Generelt om priser på kabler og plugger; HDMI, DVI, Bananplugger etc - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 94
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    På grunn av uenighet med avforum, ser jeg meg nødt til å slette denne posten.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært skrevet en del om dette på forumet. De som ønsker mer info om lange kabler kan søke på Supra, RealCable eller BetterCables.

Denne tråden her er bare en av mange:
    http://avforum.no/forum/kabler/43696...l-23meter.html

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok noen bilder av kablene jeg prøvde her om dagen, og som er omtalt tidligere i tråden. Ble et dårlig bilde sent en fredagskveld, men det får stå sin prøve.

De ligger i den rekkefølgen de kom ut i i testen, dvs. best øvers og dårligst nederst.

Den lilla Taralabs Prism kabelen er forresten til salgs for en billig penge Evt. byttes i en eller annen kabel

Glemte å ta med hva vi hørte på den kvelden forresten, SACD, Dire Straits, Brothers in arms, spor 1, So far away. Var et greit spor å bruke, først på plata og en låt vi har hørt mye begge to.

Hørte en del annet også, men først og fremst denne.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    Fenomenet kan sammelignes med signaler på gsm mobiltelefoner. Man har stort sett signal godt nok hele tiden, og man får store problemer rett før det bryter.

Fordelen med slike symptomer i forhold til analoge signaler, er at man skjønner med en gang at noe ikke stemmer. På analoge signaler, vil man alltid tro at det er en annen "magisk" kabel som vil gjøre det hele 10% bedre. Og man vet aldri når man har rett i det.

Det sies at noen dvd spillere sender svakere signaler enn andre. Denon er nevnt, men jeg har ikke kjennskap til dette selv. Søk på forumet, så finner du det.
    Det tok meg faktisk noen uker å oppdage at det var noe galt med signalet ifra den DVI kabelen, så det er ikke nødvendigvis så lett å oppdage det.

Det jeg brukte da var en HTPC, men jeg testet også med andre kilder. Igjen drar du frem Denon, har du noe spesielt imot Denon? Poenget var uansett at det ikke nødvendigvis er så lettvint som du fremstiller det. (Dvs. har du bilde, så er alt i orden!) Det er ikke bestandig så enkelt..

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Analogue kabler

Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Glemte å ta med hva vi hørte på den kvelden forresten, SACD, Dire Straits, Brothers in arms, spor 1, So far away. Var et greit spor å bruke, først på plata og en låt vi har hørt mye begge to.
    Veldig bra valg. Mark Knopfler er utrolig flink til å lagge sanger og har en stemme som man bli aldri lei av å høre ...

Når det gjelder analogue kabler: jeg er ikke noe ekspert men jeg mener at å skriver en retning på analogue kabler (spesielt høytallerkabler) er bare marketing.
    De fleste kablene (høytallerkablene for eks.) inkludere ikke skjerming fordi det finnes bare et koblingspunkt. Jeg har lest at det skulle være at atomene er plassert slik at lyden blir bedre hvis man kobler kabelen i riktig retning. Bare tull spør du meg !!!

Jeg har kabler med retning men har aldri hørt forskjellen når kabelen står feil vei Og jeg tror ikke at man kan høre forskjellen når signalkablene er korte.
    Som jeg vet er skjerming veldig viktig på digitale kabler (HDMI, DVI for eks) eller hvis det finnes mye støy rundt de kablene. Det er ofte enklere å rydde litt for å unngå mye støy en å kjøpe bedre kabler (med bedre skerming).

vertigo, jakv: er dere enige eller tar jeg helt feil ?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke noe særlig på retningsbestemmelse bortsett fra i enkelte veldig sære tilfeller. Atomene står nå engang der de er, uavhengig av hva produsenten mener.

Det er retningspiler både på Taralabs og Clas Ohlson kablene vi prøvde, men tror ikke det hadde gjort noe fra eller til om vi har snudd noen av dem.

Det som iallefall er sikkert er at Clas Ohlson leverer mer "Value for money" enn Taralabs gjør i dette tilfellet.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate thode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Digitale kabler

Har forstått det slik at om man bruker digitale kabler, så spiller det ingen rolle hvor bra/dårlig lydkilden er. Samtidig synes jeg dette virker veldig merkelig, hvorfor i ******* skulle man da kjøpe en cdspiller til mer enn 500 kr? Og hva er da vitsen med analoge kabler?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thode
    Har forstått det slik at om man bruker digitale kabler, så spiller det ingen rolle hvor bra/dårlig lydkilden er. Samtidig synes jeg dette virker veldig merkelig, hvorfor i ******* skulle man da kjøpe en cdspiller til mer enn 500 kr? Og hva er da vitsen med analoge kabler?
    Er nok ikke så enkelt. Dyrere cd-spillere har gode dac'er og da brukes annaloge kabler fra cd spiller. Ved billige cd spillere kan de lønne seg med digital dersom forsterkeren har bedre dac en cd spilleren.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Er nok ikke så enkelt. Dyrere cd-spillere har gode dac'er og da brukes annaloge kabler fra cd spiller. Ved billige cd spillere kan de lønne seg med digital dersom forsterkeren har bedre dac en cd spilleren.
    Det var godt å høre at jeg ikke har gitt masse penger for cd-spilleren uten grunn! Men dersom det er litt kvalitet på spilleren er det best å bruke analoge kabler? Hva er forskjellen bortsett fra at signalet sendes analogt?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Mori.
    Dersom du bruker DAC i receiver kan du like gjerne bruke DVD spilleren også, den gir ut det samme signalet og så har du spart en boks. Hvor mye du vil legge i denne er avhengig av hvilke funksjoner osv du vil ha. For lyden sin del er det ikke så nøye med denne heller dersom du kjører lyden digitalt til revceiver, men på bildesiden kan det være større forskjeller.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var godt å høre! Men dersom det er litt kvalitet på spilleren er det best å bruke analoge kabler? Hva er forskjellen bortsett fra at signalet sendes analogt?
    Forskjellen ligger i at DAC i dyrere CD spillere ofte er bedre enn DAC i receiver til stereoformål. Dvs. mindre forvrengning, mindre støy, bedre linearitet osv.
    Stort sett mer "musikalsk".

Edit: Men kjører du analogt signal er vi over på kabeldiskusjonen igjen

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått klarhet i det jeg lurte på!

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått klarhet i det jeg lurte på!
    Eller nei forresten, er det så god DAC i min Cambridge Azur 640C v2 at det vil lønne seg å bruke analoge kabler?

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller nei forresten, er det så god DAC i min Cambridge Azur 640C v2 at det vil lønne seg å bruke analoge kabler?
    Prøv begge deler, så finner du fort ut hva som er best. På mitt utstyr er det best med analogt fra DVD spiller (til stereo bruk), og den er jo ikke veldig dyr.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Prøv begge deler, så finner du fort ut hva som er best. På mitt utstyr er det best med analogt fra DVD spiller (til stereo bruk), og den er jo ikke veldig dyr.
    OK, takk for hjelpen!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bør jeg skaffe meg en forsterker med digitale tilkoblingsmuligheter?

Hei! Etter å ha lest tråden har jeg fått mange gode råd! Det jeg lurer på nå er om jeg bør velge en forsterker med digitale tilkoblingsmuligheter. Eller fungerer analoge bra nok!? Jeg ville f.eks. legge mer enn ca. 300,- kr i en analog signalkabel. Bør jeg da heller prøve å finne en forsterker med coaxial og optisk tilkobling? Jeg er litt usikker nå.

Har allerde en litt gammel dvd/cd-spiller så hvis jeg slipper å kjøpe en bedre, pga jeg kan benytte meg av digital overføring? Søren da at jeg ikke heiv meg på Powerbuy!:P

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er en surroundforsterker/receiver du skal ha bør du absolutt bruke digital overføring fra DVD spiller dersom denne er av den rimelige sorten. Nyere receivere har uansett digitale innganger, både koaksial og optisk, velg det som er enklest for deg, ikke spekuler på hvaom blir best.

Er det stereo det er snakk om vil det kanskje lønne seg med en ekstern DAC eller ny DVD/CD spiller.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delirious
    Jeg ville f.eks. legge mer enn ca. 300,- kr i en analog signalkabel.
    Som sagt mange ganger i denne tråden og andre: det er ikke prisen som er viktigst men KVALITETEN. Jakv fant ut at en 50,- kabel som han bygde selv er bedre enn en mye dyrere kabel fra Hifi Klubben.

Ellers hvor mye har du tenkt å bruke på din ny forsterker ?

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •