Generelt om priser på kabler og plugger; HDMI, DVI, Bananplugger etc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 94
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Generelt om priser på kabler og plugger; HDMI, DVI, Bananplugger etc

Til alle nykommere på forumet: Det er penger å spare, og alle trenger ikke gjøre som meg, kaste bort gode penger på tull. Du kan faktisk bruke sparte penger på gode komponenter.

http://avforum.no/forum/kabler/60483...lerkabler.html

Denne tråden trenger ikke å være en fasit, men en veiledning som kan hjelpe deg på veien. Mitt råd er å samle inn mest mulig informasjon, og deretter, om mulig, teste det selv, helst der du skal bruke det. Mine meninger er høyst subjektive og bygger på egne erfaringer. Mitt råd er at du spør dem som kommer med råd, om de har testet produktet selv.

Denne posten lager jeg på bakgrunn av at det er mye myter rundt kabler og plugger. Nå kan desverre ikke jeg alt for mye om emnet, så derfor holder jeg med til det som jeg er komfortabel med og der jeg føler jeg er på trygg grunn. Jeg mener det trengs en oversikt over hva man må ut med for å få gode og fullt brukbare kabler og plugger. De som selger dette, smører tjukt på og overdriver betydningen av gode kabler. Dummeste utrykket jeg hører et som: Du bør bruke 20% av prisen på hjemmekinoanlegget ditt på kabler. Det er jo bare tull.

Etter min mening trenger du kun å få et bra resultat, ikke legge en spesiell sum i en kabel. Jeg kan se for meg situasjoner der det kan være på sin plass med litt dyrere kabler, men de som har spesielle behov, vet om det selv.

Jeg skulle ønske jeg kunne fått denne informasjonen med en gang jeg begynte å få interesse for lyd og bilde, det hadde spart meg for både penger og mye lesing for å finne fram til en fornuftig balanse mellom pris og kvalitet.

Jeg skal inrømme at jeg har hatt det litt morro på andre sin bekostning etter at min kunnskap har økt, og det er kanskje litt dumt for noen. Jeg har derfor bestemt meg for å dele med med deg noe av det lille jeg har lært meg.

De som har forsterkere til 15-100 000kr kan hoppe over denne guiden, og kjøpe kabler til 1000kr meteren. De har råd til det likevel, og de ser jo ofte kule ut.

Nettverkskabel. Dette er en kabel for overføring av digitalt data signal.
    Dermed kan du kjøpe den billigste som gir deg signal, og det blir ikke bedre enn dette. De fleste vet dette og kjøper dermed ikke nettverkskabler til 500kr pr meter. Grunnen til at den er med her, er at prinsippet gjelder for all overføring av digitale data. Er det signal, er det perfekt.

HDMI - Digital overføring av lyd og bilde.
    Denne kabelen kan du kjøpe billigste type av som du får til å virke. Dersom du har en dvd spiller med svakt signal og du skal føre denne 10 meter kan det hende at du ikke får signal og må kjøpe en litt dyrere kabel. Prøv den billigste først og deretter en annen om dette ikke gikk. Skal du veldig langt er det spesielle løsninger for dette som koster mye penger. Mange eksperter anbefaler Supra kabler.

DVI - Digital overføring av bilde
    Generelt er dette signalet litt sterkere enn HDMI, i alle fall i praksis. Det vil si at de fleste apparater som sender dette signalet vil gå gjennom den billigste kabelen på opptil 10 meter. Jeg ble overtalt til å bruke 500kr for 2 meter kabel for en tid tilbake, og ble dermed "lurt". Mange eksperter anbefaler Supra kabler.

Overganger mellom HDMI og DVI.
    Forskjellen på HDMI og DVI er at HDMI har lyd i tillegg. Det er derfor uproblematisk å bruke overganger mellom disse, spesielt om du har egen forsterker/reciever.

Høytalerkabler.
    Jo tykkere, jo bedre er tommelfingerregelen. Det sies at det er liten sammenheng mellom pris og lyd. Alternativ 1: Gå på biltema og kjøp en som er så tykk som du orker å ha i huset ditt. Det skal jo se ut også. Det er ikke noe galt i å kjøpe en litt dyrere. Noen er jo også svært pene.

Alternativ 2: Dette har jeg lagt inn etter at ekspertene har talt. Kjøp noen med gode "ledeegenskaper". De samstemmer i at det ikke nødvendigvis er en sammenheng mellom pris og kvalitet. Ekspertene mener at det er mulig å få dette for en rimelig penge. Ekspertene har god greie på dette, og lang fartstid. Det er ikke meg imot å kjøpe en slik kabel, og får man dette for en billig penge, hvorfor ikke?

Oppfordring til eksperter: Kom med en link på eksempel på en slik kabel.

Jeg ble selv lurt til å kjøpe noen svindyre kabler som ikke har halve tverrsnittet til de som selges på biltema. Jeg ble rett og slett garantert i butikken at jeg ville høre forskjell. Det gjorde jeg ikke. Glemte at jeg aldri gidder å gå tilbake med varer.

Jeg kan også legge til at endel kabler ser veldig "kule" ut. I noen situasjoner kan jo dette ha noe for seg. Selv kjøpte jeg en hvit flat kabel som kan skyves under nesten helt under listene, til mine bakhøytalere. Det medfører at kablene er "usynlig", selv om de stikker litt ut under liste(jeg har lyse vegger og lister). Så kjøp det som passer ditt behov.

http://avforum.no/forum/guider-audio...lerkabler.html

Bananplugger - Terminering av høytalerkabler
    Her kan du kjøpe hva som helst som har kontakt. Klart at det kan være greit å legge i opptil en hundrelapp for 2 stk. Eller 500 for 2, men du får ikke spesielt noe annet enn utseende igjen for pengene. Gullbelagt? Fordelen er ingen korrosjon, men hvis du kjøper plugger til 50 kr, så kan du tross alt bytte de en gang i året om du mener de er blitt dårlige. Noen mener det er best å lodde dette på, og andre mener det er best at de er klemt på, og andre igjen synes det er greit å bare sku dem inn.

Coax/TosLink - Digital lydkobling mellom lydkilde og forsterker.
    Sitat Opprinnelig postet av larsggu
    Står mye på bl.a. wikipedia om dette (feks. her).

Poenget er at optisk og coax ut på en signalkilde vil lese og formidle de samme dataene siden begge bruker spdif-protokollen. Det vil skje en oversettelse fra elektrisk puls til lyspuls i den optisk utgangen, men dette er en ren oversettelse, ikke en konvertering/estimering slik som skjer i overgangen mellom det analoge og det digitale domenet.
    TosLink er optisk overføring av datasignalet. Dette signalet går ubehandlet til reciever. Det vil si at du kan kjøpe verdens billigste cd spiller, og koble den digitalt via coax til din DAC i din reciever for behandling av signalet uten datatap, og få bra lyd om du har en bra reciever/forsterker. Det samme går for dvd spiller. Kjøp en med meget bra bilde (oppo?). Koble den så digitalt via coax, og du har perfekt overføring av lyd til reciever. Du trenger ikke legge ned mer enn 30kr i en slik kabel, men det er jo mulig å bruke litt mer for å få den bedre skjermet etc, men det er ikke spesielt viktig om du har signal, ref nettverkskabel. Hva er best av Coax og TosLink? Den billigste. Det er den samme datastrømmen som går igjennom, altså 0 og 1.

Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Det er en kjent sak at nullene blir rundere og at enerne blir rettere på coax. Enerne blir litt bøyd av lyset i optisk kabel, og nullene blir litt strukket pga at konverteringen fra elektriske signaler til lys tar litt tid, og lys er som kjent et analogt medium. Dermed får man jitter slik at noe musikk kan høres litt falskt ut.

VideoSwitchers - se Gefen.com eller marantz.com for forsterkere med Switcher
    Nyttige saker som lar deg koble signaler mellom flere lyd og bildekilder og feks to tv apparater.

Sitat Opprinnelig postet av nf
    Kvaliteten på forskjellige kabler i stigende rekkefølge

Dårligst: Composite - vanlig antenneplugg og enkeltleder som finnes i de fleste hus med (kabel-TV) uttak for TV.
    SCART med composite signal kommer i samme klasse.

Bedre: S-Video

Enda bedre: SCART som bruker RGB signaler - valgbart i de fleste DVD spillerer f.eks. Krever SCART kontakt med alle ledere og at både kilde og TV støtter RGB via SCART.

Veldig bra - merkbart bedre enn RGB via SCART: Component Video - dvs 3 separate ledere med god skjerming. (Krever selvfølgelig at kilden er god. F.eks. XBOX 360 brukt som DVD spiller sender ikke allverdens kvalitet selv via komponent-kabelen, sammenlignet med gode DVD spillere)

Best: HDMI digital overføring av signalene helt inn i TV'en. Dvs det mest optimale for en HD TV.
    Det er mange andre tyber kabler og plugger, men dette er det jeg har hatt mest bruk for å finne ut av selv, og dermed vet noe om. Dersom noen andre har noe å bidra med er jo det flott. Jeg ser muligens for meg at det kan bli litt støy rundt dette, men er du rimelig fersk på dette, så er det bare å følge rådene jeg har gitt. Da blir du garantert fornøyd, og du kan alltid oppgradere senere.

Dersom du måtte tvile på det jeg har skrevet, prøv selv med en dårlig kabel og en god kabel, og om du hører forskjell, så gå for den beste.

Linker også til noen tråder der det har vært litt spørsmål.

http://avforum.no/forum/produkt-pris...ige-klaer.html
    http://avforum.no/forum/generell-vid...eblodning.html
    http://avforum.no/forum/produkt-pris...n-sentrum.html
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...-bli-lurt.html
    Om strømrenser: http://avforum.no/forum/generelt-aud...me-batman.html
    http://avforum.no/forum/kabler/47029...klibben-2.html
    http://avforum.no/forum/generell-vid...mi-kabler.html
    http://avforum.no/forum/generell-vid...alsamling.html
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...2-hdmi-ut.html
    http://avforum.no/forum/ny-digitalt-...-digitalt.html
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...recievere.html

For de som har lyst å fordype seg litt:
    http://avforum.no/forum/guider-audio...lerkabler.html
    The Cable Game

EDIT: Jeg legger til for ordens skyld, at noen ganger kan det være greit med bedre isolerte kabler for å unngå forstyrrelser. Dette gjelder i mindre grad på digitale signaler, naturlig nok. Men Strøm og lydkabler kan være greit å holde litt fra hverandre.
    EDIT2: Div skrivefeil.
    EDIT3: For noen kan denne posten være hard kost å svelge. Om man har brukt mye penger på anlegg og kabler for eks. Og det stemmer at jeg har overdrevet lite grann noen steder. Men for nybegynnere er dette en svært god guide, og etterhvert som man får spesielle behov, så skjønner man om man trenger noe spesielt.
    EDIT4: Ryddet litt og moderert noen uttalelser.

PS: Det er veldig mange ting det er mulig å plukke fra hverandre i min guide, dersom man skal være pinlig nøyaktig og ha dekning for alt. Men ta dette som en generell guide. Spesielle guider må man søke seg frem til. Det kan du gjøre på dette forumet, andre forum eller internett. Denne guiden er ment å forenkle, ikke komplisere ting. Dersom jeg mener å ha 99% dekning for noe, så legger jeg det inn i guiden. Hovedside - Wikipedia vil gi ofte gi deg mer informasjon om eksempelvis HDMI enn du noengang ville vite :-)

Jeg sender herved en utfordring: DU deler dine kunnskaper i denne tråden!

Vi trenger en link/tråd om analoge videokabler. Kan noen finne/lage det?
    Kom gjerne med linker til andre relevante tråder.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra her Vertigo :-D

Jeg er stort sett enig med deg, det store unntaket er bananpluggene, det er bedre å kjøpe små 'bananer' av høyere kvalitet som må loddes på kabelen eller bruke andre typer for lodding (feks pins eller spader).

Det er mye kabler som er overpriset på markedet, men en ting som mange ikke tenker på er at en kabel som har god mekanisk kvalitet ofte blir dyrere, dvs. kabler som tåler mere bøying og mishandling.

Også er det mye penger å spare på å lage kabler selv, morro er det også

A

Intermediate Tor Ole sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra her, men jeg er jo da litt uenig med din tankegang om ht, kabler.
    Tror ikke du må opp i så høy prisklasse på forsterkere og høytalere, før du kan høre forskjell på en god kabel og dårlig kabel ikke nødvendigvis dyr/billig,

Men som sagt god tråd som sikkert kan hjelpe en del og spare litt penger.

Newcomer omfosen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er selv litt i den tankegangen at jo dyrere jo bedre. Det er nok mye humbug med akkurat det. Er for tiden på jakt etter nye HDMI kabler som skal erstatte mine Monster C. 400 serie. Har tittet mye på Audioquest HDMI 3 serien. Etter litt lesing så finner man mange kommentarer alla det vertigo skriver her (veldig bra forresten!). Jeg vurderer nå å kjøpe noe billigere som f.eks http://www.monoprice.com sine HDMI kabler. Prismessig så ligger de på et veldig bra nivå.

Med tanke på HDMI kabler. Du skriver at selv den billigste vil virke med forbehold til avstand selvfølgelig. Hva med det å takle de nye lyd og bildesignalene som kommer med HDMI 1.3 standarden?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er den samme filosofien som jeg etterhvert har kommet over på. Klarer ærlig talt ikke å høre forskjell på høytalerkabler (i mine prisklasse 0-100 kr/m).

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knall tråd vertigo. Lærte en del av dette...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På grunn av uenighet med avforum, ser jeg meg nødt til å slette denne posten.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    are_e; Jeg kommer aldri til å gidde å lodde en kabel/plugg om jeg så kjøper høytalere til 100 000kr. Må vel inrømme at jeg synes det virker litt vanskelig/komplisert. ops: Men jeg avviser ikke fullstendig at dette kan gi bedre kobling, men jeg tror det er nok for de fleste med enkel kobling. Kommer du å lodder når jeg kjøper grisedyre høytalere?
    Jeg stiller med loddebolt og nødvendig verktøy hvis du betaler turen til Bergen
    Det er ikke vanskelig å lodde plugger på kabler, spesielt ikke på høyttalerkabler som bare har 1 leder pr plugg. Jeg syns ihvertfall det er veldig morro å lage kabler, har også laget kabler til endel kamerater, spesielt morsomt er det når kablene mine faktisk gir hørbare resultater

Anbefaler alle som er litt fingenemme å prøve seg på å lage egne kabler, og det er forholdsvis mye penger å spare dersom man har et stort anlegg.

HDMI, scart og Svideo er dog forbeholdt litt viderekommende siden disse krever mange loddepunkter på svært liten plass. Selv har jeg bare lodda scart av disse.

A

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tommel opp Jeg var selv tidligere overbevist over kablenes magiske egenskaper inntil for relativt kort tid siden da jeg havnet i en diskusjon med en kompis av meg angående digitalkabler. Jeg ble rett og slett svar skyldig i hvorfor det skulle være noen forskjell med heldigitale signaler (utenom generelle kvaliteter som strekking og bøying, som ble nevnt litt tidligere i tråden). Fra nå av blir det digitalkabler som er et fint kompromiss mellom pris og utseende

En ting som irriterer meg ganske grundig er de seriøse aktørenes (What Hi-Fi?, Lyd og Bilde, etc.) lovprising av kabler (inkludert digitalkabler). I mine øyne mister de troverdighet når de med kors på hjertet prøver å fortelle meg at en strømkabel (!) til 10k vil revolusjonere lyden i high-end anlegg....

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    Det var siste nummer jeg leste av Lyd & Bilde, som fikk meg til å skjønne at det faktisk var tull det de skrev. Det handlet om HDMI kabler til 4-5000kr. "Mettede farger" eller noe slikt kalte de det. Skulle likt å se om de skrev "mettede data" gjennom en nettverkskabel. På den digitale siden, har du enten signaler eller ikke.
    Det er muligens litt mer komplisert enn "signal" eller "ikke signal", men veldig mange er enige om at en dårlig forbindelse gir svært tydelige bi-effekter, og at fraværet av slike bi-effekter er et tegn på at forbindelsen fungerer, og dermed ikke kan bli bedre.

Dette taler veldig imot intuisjonen for de av oss som er vokst opp i en analog verden hvor alt kan bli "litt bedre" eller "litt forskjellig". En gammeldags kopimaskin gav litt forskjellig bilde hver gang, og 2.generasjon kopi var alltid dårligere. Sånn fungerer ikke utskrift av pdf-filer fra en datamaskin.

Det finnes veldig grundige paper som har modellert spdif digital lyd-forbindelse. Konklusjonen er vel noe sånt som at spdif mottakere ikke bør slippe klokken fra strømmen direkte og ufiltrert til D/A da dette kan gi jitter-problemer, spesielt hvis kabelen har dårlig båndbredde.

Nå er det slik at rett båndbredde ikke er spesielt kostbart å oppnå. Humbug-kablene må stort sett spille på andre og mer magiske faktorer for å forsvare sin pris.

Høyttalerkabler kan faktisk ha en viss effekt, spesielt ved vanskelige høyttalerlaster. Igjen kan man bruke Ohms lov og kjøpe kabler på biltema som tilfredsstiller problem-høyttalere som elektrostater.

I alle disse tilfellene snakker vi om potensielt relativt små, negative påvirkninger hvis man gjør opplagt dårlige valg i særtilfeller. Ikke positive påvirkninger hvis man gjør veldig smarte valg.

I de tilfellene hvor analog-kabelen står i signalveien så tilsier vanlig kretsteori at man kan modellere det hele som en støykilde og et passivt filter. Altså hvis man unngår innstrålt støy og kobler inn et enkelt filter med veldig lite utsving så kommer man i samme situasjon hvor man kanskje og kanskje ikke kan høre forskjellen.

Poenget er altså ikke at alle kabler nødvendigvis låter likt i absolutt alle situasjoner, men heller at man kan oppnå det samme som en dyr kabel med en billig kabel. Utenom godfølelsen av placebo :-)

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra vertigo :-D
    Jeg støtter deg fullt med mine egne erfaringer gjennom årene.
    Det nevnes i tråden at å lodde er det beste. Her er jeg ikke helt sikker. Jeg tar litt utenfor fagområdet for å sette de små grå i sving. Jeg har jobbet en del med høyfrekvent sendeutstyr og her er krav til impedans veldig viktig (dette gjelder jo analoge bilde kabler i høy grad (75ohm)). Her er det beste å benytte klemhylser som klemmes på signal lederne altså ingen lodding. Dette sikrer god kontakt og 75 ohm impedans med BNC plugger.
    I tråden her var det jo snakk om høyttalerkabler på bananplugger så det er jo ikke samme forhold, men jeg stiller likevel spørsmål om ikke det er bedre å ha god mekanisk klemkontakt på lederne. Kom gjerne med gode innvendinger på dette.

Ønsker også å legge til at spesielt for bildeoverføring er en impedans så nært 75 ohm som mulig viktig. De RCA pluggene som vi er vant til på våre komponent kabler kan ikke bli 75 ohm da dette er en egenskap som avhenger av diameter på isolasjon mellom skjerm og leder, noe vanlige RCA kontakter ikke oppfyller. Elektronikk produsentene legger da inn korreksjons kretser for å rette på dette, men resultatet blir stort sett ikke optimalt. Det er synd at det var RCA pluggene som "vant markedet". Vi skulle hatt BNC plugger som brukes på mer proff utstyr (studio o.l). Heldigvis finnes det på markedet RCA plugger med klem hylser så for de som ønsker å lage komponentkabler selv med meget god kvalitet er dette mulig. Når det gjelder billige og dyre komponent kabler i butikk så er det bare å prøve seg frem. En billig kabel kan ha kommet nærmere 75 ohm impedans enn en dyrere. God skjerming er alfa omega når det er snakk om analoge kabler for å hindre støy utenfra. Husk at har du støyproblemer så kan det være nok å bytte om på komponentene i anlegget og flytte på elektriske kabler og høyttalerkabler. Jo mer strøm i kabelen jo høyere utstrålt magnetisk støy. Så hold strømkabler adskilt fra signalkabler så mye som mulig. Støy kan komme fra komponentene i anlegget. Sørg for god elektrisk kontakt på alle plugger. Bruk gjerne litt kontaktspray som holder korrosjon borte.

Lykke til!!

For interresterte så fant jeg en link om 75 ohm impedans og RCA plugger
    Blue Jeans Cable--"True 75 ohm" RCA Plugs

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hdmi

En ting det kan være verd å merke seg er jo det at ikke alle de billigste HDMI kablene støtter 1080p. Har selv en billig Real Cable på 8 meter og det holder fint for min del, men tror at om jeg skulle bruke full HD altsp 1080p så ville jeg lagt 500- 1000 mer i det og kjøpt en som beviselig kunne sende 1080.

Det snakkes om å bruke minst mulig på kabler her, det er greit nok, kjøpte utstyr for 45,000,- selv og la til sammen 4500,- i kabler. Det er et nivå som jeg syns kan forsvares. Kabelvalget var Omni2, Monster Cabel 350i og Real Cabel til hdmi.

Jeg syns også det er overdrevent å legge 20% av summen i kabler, men 10% syns jeg man burde legge i det. Man kan reklamere for Biltema kabler osv og jeg har rådet mange til å kjøpe dem selv, men dyrere kabler har generelt sett bedre lederegenskaper. Jeg snakker ikke om tykkelse så mye som kvalitet, når man har en liten stativhøytaler av god kvalitet en liten Proac eller Tannoy kanskje så trenger man ikke tykkeste sort Biltema kabel da er det bedre å legge pengene i en bedre kabel. det er annerledes med CV eller JBL der er tykkelsen langt viktigere.(mye grunnet at bassen trenger mye strømm på kort tid)

Kjøper man utstyr til 14,000,- totalt så er det ikke galt å bruke 1400- 1500,- på kabler er det vel? Kabler er et dødt komponent som ikke gjør annet enn å forringe signalet så kjøp dem bittelitt dyrere og bittelitt kortere, men er enig i at der er dumt å bruke en formue.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv billige kabler må nå minimumskravene for ytelse, uansett hvor lang den er... ellers er det ikke en HDMI kabel.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kanskje det

Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Selv billige kabler må nå minimumskravene for ytelse, uansett hvor lang den er... ellers er det ikke en HDMI kabel.

Men nå er det et faktum at noen produsenter har begynt og garantere for at de kan sende full HD. Tror supra gjør det blant annet, WireWorld gjør det hvertfall som jeg vet om.

Real Cabel sine kabler gjør det ikke, og jeg har tidligere hørt at dette har vert et et problem å få Full hd gjennom real cabel 10m. Om man skal ha 1080P gidder man da vel ikke kjøpe en kabel til 1200,- først og så kjøpe en til 2000,- som er garantert HD 1080P klar? dessuten koster jo PJ med 1080P 30,000,- eller noe slikt og er man så biled bevist at man gidder det så kjøper man ikke kabel som ikke klarer oppløsningen.

"kjøp en og så kjøp en ny om den ikke virker" hva er vitsen med det? kjøp heller en som virker med det samme.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har litt annen oppfatning av analoge kabler, spesielt video kabler. For en stund tilbake hadde jeg Clas Ohlson component kabel til 300 kr, som ga et greit bilde, men så byttet jeg ut til Proson Super Component til 1600 kr og det var som natt og dag. Bildet ble skarpere, mer detaljert, mindre støy og mer dybde i bildet. Verdt hver krone mener jeg... Og dette kan ikke være placebo for forskjellen var så åpenbar at tilogmed fatters så forskjell.

Skal gjøre en kritisk test til om jeg hører forskjell fra QED Qunex 1 (300 kr 1m) og Tara Labs Spectrum 1a (900 kr 1m) kablene mine. Så slenger jeg opp en mening rundt det...

Men høytaler kabler må jeg si meg enig i, der hører man sjelden forskjell men lyden kan ofte være litt "annerledes" fra kabel til kabel som nevnes her. Og om man liker det eller ikke er opp til ditt eget øre. Og har opplevd selv at det dyreste er ofte ikke det beste....

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at det er viktig å se og forstå forskjellen mellom pris og kvalitet. Dyre kabler er ikke alltid bedre en billigere kabler. Det er utrolig viktig å se på spec'ene og lab testene, ikke bare høre på reklame eller 'high-end' hifi journalister ...

Denne tråden er veldig bra. Endelig folk som ha beina godt planta på jordet (hvis det skrives slik).

Jerome.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •