Generelt om priser på kabler og plugger; HDMI, DVI, Bananplugger etc - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 94
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er stereo som skal brukes. Hvorfor vil det lønne seg med ny cd-spiller eller ekstern Dac hvis man har stereo og ikke hvis man har hjemmekino anlegg. Kan du begrunne deg litt mer for en stakkars nybegynner Jeg vil bare ha best lydkvalitet igrunnen. Er det ikke slik at hvis jeg bruker en analog signallkabel fra cd/dvd-spiller til forsterker så må det være en viss kvalitet på denne kabelen også.

Er det noe spesiell grunn til at nesten alle hjemmekinoreceivere har digitale tilkoblingsmuligheter, men få (rimelige) stereo forsterkere har dette??

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delirious
    Det er stereo som skal brukes. Hvorfor vil det lønne seg med ny cd-spiller eller ekstern Dac hvis man har stereo og ikke hvis man har hjemmekino anlegg. Kan du begrunne deg litt mer for en stakkars nybegynner Jeg vil bare ha best lydkvalitet igrunnen. Er det ikke slik at hvis jeg bruker en analog signallkabel fra cd/dvd-spiller til forsterker så må det være en viss kvalitet på denne kabelen også.

Er det noe spesiell grunn til at nesten alle hjemmekinoreceivere har digitale tilkoblingsmuligheter, men få (rimelige) stereo forsterkere har dette??
    En DAC inne i en rimelig og/eller gammel DVD spiller vil ikke være like god som en DAC i en nyere og/eller dyrere CD spiller. Husk at DAC i DVD spilleren skal kunne ta seg av både flerkanalslyd og streolyd, i tillegg til bildebehandlingen og enlkelte andre funksjoner i DVD spilleren.

En ekstern DAC skal bare gjøre om et digitalt signal til analogt, og gjør som oftest dette rimelig godt. Det har (nesten) ingen praktisk betydning om dette digitale signalet kommer fra en billig DVD spiller eller en dyr CD spiller.

Handler om hvor mange funksjoner man skal presse inn i en boks, det må gå utover kvaliteten.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det flere som har gjort seg noen erfaringer på kablefronten i det siste?

Jeg har prøvd meg på en såkalt Dikemark, og fant ut at den slett ikke var verst. Sammenlignet med de andre DIY kablene som jeg refererer til tildligere i denne tråden så hadde den en litt roligere diskant, virket i det hele tatt noe varmere enn de andre kablene som jeg bruker til daglig.

Andre som har prøvd denne?

Har vært moro å prøve disse sammen med annerkjente signalkabler, for å se hvor bra/dårlige de egentlig er.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som ikke vet hva en Dikemark er (jeg viste ikke før nå), se denne tråden for eks:
    Dikemark signalkabler

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På grunn av uenighet med avforum, ser jeg meg nødt til å slette denne posten.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært på tur og fått prøvd den kabelen jeg anser som den "beste" av mine hjemmelagde opp mot en anerkjent kabel som koster ca. 25 ganger så mye som min kabel.
    Om det er verdt å slenge inn de ekstra kronene? Tja, det tror jeg kommer mye an på hvilket anlegg man har i utgangspunktet.
    Min kabel var litt "tilbakelent" og stemmer kom kanskje ikke ut på samme måte som med den dyrere kabelen. Men med en annen forsterker som i utgangspunktet hadde vært noe lysere i klangen tror jeg kanskje de hjemmelagde kablene hadde vært å foretrekke. Her er det smak og behag.

Men konklusjonen er at jeg hørte forskjell, men om det er verdt over 2 500 i mellom? Njjaaa, skeptisk....

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje interessant for få men i mitt oppsett hadde jeg meg en liten kabeltest sammen med en kompis for 2 uker siden. Det sto da mellom følgende høytalerkabler: MIT Terminator 2, TaraLabs Helix6, Kimber 4TC og Eichmann (den blå til en rimelig penge).

Konklusjon: Store forskjeller på bassrespons og oppløsning i mellomtonespekteret.
    Jeg valgte til å slutt å sitte igjen med MIT siden denne dempet litt i toppen men ga en mer fyldigere (varmere?) mellomtone. Kimber ga en litt lysere topp i mitt oppsett der noen låter ble litt for bassfattige, så Kimber er nok mer veien å gå om du skal "tune" noen høytalere med mere diskant.
    TaraLabs var ekstremt nøytral og så og si prikk lik Eichmann kabelen i lydsignatur. Det var kanskje et lite hint mer fundament i bunnen med TaraLabs men det var så lite at jeg vil si disse kablene er veldig like, TaraLabs er er kable til 3500kr og Eichmann tror jeg ligger på 1000-1200?

Signalkabler: MIT Terminator ble satt opp i mot Kimber Hero, og ble koblet litt fram og tilbake med andre signalkabler av typen Kimber Tonik og Eichmann, fant rett og slett ut at MIT fra Pre til Power og Hero fra CD til PRE var et ypperlig kompromiss for flott oppløst diskant, varm mellomtone og rimelig greit bassfundament. Skal ikke si dette er noe andre vil like, er så ektrem forskjell på ørene til ulike folk at i DINE ører kan dette låte som en gammel kassett i en Opel Manta. Er iallefall fornøyd med testen jeg utførte da jeg sparte litt kroner på det også

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fortsatt til gode å høre betydelige forskjeller på høyttalerkabler, og til dels signalkabler. Derimot opplevde jeg en stor forbedring i lyden på min cd-spiller ved å bytte ut strømkabelen ("lakrissnøret") med en skjermet supra til noen hundrelapper. Er også blitt mindre skeptisk nå enn jeg var før mht forskjell på kabler, selv om jeg ikke har hatt noe aha-opplevelse med høyttaler og signal-kabler enda.

Kan jo slenge med god erfaring jeg har hatt med bananplugger, nemlig disse fra monster.

Utrolig enkel å monter på kabelen (uten verktøy eller lodding) og man kan bytte toppstykket med f.eks spade. Disse er overpriset i norge til 400kr for 4stk, men kan kjøpes fra USA for 20$ for 4stk.

Har litt dårlig erfaring med veldig billige bananer (proson crystal smoke), da disse hadde ulik diameter som gjorde at noen ikke satt fast i det hele tatt, mens andre ikke fikk plass i høyttalerterminalen

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjempemeling fra Lyd & Bilde

Analog XLR

En del dyrere produkter bruker såkalte balanserte kabler av typen XLR (samme som til mikrofoner). Fordelen med disse er at det er to ledere til pluss-signalet i stedet for bare én. Det som finnes av signalstøy i hver leder kanselleres mot hverandre på slutten av ferden, og på den måten får man et høyere dynamikkområde og ofte bedre lyd med XLR. Det er en kostbar affære å lage produkter med ekte balansert overføring, derfor sitter det som regel ikke XLR-kontakter på rimelige produkter.

Dette er hentet herfra Lyd og Bilde : Verdt å vite om lydkabler

Hva slags korrekturlesere er det snakk om her?

Ikke rart at mange synes kabeldebatt og synsere rundt dette er morsom lesing.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Analog XLR

En del dyrere produkter bruker såkalte balanserte kabler av typen XLR (samme som til mikrofoner). Fordelen med disse er at det er to ledere til pluss-signalet i stedet for bare én. Det som finnes av signalstøy i hver leder kanselleres mot hverandre på slutten av ferden, og på den måten får man et høyere dynamikkområde og ofte bedre lyd med XLR. Det er en kostbar affære å lage produkter med ekte balansert overføring, derfor sitter det som regel ikke XLR-kontakter på rimelige produkter.

Dette er hentet herfra Lyd og Bilde : Verdt å vite om lydkabler

Hva slags korrekturlesere er det snakk om her?

Ikke rart at mange synes kabeldebatt og synsere rundt dette er morsom lesing.
    Teoretisk skal det vel være en fordel med balansert signalgang.

Jeg kjører balansert fra dac til pre og videre til effekt. Har også testet ubalansert - men jeg klarer ikke å høre forskjell.

Tror kanskje det kan være en større forskjell hvis man er plaget med støy.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det er en fordel tviler jeg ikke på, men to plussledere er ganske langt ut på jordet å presentere.
    En balansert kabel har jord- (uavhengig av signalet) pluss- og minusleder.

Hvorvidt man hører forskjell eller ikke kan det selvfølgelig være delte meninger om ;-)

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    At det er en fordel tviler jeg ikke på, men to plussledere er ganske langt ut på jordet å presentere.
    En balansert kabel har jord- (uavhengig av signalet) pluss- og minusleder.

Hvorvidt man hører forskjell eller ikke kan det selvfølgelig være delte meninger om ;-)

Åja, fikk ikke med meg den tabben, hehe
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [flisespikker modus] Det er vel ikke 100% riktig å si en pluss og en minus leder heller på slike balangserte kabler, fordi begge lederene kan ha 0v mellom seg, og instålt støy da kan vel teoretisk flytte -minus lederen over på + siden osv, og hva blir kabel polariteten da? [/flisespikker modus]

Poenget er vel mest at balangserte XLR har to frittsående signal ledere en egen jord leder og skjerm, og Lyd og bilde fikk vel egentlig frem hoved poenget med at aventuell innstålt støy i kabelen, blir kanselleres ut mellom de to signal lederene og at det er vel selve essensen med slik kobbling, slik at den blir mindre følsom ved lange kabelstrekk med svake mic signalkilder osv.

Sånn sett er det vel litt feil å si pluss og munus om høytaler kabler, forsterker og høytaler terminaler også, pga at de jobber med vekselstrøm, men det er vel mer for å sikkre riktig fase for høytalerene og forsterker man har innført det.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må stort sett være enig, til og med det du sa i flisespikkermodus. Men som figuren din viser er det et signal A og et signal -A, da må det ene være positivt og det andre negativt;-)

Men hovedpoenget med balansert kabel er iallefall å bli kvitt mest mulig støy.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TosLink er optisk overføring av datasignalet. Dette signalet går ubehandlet til reciever. Det vil si at du kan kjøpe verdens billigste cd spiller, og koble den digitalt via coax til din DAC i din reciever for behandling av signalet uten datatap, og få bra lyd om du har en bra reciever/forsterker. Det samme går for dvd spiller. Kjøp en med meget bra bilde (oppo?). Koble den så digitalt via coax, og du har perfekt overføring av lyd til reciever. Du trenger ikke legge ned mer enn 30kr i en slik kabel, men det er jo mulig å bruke litt mer for å få den bedre skjermet etc, men det er ikke spesielt viktig om du har signal, ref nettverkskabel. Hva er best av Coax og TosLink? Den billigste. Det er den samme datastrømmen som går igjennom, altså 0 og 1.

Sitat:
    Opprinnelig skrevet av pnerbye
    Det er en kjent sak at nullene blir rundere og at enerne blir rettere på coax. Enerne blir litt bøyd av lyset i optisk kabel, og nullene blir litt strukket pga at konverteringen fra elektriske signaler til lys tar litt tid, og lys er som kjent et analogt medium. Dermed får man jitter slik at noe musikk kan høres litt falskt ut
    .

Høres logisk ut, men er det hørbart på en optisk kabel på 0,5 meter? Meget tvilsomt.
    Noen referanser på dette? Målinger?
    Og med mindre man kjører "pure direct" på receiver så rettes vel dette opp igjen av receiver?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av pnerbye
    Det er en kjent sak at nullene blir rundere og at enerne blir rettere på coax. Enerne blir litt bøyd av lyset i optisk kabel, og nullene blir litt strukket pga at konverteringen fra elektriske signaler til lys tar litt tid, og lys er som kjent et analogt medium. Dermed får man jitter slik at noe musikk kan høres litt falskt ut
    .

Høres logisk ut, men er det hørbart på en optisk kabel på 0,5 meter? Meget tvilsomt.
    Noen referanser på dette? Målinger?
    Og med mindre man kjører "pure direct" på receiver så rettes vel dette opp igjen av receiver?
    Jeg tror kanskje at det var en fleip?

-k

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg tror kanskje at det var en fleip?

-k
    Haha genialt.. Sjå på 0 og 1 som ein bryter som slår seg av og på. Vist du trykker mjukere eller hardere så vil lyse lyse nett ligt.

Digitale signaler slår på små "brytere" som blir gjort om til analoge signal i dac`en digital-to-analog converter.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fleip for deg kanskje, men blodig alvor for andre
    Jeg tilhører vel dem som tar denne for å være en fleip...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •