige kunnskaper om dette vil jeg gjerne vite mer.

Hva er "total intern refleksjon"?

Selvsagt har materialvalg noe å si selv om en kabel leder lys, men som sagt er det lite trolig at dette har noe særlig å si med begrenset informasjonsmengde, båndbredde og avstand som det er snakk om i en hjemmekinoapplikasjon.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •