Ekstra kabeluttak

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ekstra kabeluttak

Jeg skal legge et par ekstra kabel-TV uttak i huset, og trenger noen tips. Jeg har montert noen stikkontakter og slikt tidligere, men aldri kabel-TV. Anlegget er digitalt get. Jeg tenkte å lage en forgrening fra en eksisterende ledning, avstandende er ikke veldig lange.

Er det greit å bare kutte kabelen, montere en koblingsboks og trekke en forgrening derfra til det nye uttaket? Hva slags utstyr/kabel bør jeg bruke? Er det noen spesielle krav til uttaket?

Jeg skal bruke det nye uttaket til en digital TV boks og koble til en projektor. Ønsker selvfølgelig optimal bildekvalitet.

På forhånd takk!

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved det først uttaket setter du opp en antennekontakt som har inngang og utgang med så lite demping som mulig ( 1db ) Da er det jo greit tilførselen på pil inn og den andre på pil ut

Det eneste som er å tenke på er jo at du gjør det slik at du ikke får skjermen rundt lederen og slikt. Alt kan vel kjøpes på Biltema, Clas og sikkert el butikkene...

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Men jeg trenger mer detaljert info enn som så, jeg har ikke greie på dette her i det hele tatt.
    Hva heter kabeltypen som brukes? Er det stor kvalitetsforskjell?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok.. Du må kontakte elektrikker da hehe neida..

Du må bruke Koax kabel og tror ikke det er noen forskjell på kvalitet. Ikke noe å snakke om ihvertfall...

altså du trenger en antennekontakt ved tilførselen og en koax kabel fra den kontakten til neste kontakt?!?!?!?

Vet ikke hvordan jeg skal forklare deg dette. Kan prøve å lage tegning til deg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, detta får vi klare uten elektriker....

Da regner jeg med at det er greit å kjøpe denne:
    http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=255683
    denne:
    Clas Ohlson - Vegguttak Antennekontakter handle bestill postordre
    og denne:
    Clas Ohlson - Forgrening Antennekontakter handle bestill postordre
    (Tenker å splitte kabelen oppunder taket, ikke ved et uttak.)

Er det så enkelt, eller er det noe annet jeg må tenke på?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er så enkelt ja, men du må hsuke kabel da men det er ikke noe værre en dette!! Eneste du må tenke på er at på den siste antenne kontakten må det være en endemotstand. Men dette skal følge med, spør selger og si at det er den siste kontakten så får du nok riktig...

Igjen Lykke til, dette klarer du

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen, og takk for gode tips!

Jeg har nå lest meg mer opp ved hjelp av diverse fora. Jeg skjønner at signalstyrken skal være mellom 75 og 88db i uttaket. Jeg har ikke måler, så dette får jeg ikke sjekket. Jeg skjønner også at styrken blir dempet omtrent 3 dB gjennom hver kontakt, og at motstanden man vanligvis får oppgitt (f.eks. 14db eller 7db) gjelder for den aktuelle forgreningen, ikke signal som føres videre til neste kontakt.

Jeg har ett grunnleggende spørsmål til før jeg går i gang med montering: Hva skjer med signalstyrken når jeg legger inn en forgrening? Jeg har en kabel som kommer inn i huset som går til tre kontakter koblet i serie. Kan jeg kutte ledningen rett etter der den kommer inn i huset, koble på en forgrening og lage 1-2 nye kontakter uten problemer? Vil dette ha noe å si for signalstyrken i de tre andre kontaktene? Det vil det vel, nødvendigvis, men hvor mye, og hvordan forholder jeg meg til det?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av havarosk
    Kan jeg kutte ledningen rett etter der den kommer inn i huset, koble på en forgrening og lage 1-2 nye kontakter uten problemer?
    JA det kan du!
    Vil dette ha noe å si for signalstyrken i de tre andre kontaktene?
    I hodet mitt så vil du kun få et tap i den forgreningen!

Det vil det vel, nødvendigvis, men hvor
    sett opp evnt. 2 forsterkere, på hver av de to kablene som går ut til antennekontaktene.

kan du lage en skikke over hvordan det kommer til å bli?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske enkelt slik som vedlegget viser. Det er til dels lange avstander mellom uttakene. Vil dette ha noe å si?
    Jeg synes forresten det er litt rart at ikke signalstyrken svekkes av forgrening med uttak. I så fall skulle man jo ikke hatt noe signaltap dersom man lot kabelen som skal videre til neste uttak gå rett forbi det første uttaket, med en liten forgrening...
    Se vedlagt skisse "eventult".

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du har jo et tap! Men om det er så stort at det har noe å tviler jeg på. men jeg ville ha satset på den tegningen din og gitt gass, om det skal bli dårlig så sett på en forsterker rett før splitteren som du skal opp med

Et eksempel fra mitt liv Et bolighus jeg installerte for et tid tilbake hadde 23 Antenne punkter?!? jeg gjorder det slik at det var 2 punkter pr kabel og en massiv splitter i et antenneskap! De som leverte kabel tv og internett satte på en signal forsterker på inngangen til splitteren og det virker bra..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, veeeldig gammel tråd dette. Bare lurte på om det funket bra. Skal gjøre det samme selv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •