Lydsignatur digital coax vs optisk tos link? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Newcomer larsggu sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av krille_krokodille
    Er dette noe du vet med sikkerhet, at denne ekstra konverteringen ikke har noe å si, eller er det noe du synser om på generellt grunnlag utfra forestillingen om at digitalt er digitalt, og dermed upåvirkelig? Selv vet jeg svært lite om akkurat dette og formidler kun hva jeg har latt meg fortelle, så hvis du har faktiske faglige kunnskaper om dette vil jeg gjerne vite mer.
    Jeg har ikke noe mer faktakunnskap enn det jeg har lest meg frem til. Står mye på bl.a. wikipedia om dette (feks. her).

Poenget er at optisk og coax ut på en signalkilde vil lese og formidle de samme dataene siden begge bruker spdif-protokollen. Det vil skje en oversettelse fra elektrisk puls til lyspuls i den optisk utgangen, men dette er en ren oversettelse, ikke en konvertering/estimering slik som skjer i overgangen mellom det analoge og det digitale domenet.

Mulig jeg har uttrykt meg litt uklart; jeg mente bare at siden signalet kun er av eller på, og stammer fra samme kildedata, kan det ikke forekomme variasjoner i overføringen. Derfor kan ikke en digital signalkabel inneha en "lydsignatur" på samme måte som en analog kabel. Material- og konstruksjonskvalitet vil helt sikkert variere, men dette vil ha med kabelens holdbarhet å gjøre og ikke noe annet.

Sitat Opprinnelig postet av krille_krokodille
    Hva er "total intern refleksjon"?
    Det er når lys treffer kanten på mediumet det lyser gjennom med en skarp vinkel og reflekteres tilbake. Står mer om dette her.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen doktorgrad, men jeg mener dette:

TosLink: Galvanisk skille (kjekt mellom kabeltuner og receiver for eksempel), tåler "uendelig" ytre elektromagnetisk støy og avgir garantert ingen til andre signalkabler. Lettere å ødelegge enn vanlig kabel, av og til lettere at den faller ut, masse skitt i pluggen kan kanskje ødelegge signalet

Coax: Kjekt, bare bruk halvparten av lakrissnøre-audiokabelen du fikk med cd-spilleren du kjøpte til konfirmasjonen. Impedansen stemmer kanskje ikke helt, men det spiller liten rolle på korte avstander og så lave datarater som s/pdif spesifiserer.

Lyden? Den samme feilfrie, skulle jeg mene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Homealone - gratulerer med en god digitalkabe! Som en gammel "hifi-freak" vil jeg bare si: Stol på dine egne ører!

Når det gjelder forskjelder mellom digitalkabler, lydkort osv. er det en faktor som faktisk har ganske mye å si: nemlig såkalt "jitter". Lyd overført som digital er ikke "bare" enere og nuller - men en STRØM av enere og nuller. Små timing-variasjoner lager en "uharmonisk" forvrengning, typisk hørbar som en "uskarp" lyd etter min erfaring.

De som er interessert i dette fenomenet kan lese mer her:
    welcome to www.jitter.de
    Stereophile: Jitter & the Digital Interface

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vidarpt
    Små timing-variasjoner lager en "uharmonisk" forvrengning, typisk hørbar som en "uskarp" lyd etter min erfaring.
    Hvordan opplever du dette for DTS/Dolby Digital?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cax
    Hvordan opplever du dette for DTS/Dobly Digital?
    Innrømmer at jeg bare har 2 kanals stereo...

Ellers skulle jeg tro at effekten ville være lik. Dolby/DTS dekoder har samme virkemåte med hensyn til digitale forvregninger og jitter.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jitter er variasjon i delay som kan gjøre at klokke og signal kommer ut av sync. Dette vil selvfølgelig kunne medføre uhumskheter i en overføring av en datastrøm. S/PDIF har dessverre noen svakheter ved at klokka overføres sammen med signalet, og dette kan medføre problemer særlig hvis klokkingen i kilden ikke er av de beste. Det skal derimot litt til å lage jitter med noe så statisk som en kabel uavhengig av om den er optisk eller coaxial.

Ellers er jeg enig med Cax i det han sier om optisk over her, men en coaxial kabel kan med fordel være godt skjermet. En vanlig antennekabel er mere enn bra nok. Termineringer er også viktig på coax slik at en får god kontakt.

Gode kabler behøver ikke koste så mye. Prisen har så vidt jeg vet ingen innvirkning på lyden.

Jeg mente forøvrig ikke å trampe noen på tærne i det forrige innlegget mitt i denne tråden, men jeg skjønner at mange satt med øynene lukket i fysikktimene på ungdomskolen.

I motsetning til vidarpt så mener jeg at du IKKE bør stole på ørene. Du bør selvfølgelig bruke dem, men vær nå litt kritisk til hva du FAKTISK hører. Det er nemmelig lett å la seg rive med når en tester pene, dyre, flotte, feite kabler som bejubles av hifireligiøse blekker.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dyre fete kabler kan lages helt manuelt og rulles mellom lårene til ei kubansk rype (egentlig gammel feit kjerring... som ikke har annet å foreta seg...) :-)
    De kan også lages helt maskinelt - kjapt og billig - av nær akkurat de samme materialene.

Hvilken metode som gir best kvalitet kan diskuteres. Det er jo ikke alltid manuell (kjøkken-)produksjon er den mest kvalitative.
    Hvilken metode som koster mest ut til kunde er derimot en helt annen sak.
    Med andre ord har kvalitet og pris nær sagt ingen som helst sammenheng.

Lukk derfor øynene og foreta en kontrollert blindtest!
    Har du ikke tid/anledning til dette - kjøp det du føler du har råd til. Da vil du i alle fall ikke være usikker på om du har investert for lite.... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har oppdatert info om coax vs optisk. Var ikke mening å legge inn en post til, trykte på feil knapp. ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal derimot litt til å lage jitter med noe så statisk som en kabel uavhengig av om den er optisk eller coaxial.
    Helt korrekt pnerbye. spdif er en meget treg overføring sammenliknet med feks gigabit ethernet. Det er tilnærmet usannsynlig at en digital signalkabel som overfører et spdif signal skal kunne indusere jitter i signalbanen. Dette høres ut som noe hi-fi bransjen har funnet på for å selge dyre kabler.

Gigabit ethernet flyttes helt fint over cat5 kabel over lange distanser uten nevneverdig induksjon av jitter. Jeg utelukker derfor at en halvmeter med digital signalkabel som skal frakte et såpass tregt signal induserer jitter.

Når det gjelder coax vs optisk spiller det heller ingen rolle ved disse hastighetene. Optisk (som er det samme som fiber) har imidlertid muligheten til å overføre data raskere en coax/cat6.

Konvertering fra elektrisk til optisk medfører heller ingen endring av signalet. Det befinner seg i det digitale domenet hele tiden.

Jeg utelukker ikke at oscillatoren/DA'en i mottager enheten kan produsere jitter, men igjen det er ikke rare digitale signalbehandlingen som foregår så jeg vil påstå at det med dagens utstyr er jitter tilnærmet ikke eksisterende.

Den ene linken til vidarpt er 14 år gammel og den andre er skrevet av noen som selger utstyr for å fjerne jitter, så jeg velger å ikke tillegge de serlig vekt selv om de korrekt beskiriver prinsippene bak jitter.

Før vi opererer med båndbredder på 100MEGAhertz og oppover er ikke jitter en aktuell problemstilling. Spdif transporterer til orientering på 8-96KILOhertz.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dan
    ... Jeg kjøpte en coax til 1500,- som visstnok var minimum det man måtte ha ...
    Hmm.. Jeg har en rull med noen hundre meter sertifisert coax liggende en plass her, kanskje jeg burde rote den frem igjen og selge.... (Rullen kosta rundt 600,-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Hmm.. Jeg har en rull med noen hundre meter sertifisert coax liggende en plass her, kanskje jeg burde rote den frem igjen og selge.... (Rullen kosta rundt 600,-)
    Og med den kan du flytte ihvertfall 50Mb/s flere titalls meter uten jitterproblematikk. Sett på noen lekre plugger og gang prisen med 1000 så er du nærme realiteten.

Husk også på at det sitter et buffer både på avsender og mottakersiden. Dette bufferet tømmes etter den interne klokken i Dac'en og fungerer i praksis som en reklokking av signalet.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra televerden har jeg litt erfaring fra transmisjonsteknikk. Tele"data" er veldig førlsomt for jitter, siden det til enhver tid er viktig at de riktige bitene treffe sin tildelte tidsluke. HVis man bommer på tidsluka vil byten avvises og man kan oppleve brudd i samtalen. Selv med disse strenge kravene er det relativt lite som skal til for å overføre en 2 Mbit, man kan nesten bruke hesjetråd over flere 10-talls meter og allikevel få det til å funke. Ok, det kan kanskje hende at transmisjonsutstyr har mer robuste overføringsmekanismer enn hi-fi utstyr, men allikevel.

Jeg har derfor vanskelig for å tro at en kabelstump på 0,5-1 meter skal kunne introdusere noe særlige forskjeller i lyden. Det jeg derimot kan tenke meg som en mulighet er det faktum at optisk kabel introduserer et galvanisk skille, som nevnt over her, og at det kanskje kan medføre forskjeller, men jeg er nå litt skeptisk til det også.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shogun
    Gigabit ethernet flyttes helt fint over cat5 kabel over lange distanser uten nevneverdig induksjon av jitter. Jeg utelukker derfor at en halvmeter med digital signalkabel som skal frakte et såpass tregt signal induserer jitter.
    Det er fundamentalt forksjellig å overføre data som informasjon til en datamaskin og som en digital lydstrøm. Data til datamaskin er ikke følsom for akkurat NÅR hver bit ankommer, så lenge det ikke fører til en feiltolkning/avlesningsfeil. Med digital lydstrøm er det anderledes, som pnerbye var inne på: "S/PDIF har dessverre noen svakheter ved at klokka overføres sammen med signalet". Dermed vil den minste degenerering av signalet kunne medføre klokkevariasjoner=jitter. Datasignalet som overførese er såkalt "baseband", dvs at hele båndbredden brukes til å overføre en bit av gangen som firkantpulser. Firkantpulsen har den egenskap at den trenger uendelig mange overtoner for å definere akkurat hvor "firkanten" skal være. I praksis betyr det at en begrenset båndbredde, (som dog alle kabler har) vil "avrunde" firkanten litt. Dermed vil mottageren få en viss usikkerhet for når egentlig en'ern (eller null'ern) egentlig skal slå til.

Jeg utelukker ikke at oscillatoren/DA'en i mottager enheten kan produsere jitter, men igjen det er ikke rare digitale signalbehandlingen som foregår så jeg vil påstå at det med dagens utstyr er jitter tilnærmet ikke eksisterende.
    Ja, mere presise ocillatorer/klokker og mottaksbuffere og re-clocking har bidratt til å bedre digitallyden. Men prinsippet er at enhver overføring av digitalel lydsignaler -være seg internt i apparatet eller gjennom kablel - vil medføre frekvensbegrensninger som PER SE vil kunne gi opphav til jitter. Om det er hørbart? Det er en annen diskusjon.
    Den ene linken til vidarpt er 14 år gammel og den andre er skrevet av noen som selger utstyr for å fjerne jitter, så jeg velger å ikke tillegge de serlig vekt selv om de korrekt beskiriver prinsippene bak jitter.
    Den "gamle linken" var epokegjørende på den tiden hvor de fleste produsenter ikke kjente til jitterproblematikken, noe som gjorde at digital lyd virkelig fikk dårlig rykte i high-end kretser (med rette...).

Jeg har selv "hørt forskjell" når en jitter-reduserende boks ble koblet inn, så her oppfordrer jeg igjen folk til å stole på øra sine. Hører du ikke forskjell så er jo det grei skuring. En advarsel dog: IKKE bli imponert over PRISEN på en kabel. Det er ingen automatisk korrelasjon med kvaliteten/utbytte og pris!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I praksis betyr det at en begrenset båndbredde, (som dog alle kabler har) vil "avrunde" firkanten litt. Dermed vil mottageren få en viss usikkerhet for når egentlig en'ern (eller null'ern) egentlig skal slå til.
    Med spdifs lave overføringshastighet har du et hav av marginer for at firkantpulsen skal treffe riktig. Spdif krever at signalet treffer innenfor en ramme/margin på 20ns, klokken går på 163ns, hvis du har en coax eller optisk kabel som skal flytte 96khz og den induserer jitter på mer enn maksimalt 1-2ns er det noe fysisk galt med den.

Til orientering så krever et 96khz audiosignal ca 6Mhz båndbredde og et 44.1khz signal ca 2.8Mhz, langt innenfor spesifikasjonene til vanlig antennekabel.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv "hørt forskjell" når en jitter-reduserende boks ble koblet inn, så her oppfordrer jeg igjen folk til å stole på øra sine. Hører du ikke forskjell så er jo det grei skuring. En advarsel dog: IKKE bli imponert over PRISEN på en kabel. Det er ingen automatisk korrelasjon med kvaliteten/utbytte og pris!
    Det er greit å bruke ørene, men det er kjekt om hjernen virker samtidig! Ørene kan fort bli imponert over det øynene ser.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Det er greit å bruke ørene, men det er kjekt om hjernen virker samtidig!
    He He-

Dagens kommentar!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... Med digital lydstrøm er det anderledes, som pnerbye var inne på: "S/PDIF har dessverre noen svakheter ved at klokka overføres sammen med signalet". Dermed vil den minste degenerering av signalet kunne medføre klokkevariasjoner=jitter. Datasignalet som overførese er såkalt "baseband", dvs at hele båndbredden brukes til å overføre en bit av gangen som firkantpulser. Firkantpulsen har den egenskap at den trenger uendelig mange overtoner for å definere akkurat hvor "firkanten" skal være. I praksis betyr det at en begrenset båndbredde, (som dog alle kabler har) vil "avrunde" firkanten litt. Dermed vil mottageren få en viss usikkerhet for når egentlig en'ern (eller null'ern) egentlig skal slå til.
    Og nettopp derfor bruker SPDIF denne teknikken.
    Biphase Mark Code - Wikipedia, the free encyclopedia

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •