Generelt om priser på kabler og plugger; HDMI, DVI, Bananplugger etc - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 94
    Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tråden er meget viktig og burde vært satt som klistret eller i en annen form for prioritert tråd/artikkel...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På grunn av uenighet med avforum, ser jeg meg nødt til å slette denne posten.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor da ? jeg klarer ikke å finne dem ...

EDIT: Jeg fant dem !!!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gjennomført en "halvseriøs" kabeltest sammen med min svoger i dag. Benyttet i hovedsak hans anlegg, med unntak av CD spiller og kabler som jeg hadde med.

Han fikk ikke vite hvilke kabler jeg satte på, men vi var skjønt enige om forskjellene mellom dem (signalkabler). Av de fire vi testet ble resultatet følgende:

1. Hjemmelaget, kabel fra Elfa, ca 25kr/m + Neutrik plugger til ca. 15-20krstk.
    2. Hjemmelaget, kabel fra Bleken elektronikk ca. 7-10kr/m og Neutrik plugger
    3. Kabel fra Clas Ohlon ca. 129kr for 2m
    4. Tara Cabel (lilla) kjøpt i '94 kostet 300-400 den gang,

Konklusjonen var vel at kabel virker inn, men at pris ikke nødvendigvis spiller så stor rolle. Hadde vært moro å prøvd dette opp mot dyrere kabel, men det har vi i øyeblikket ikke tilgang på, men hr. svoger vil absolutt ha bytterett på kabel om han skal legge ut store summer på det.

Vi prøvde også noen høyttalerabler, der var det litt kronglete, men de vi mente passet best i det oppsettet var noen "Netthandelen" høyttalerkabler, nok samme som Proson sine.

Utstyret som ble brukt:

Sony SCD-XB770
    Hegel H200
    JBL TL260

Som en sikkert skjønner har ikke svogeren kjøpt kabler og CD spiller ennå, men det er på vei. Han fant iallefall ut at kabler spiller en rolle.

Jeg for min del ble forbannet fordi at den kabelen jeg har hatt klokketro på i over ti år viste seg å være noe drit
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra test jakv !

Kan du fortelle oss litt mer om de forskjellene dere to hørte. Ble det mye bedre lyd med 1 en 4 eller litt subtil ? Hva savner dere i 4 som finnes med 1 ?

Takk !

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rekkefølgen de ble koblet i fårste gang var 3-2-4-1, og deretter "finlyttet" vi mellom 1 og 2.

Den kabelen som skilte seg mest ut var nr. 4. Det manglet bass og topp, og den var generelt tam. Rett og slett elendig lyd i forhold til de andre, og denne har jeg brukt mye i den tro at det var den beste kabelen jeg hadde i hus :-(

Nr. 3 hadde var også en del tammere enn 1 og 2, spesielt i bunnen, men hadde mye bedre diskant og mellomtone enn nr. 4.

Mellom 1 og 2 var det ikke så store forskjeller, men nr.1 var en smule bedre i toppen enn nr. 2, men vi gikk et par runder før "dommen" falt. Men de to "beste" var klart bedre enn nr. 3, særlig i bassen som nevnt over hvor det ble strammere og mer trykk.

Og igjen, "offeret" visste ikke hvilke kabler som spilte til enhver tid.

Kunne virkelig ha tenkt oss å prøve andre kabler også på bakgrunn av dette, særlig med tanke på at vi nok var veldig skeptiske til om det var forskjell i hele tatt.

Har også tatt kontakt med en annen bruker her på forumet og spurt om han kan prøve kablene på sitt utstyr for å se om han er enig i våre konklusjoner.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lyd vs bilde

med bakgrunn i min relativt begrensede erfaring så er det ganske markant lettere å merke forskjeld på vanlige rca kabler og høytaler kabler enn det er å merke noe som helst forskjeld på bilde kabler.

Jeg har nok mer erfaring med musikk anlegg enn tv og pj men jeg syns alikevel ikke bytte av HDMI kabelen jeg hadde gjorde meg noen nytte. heller ikke å legge mye penger i en Scart kabel mener jeg hadde mye for seg. Er dette noe flere her har tenkt over eller har jeg en skjelden oppfattning om saken?

av Audio kabler har jeg testet,
    Høytalerkabel: Biltema's tykkeste 100,- TaraLabs Omni2 800,- TaraLabs Omni3 1400,- Wireworld til 2000,- Nordost blue heaven 4000,- wireworld til 4000,- (mener jeg) og for morro skyld prøvd med en Wireworld til 20,000,-

Skal sies at disse ikke alle var testet opp mot hverandre på samme tid så jeg kan ikke være bestemt på at den ene er bedre enn den andre men jeg mener nok at når jeg gikk fra TaraLabs sine Omni til wireworld og Nordost så merket jeg mer forskjeld enn jeg gjorde fra Biltema til TaraLabs.

Mitt valg av de testede var WireWorld sine til 2000,- syns ikke det var nevnevedig forskjeld opp til den til 4000 og 20,000,- vil jeg ikke bruke på det uansett selvom jeg hørte en viss forskjeld.

Utstyret som det ble testet på varierte fra CV, Qln, SA, ProAc, Yamaha og Dynavoice med Cambridge, Creek, HK, Cary som forsterkere.

når det gjalt RCA syns jeg kanskje Det var mindre forskjeld å høre men hoppet opp fra skolisser til 59,- til Monster cabel 350i til 650,- var merkbart, etter det derfra og opp til Wireworld til 2000,- merket jeg ikke de helt store forskjeldene. (resten av utstyret som begrenset forskjelden der tror jeg og testet bare de tre)

Jeg holder på det jeg har nevnt tidligere at om man ikke hører forskjeld så er det ikke verd å bruke pengene på det.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Jeg holder på det jeg har nevnt tidligere at om man ikke hører forskjeld så er det ikke verd å bruke pengene på det.
    Amen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For 4-5 år siden kjøpte jeg to TaraLabs kabler: Prism 3 og Prism 22. Prism 3 er også mer eller mindre lilla. Det er ikke den du snakker om, håper jeg ?

De Neutrik pluggene du brukte: Vet du hvor bra de er ? Tror du at de kan byttes med hva som helst ? Jeg spør fordi jeg har lyst å prøve denne testen hjemmet. Jeg må snart kjøpe flere signal og høytallerkabler og vil ikke bruke mre penger en absolut nødvendig (vil helst bruke penger på utstyr).

Husker du ref. no hos Elfa og Bleken ?

Takk,

Jerome.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mikrofonkabel hos Bleken, tror det er denne A3929957 kr. 297 for 100m (eks mva) Aberet med Bleken er at de ikke selger til private, kun til firma.

Neutrik er mye utbredt i PA miljøet, og jeg synes de virker bra, trange å sette på, mekanisk solid.

Vare nr. 42-275-00 hos Elfa, finnes i 6 forskjellige farger, bare siste to sifre som er forskjellige fra farge til farge. Litt dyrere nå enn før jul, 18.60 +mva for dem nå.

Varenr. 55-816-08 ble brukt i den "beste" kabelen, skal også prøve 55-815-09 når den kommer i hus, ble restnotert før jul, er hjemme hos en kjenning enda.

Kabelen fra Elfa er litt for tykk for de pluggene men med litt triksing gikk det bra.

Edit: Kabelen fra Tara Labs heter Prism 11 . Selges for en meget liten sum penger...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det å investere en liten ekstra sum i kabler er mye lurere enn å kjøpe det billigste eller det dyreste. Altså midt på treet. Legg et par hundre i signalkabler, en 50 lapp per meter i høytalerkabler, hundrings i digital lyd kabel og samme på HDMI hvis vi tenker 1 m.

Men over lengre strekk er det lurte å tenke andre tanker, spesielt analoge bildekabler...

Skolisser funker sjeldent bra, det har jeg erfart selv, så putt heller litt ekstra i kabler som er et hakk bedre i kvalitet, tykkelse og bedre plugger osv... Behøver ikke koste skjorta...

Må innrømme at jeg kasta bort en del penger på unødvendig dyre kabler, noen har gitt resultat, andre er vel rein placebo effekt, men kommer nok ikke til å skje etter å ha studert denne tråden... Men jeg mener fortsatt at man burde legge litt i kabler, som nevnt over...

...og jeg gjentok poenget mitt 3 ganger. flotte saker... :-P

Newcomer Jalle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Komponent kabel

Hvordan er det med komponentkabler? Jeg trenger en som er 10 meter lang. Er det store forskjeller på dyre/halvdyre? Jeg har erfart at dyrere scartkabler er bedre enn de billigste på bildekvalitet, så er det også slik med komponent?

Syns prisnivået på kabler er altfor høyt i Norge. For eksempel så koster en del Monster kabler 1/4 i USA i forhold til det de gjør i Norge. Så det viser at aktørene tar seg godt betalt etter at momsen er lagt på.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det kan lønne seg å kjøpe litt dyrere kabler hvis du skal ha 10 meter komponent...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    Til alle nybegynnere.
    Denne posten lager jeg på bakgrunn av at det er mye myter rundt kabler og plugger. Nå kan desverre ikke jeg alt for mye om emnet, så derfor holder jeg med til det som jeg er komfortabel med og der jeg føler jeg er på trygg grunn.

Høytalerkabler.
    Jo tykkere, jo bedre. Enkelt og greit. Ikke dyrere = bedre. Gå på biltema og kjøp en som er så tykk som du orker å ha i huset ditt. Det skal jo se ut også. Det er ikke noe galt i å kjøpe en litt dyrere, men det gir tilnærmet ingen effekt. Jeg ble selv lurt til å kjøpe noen svindyre kabler som ikke har halve tverrsnittet til de som selges på biltema. Jeg ble rett og slett garantert i butikken at jeg ville høre forskjell. Det gjorde jeg ikke. Glemte at jeg aldri gidder å gå tilbake med varer.
    Jeg er selv ganske pragmatisk anlagt når det gjelder kabler, og har vært det i mange år etter selv å ha erfart små, eller til og med ingen forskjeller ved å kjøpe f.eks. både høyttaler og signalkabler som ble hausset opp i skyene av enkelte butikkers egenkomponerte propagandablekker på begynnelsen av 90-tallet.
    De største forskjellene ved kabelbytte har jeg opplevd bl.a. ved å lage signalkabler selv, noe som har tillatt bruk av langt bedre materialer til en mye lavere pris enn det man betaler når man kjøper ferdige kabler med fancy innpakning i butikk. Mitt største ankepunkt til ferdigkabler er dog ikke at man ikke kan høre forskjell på forskjellige kabler (for det er jeg ganske sikker på at man i varierende grad kan), men den sinnsyke og skamløse prisingen mange i bransjen opererer med.

Men når det gjelder høyttalerkabler er nok virkeligheten litt mer nyansert enn din påstand om "Jo tykkere, jo bedre. Enkelt og greit". I mange tilfeller vil nok tverrsnittet ha en del betydning, og særlig hvis man har tungdrevne høyttalere som krever mye strøm og/eller trenger lange strekk fra forsterker til HT.
    Har man derimot normalt lettdrevne høyttalere og normale avstander fra Forst. til HT. klarer man seg fint med kabler på f.eks. 2,5mm^2 lederareal pr. fase. Selv bruker jeg egenterminert billigkabel på rull fra Monster på 2,0mm^2 for tiden, og de leverer definitivt nok strøm til høyttalerne mine.

F.eks. har jeg selv eksperimentert med 10mm^2 kabel den gangen jeg hadde Cerwin Vega, og brukte på det meste fire slike ledere i bi-wiring til hver høyttaler, altså totalt 40mm^2 med kobber til hver kanal. Det eneste jeg oppnådde med dette var at jeg syns det ble mer susing i diskantelementene når anlegget stod på uten at jeg spilte musikk. Lydmessig var det ingen forskjell fra 2,5mm^2 kabel, på noen parametere jeg kunne høre.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare minne om dette fra en guide her på forumet:

'Prisen på høyttalerkabler blir ikke satt etter hvor mye de koster å lage ,men hvor mye markedet er villig til å betale. Det betyr at en kabel til 1000kr meteren ikke behøver å koste 20 ganger mer enn en kabel til 50kr meteren. Dette gjør at man kan tjene penger på å lage sine egne kabler. Det er et kjent triks at man kan lage sine egne kabler som har en meget god ytelse til en meget lav pris!'

Dette er også sant for andre komponenter som PC, høyttaler, etc. Prisen betyr ikke noe, bare kvaliteten er viktig. Men folk flest tror at en dyr kabel er bedre bare fordi den koster mer. Det ser nesten suspekt ut når en billig komponent er veldig bra, da må det være noe feil med det !
    Det finnes butikker som klarer ikke å selge en hifi produkt når den er billig men selger mye mer så fort prisen blir økt en del.

Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Det er vi helt enige om :-D

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jalle
    Hvordan er det med komponentkabler? Jeg trenger en som er 10 meter lang. Er det store forskjeller på dyre/halvdyre? Jeg har erfart at dyrere scartkabler er bedre enn de billigste på bildekvalitet, så er det også slik med komponent?
    Det er nok det, men forskjellen på halvdyre og dyre er kanskje ikke så stor. Men 10 m komponent pleier som regel å koste litt. Som nevnt tidligere å tråden gikk jeg fra en Clas Ohlson kabel til 300 kr for 10 m til en Proson Super component til 1600 kr. Dette var som natt og dag, her var forskjellen stor. Jeg kjøpte den brukt for 700, så kanskje titt litt på bruktmarkedet du og? Var verdt hver krone hvertfall... Hvis ikke du finner noe her så er Supra sin til 1200 godt anbefalt. Veit ikke om du får tak i Prosonen lengre. Ellers er det jo Real cable som har ganske rimelige kabler...

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

riktig det

Sitat Opprinnelig postet av krille_krokodille
    I mange tilfeller vil nok tverrsnittet ha en del betydning, og særlig hvis man har tungdrevne høyttalere som krever mye strøm og/eller trenger lange strekk fra forsterker til HT.
    Har man derimot normalt lettdrevne høyttalere og normale avstander fra Forst. til HT. klarer man seg fint med kabler på f.eks. 2,5mm^2 lederareal pr. fase. Selv bruker jeg egenterminert billigkabel på rull fra Monster på 2,0mm^2 for tiden, og de leverer definitivt nok strøm til høyttalerne mine.
    Er nok mye i det du sier her ja, Selv er jeg av typen som liker å være på den sikre siden samtidig som at jeg liker at ting ser bra ut ops: TaraLabs Omni3 ser ganske tøff ut da nå har jeg snart solgt det hele og sitter i gjen med en bra PJ et fint Rack og et logitechsystem, Tid for å shoppe :-D

Jeg kommer nok til å legge en del penger i kabler nå men jeg tror ikke på mirakler av den grunn, ønsker bare å gi mitt kommende utsyr de beste forutsettningene jeg overhode kan og alle monner drar som det heter.

*hører du ikke forskjeld så ikke kjøp*

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare legge til at ved lengre strekk av DVI kabler (over 5m), så kan det være at signalet blir degradert uten at du mister bilde. Jeg har f.eks. vært borte i 2 stk. DVI kabler på 10 meter, den ene ga ikke bilde i det hele tatt, og den andre fikk jeg problemer med at det kom "prikker" i svarte bakgrunner o.l.

Nå er det noen år siden jeg kjøpte disse kablene, og det har kommet flere kvalitetsleverandører. For min egen del så har jeg hatt mindre problemer med HDMI over lengre strekk enn DVI, men akkurat det kan være flaks..

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •