kabler og leder/lederevne

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kabler og leder/lederevne

Se på bidet under,til dere elektrikkere: er ikke dette skremmende likt en pn 2,5 med en pfxp ytterkappe?? i såfall så kan jeg skaffe denne til ca 2 kr meteren
    Det er noe som ikke stemmer, til dere som lurer så er dette en Tara labs kabel.

kabler og leder/lederevne-tlomnistsc_1_m-jpg

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stemmer. =) sikkert nexans som produserer den sammen med pn ;D
    kabler er oppskrytt!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel bare et av mange eksempler på "hifi kabel avgiften" som jeg liker å kalle det. :-)
    Men jeg kan på en måte forstå at produsentene gjør det. Om jeg kunne solgt et produkt med "1000%" fortjeneste, og folk fremdeles handlet som gale, så hadde nok ikke jeg senket prisene heller nei..

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig, mener og huske noe om dette. MEN som elektrikker vet jeg også at prisene på kabler er sinnsyke! nesten alle firma har 70-90% rabatter på kabler...

Eksempel: coop selger en pr for ca 40kr? og kjøper den inn for maks 4 kr... meteren altså...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Se på bidet under,til dere elektrikkere: er ikke dette skremmende likt en pn 2,5 med en pfxp ytterkappe?? i såfall så kan jeg skaffe denne til ca 2 kr meteren
    Det er noe som ikke stemmer, til dere som lurer så er dette en Tara labs kabel.
    Høres nesten utrolig ut.
    En kabel med såpass få kordeler i lederne er vel relativt dårlig egnet som høyttalerkabler?
    Umiddelbart vil jeg anta at den er ganske stiv og "uregjerlig", og med så få og grove kordeler vil den jo være mer utsatt for mekanisk belastning også!

Edit: fjernet bildet

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytalerkabler.
    Jo tykkere, jo bedre. Enkelt og greit

Er dette en realitet da vertigo??

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil vel påstå at lederevner er minst like viktig mine ALT for dyre nordostkabler har ikke rare tykkelsen men er bedre en endel av de tykkere billigsakene ( det er min erfaring og den kan ingen ta ifra meg)

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Vil vel påstå at lederevner er minst like viktig mine ALT for dyre nordostkabler har ikke rare tykkelsen men er bedre en endel av de tykkere billigsakene ( det er min erfaring og den kan ingen ta ifra meg)
    Det henger vel litt på renheten i kobberet? Er denne 90-100%, så kan man sikkert redusere tverrsnittet noe.
    Med en viss fare for å forenkle det hele litt, kan man i alle fall tenke litt over følgende regnestykke, basert på 100w fra forsterkeren: Spenningen over utgangsterminalene vil selvsagt variere, men om man tar utgangspunkt i f.eks 35v vil dette gi en strøm på ca 2,8A (100/35).
    En leder med tverrsnitt 1,5kvmm blir normalt sikret med 10A i et sterkstrømsanlegg (220v / 2200w), og forteller jo litt om hva en såpass tynn leder egentlig er kapabel for!
    Nå er antakelig sammenlikningen ikke så relevant som jeg fremstiller den her, men den gir jo en viss pekepinn ang tverrsnitt kontra effekt?
    Avhengig av lengden, vil man jo alltid ha et visst spenningstap i en leder; jo tynnere jo større. Dette kan i stor grad kompenseres ved å øke tverrsnittet i lederen, og i prinsippet tykkere jo bedre.
    Øker man tverrsnittet til f.eks 4kvmm, vil denne som regel være sikret med 20A i en sterkstrømsammenheng.
    Snur man litt på dette og tar for seg de 35v fra forsterkeren, og ganger de med 20(A), snakker vi plutselig om effekter på 700w!
    Hvor mange har forsterkere eller høyttalere som kontinuerlig leverer / håndterer slik effekter i en hjemmekino- eller stereosammenheng?
    Det tror jeg ikke er voldsomt mange.
    At man derfor kan klare seg lenge med tverrsnitt på 1,5 til 2,5kvmm ved normale lengder mellom forsterker og høyttalere, har jeg ingen grunn til å tvile på.
    "Kabeldiskusjonen" omfatter selvsagt mange andre og mer komplekse momenter som magnetiske felter rundt en leder, elektrisk støypåvirkning fra omgivelsene, og sikkert mye annet også.
    Men når det gjelder effekt kontra tverrsnitt på lederen, så tror jeg mange har en tendens til å overdrive dette litt...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •