Generelt om priser på kabler og plugger; HDMI, DVI, Bananplugger etc - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 94 av 94
    Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Sånn sett er det vel litt feil å si pluss og munus om høytaler kabler, forsterker og høytaler terminaler også, pga at de jobber med vekselstrøm, men det er vel mer for å sikkre riktig fase for høytalerene og forsterker man har innført det.
    Nå må du ikke blande begrepene fase og polaritet

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [flisespikker modus] Det er vel ikke 100% riktig å si en pluss og en minus leder heller på slike balangserte kabler, fordi begge lederene kan ha 0v mellom seg, og instålt støy da kan vel teoretisk flytte -minus lederen over på + siden osv, og hva blir kabel polariteten da? [/flisespikker modus]
    Her tar du feil, mener jeg. Det finnes en pluss og minus for å få signalet ut fra receiveren med riktig polaritet. Hvis du bytter + og - på et diff. par (som på din tegning) så få du feil signal ut av receiveren. Så signalet som du sender til driveren blir invertert når det kommer ut av receiveren.
    Dette er spesielt viktig når du bruker digitale signaler (klokke for DDR minne for eks.), slik at receiveren får et 0 og ikke 1 (eller omvendt). Tror ikke at det er brukt i hifi/hjemmekino utstyr men det er brukt i mange andre områder.

Poenget er vel mest at balangserte XLR har to frittsående signal ledere en egen jord leder og skjerm, og Lyd og bilde fikk vel egentlig frem hoved poenget med at aventuell innstålt støy i kabelen, blir kanselleres ut mellom de to signal lederene og at det er vel selve essensen med slik kobbling, slik at den blir mindre følsom ved lange kabelstrekk med svake mic signalkilder osv.
    Ja og nei. Får diff. paret for mye støy så klarer ikke receiveren å korrigere og å få ut et riktig signal (Receiveren har en inngang området for spenningene). Tror ikke det skjer så mye så lenger du har ikke en kraftig støykilde...

Sånn sett er det vel litt feil å si pluss og minus om høytaler kabler, forsterker og høytaler terminaler også, pga at de jobber med vekselstrøm, men det er vel mer for å sikkre riktig fase for høytalerene og forsterker man har innført det.
    Her må jeg si meg uenig med fordi hvis du kobler en HT feil så beveget membranen i feil retning (ut når det burde våre inn og omvendt).

Nå er dette bare teori. Jeg har aldri brukt balanserte/diff kabler, så jeg vet ikke hvor mye bedre lyden blir.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Opprinnelig skrevet av asvaberg

Det er en kjent sak at nullene blir rundere og at enerne blir rettere på coax. Enerne blir litt bøyd av lyset i optisk kabel, og nullene blir litt strukket pga at konverteringen fra elektriske signaler til lys tar litt tid, og lys er som kjent et analogt medium. Dermed får man jitter slik at noe musikk kan høres litt falskt ut.

Hehe. Fleip eller ikke, så er ikek dette så langt fra sannheten.
    Det er sender og motaker som er digitalt. Signalet i kabelen er en sinuskurve.
    For å forklare enkelt, og meget forenklet, så kan vi si at om signalet er 5V så blir det tolket som 1, og er signalet 3V blir det tolket som 0.
    Men som alle vet er det forstyrrelser i kabler, forstyrrelser fra andre kabler og magnetise felter. Samt at sinuskurven flater ut over lengre strekk.

For å motvirke dette tolker mottaker signalet slik at alt mellom 4 og 5.99V er 1, og alt mellom 2 og 3.99V blir til 0.

Derfor vil "digitale" kabler oppfattes som perfekte uansett og som regel gi samme resultat uansett. Men om støykildene er mange eller kablene blir fort signalet som skulle være 3V til 4.0 og dermed mistoltket, og motsatt. Da er man opp mot grensa av hva kabelen kan klare å levere, og vi vil få urenheter i bildet. Litt mere støy og vi får ikke bilde i det hele tatt. Det samme gjelder for lyd.

Det er også her timing og klokkesignal kommer inn i bildet.
    Om signalet kommer litt ut av fase, vil vi jo havne på feil sted i bølgen, no som vil gi feil V, og ettersom hvor dårlig timingen er kan det gi feil 0 eller 1. Men om timingen blir for stor vil enheten rett og slett slutte og virke. Og det er som regel slik de fleste cd spiller takker for seg. Og om timingen er litt feil vil det gi litt mindre rom for dårlig signalkabel, men trolig vil det ikke merkes i det hele tatt. Nettop på grun nav at signalet tolkes 0 eller 1.

Når vi snakker om data, så vil det være akurat det samme som gjelder. Men her trenger vi ikke signalet i realtime, på samme måte som ved lyd og bilde(der det vil oppfattes som hakking). Så her kan vi bruke tid til å korrigere feil. Går ikke inn på hvodan det gjøres her, men det er relativt enkelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte konklusjon!

Kvaliteten på digitalkabelen sier derfor noe om hvor lang den kan være før signalet blir ubrukelig. Og at hvis kabelen er brukelig vil resultatet bli 100% likt uansett kvalitet og pris på kabelen, på alle mulige måter. Selv om signalet kan være forskjellig.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herregud måtte bare linke til denne strømkabelen. Den må jeg ha.....not!

Nordost Valhalla strømkabel - Hi-fi Center Kjeden

Newcomer vaner81 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Barrabas

Også 90% av lysets hastihet da

For et fjernt salgsargument hehe
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Også 90% av lysets hastihet da

For et fjernt salgsargument hehe
    Er jo faktisk sant at det ikke går med stort mer enn 50% på andre kabler da, men har det kommet med den farten fra kraftstasjonen vet jeg ikke om en liten "sluttspurt" er nok til at jeg merker forskjell ;-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nettverkskabel

quote fra første post:" Nettverkskabel. Dette er en kabel for overføring av digitalt data signal. Dermed kan du kjøpe den billigste som gir deg signal, og det blir ikke bedre enn dette. De fleste vet dette og kjøper dermed ikke nettverkskabler til 500kr pr meter. Grunnen til at den er med her, er at prinsippet gjelder for all overføring av digitale data. Er det signal, er det perfekt."

Nettverkskabel er et dårlig eksempel, fordi man som regel da snakker om tcp/ip trafikk. Der prater enhetene med hverandre i begge ender og sender pakker med data som gikk tapt på nytt. Men når vi snakker digital overføring av lyd via optisk kabel, hd-signaler over hdmi eller lignende, er det ingen redning for tapte data, da kommer en datapakke frem perfekt, eller ikke i det hele tatt.

Det er veldig optimistisk å håpe at absolutt alle data kommer frem. For å kompensere for dette ligger det redundans i signalet på CD/DVD-platen. Der er det 8 feilrettingsbyte lagt til 24 byte lyd for en CD feks.

Dermed kan en digitalkabel som mister deler av signalet fremdeles gi god lyd, fordi dekoderen mottar redundant informasjon. Det som skjer når for mye informasjon går tapt er opp til dekoderen, og kan derfor gi varierende resultater på forskjellig utstyr.

K

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Barrabas

"Vi har med stort hell brukt Nordost sine strømkabler på alt fra cd-spillere til video projektorer... Vi opplevde blant annet større dybde og mer detaljer i fargen, og mye bedre definisjoner av kanter osv…"

HAHAHAHAHAHAHHAHAaaaaAHaHAhahha *hikst* AHAHHAHAHAHAHAHAHAaaa...
    Dette gjorde dagen min, seriøst....

Selvsagt anbefales disse på det sterkeste... De tjener jo sikkert 19 895,- per solgte kabel

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På grunn av uenighet med avforum, ser jeg meg nødt til å slette denne posten.

Newcomer AdrenalineX sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange legger opp kablet nettverk i hele huset for både tv, telefon og bredbånd signaler (f. eks Elko link home) og da brukes cat5 eller cat6 kabler. Forskjellen på disse to kablene er at cat6 takler høyere båndbredde i nettverket. Dvs. at hvis man har gigabit nettverkskort så bør du bruke cat6 for å få full hastighet, men hvis du bare har megabit nettverkskort trenger du bare cat5. Det digitale signaler forblir det samme uansett hvilken kabel, men noen kabler er takler tydeligvis større mengder med data. Er ikke dette også noe som bør tas med i vurderingen om riktig kabel?

Er det forresten noen som vet om coax kabler takler like høy båndbredde som cat6? Jeg lurer nemlig på om jeg skal bruke eksisterende coax til tv signaler eller om jeg skal legge opp en ny cat6 kable?

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan du si at jo tykkere jo bedre er det i høyttaler sammenheng ved kabelstrekking?

Det er type leder som bestemmer hvor godt signalene bringes frem fra forsterker til høyttaler enheter, man trenger overhodet ikke 50 mm kabel av rent kobber for å få godt signal. Tykkelse prioriteres i andre rekke, og overdimensjonering har ingen hensikt.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AdrenalineX
    Er det forresten noen som vet om coax kabler takler like høy båndbredde som cat6? Jeg lurer nemlig på om jeg skal bruke eksisterende coax til tv signaler eller om jeg skal legge opp en ny cat6 kable?
    Hvor stor er frekvensen på signal fra LNB i et parabolanlegg? Vil nok tro at en koakskabel takler minast like stor båndbredde som en TP kabel. Men husk at koaks i datanett ofte er 50ohm, mens i TV sammenheng er det snakk om 75ohm.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •