bi-wire

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: bi-wire

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bi-wire

Hei. Jeg ser etter kabler til min framtidige mentor 6. Denne høytaleren tillater som dere sikkert vet bi-wire. :-D . Trenger jeg da kun en slik kabel??
    Xtreme-Cable - SC-4 Bi-Wire Høyttalerkabel

Lønner det seg å bi-wire?

takk for svar :-)

Newcomer kollis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja , den kabelen kan du bruke.

Om det har noe for seg å biwire er det vel delte meninger om.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kollis
    Ja , den kabelen kan du bruke.

Om det har noe for seg å biwire er det vel delte meninger om.
    ok, men det gjør vel ihvertfall ikke dårligere lyd? eller er det noen som mener det også :P hehe

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer vell litt ann på hvor dårlige ledningene er innenfor terminalene, hvis de er av lav kvalitet så blir det jo på en måte dårligere ved å bruke fire terminalinganger fremfor å bruke to av dem..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynaudio kjører kun uten mulighet for bi-wire, da de mener dette ikke har noe for seg. Selv har jeg prøvd begge deler, uten å kunne si at det er noe forskjel.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går kom jeg på at jeg hadde et ekstra sett kabler liggende, og fant ut at det var på tide å prøve å bi-wire. Det er identiske kabler med akkurat samme lengde, og det var som å få nye høytalere. Mellomtonen og diskanten fikk en helt ny dimensjon, og holografien "større" Så på daliene mine hadde det helt klart noe for seg .. :-D

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    I går kom jeg på at jeg hadde et ekstra sett kabler liggende, og fant ut at det var på tide å prøve å bi-wire. Det er identiske kabler med akkurat samme lengde, og det var som å få nye høytalere. Mellomtonen og diskanten fikk en helt ny dimensjon, og holografien "større" Så på daliene mine hadde det helt klart noe for seg .. :-D

Var dette da biwire ut fra vanlige høytaler terminaler eller har du utstyr beregnet for biwire?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    Var dette da biwire ut fra vanlige høytaler terminaler eller har du utstyr beregnet for biwire?
    Utstyr? Jeg har bruk A og B utgangene på recieveren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utstyr? Jeg har bruk A og B utgangene på recieveren.

Da har ikke du brukt bi-wire!!! Da har du brukt bi-amping.

For de som lurer virkelig på om kabler har så mye å si
    LES DETTE FØRST!!!

Speaker Wire

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Det kommer vell litt ann på hvor dårlige ledningene er innenfor terminalene, hvis de er av lav kvalitet så blir det jo på en måte dårligere ved å bruke fire terminalinganger fremfor å bruke to av dem..
    Så, hvis du har en høyttaler med dårlige terminaler, driter du i bassen, eller diskant/mellomtone da? :twisted: Går jo nødvendigvis skinner mellom terminalene, så du må vel bruke alle uansett? :-?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CAV
    Da har ikke du brukt bi-wire!!! Da har du brukt bi-amping.

For de som lurer virkelig på om kabler har så mye å si
    LES DETTE FØRST!!!

Speaker Wire
    Ved Bi-amping bruker man et ekstra sett med forsterkere. Derav navnet bi-amp.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Ved Bi-amping bruker man et ekstra sett med forsterkere. Derav navnet bi-amp.
    Full klar over det! Det jeg mente " en slags jukse" bi-amping. Han mente han brukte bi-wire om han brukte a kanal på mellomtone og dis, mens kanal b på bass.. det er IKKE bi-wire i det hele tatt! for det er på samme kanal men to forskjellige ledere til lav og høy freksvens område..
    Kjører selv bi wire på mine Martin Logan Request elektrostat..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CAV
    Full klar over det! Det jeg mente " en slags jukse" bi-amping. Han mente han brukte bi-wire om han brukte a kanal på mellomtone og dis, mens kanal b på bass.. det er IKKE bi-wire i det hele tatt! for det er på samme kanal men to forskjellige ledere til lav og høy freksvens område..
    Kjører selv bi wire på mine Martin Logan Request elektrostat..

Vel, jeg vil jo absolutt påstå at jeg har fire forskjellige ledere til topp og bunn i høytalerne. Mener du altså at det blir "mer" biwire hvis jeg flytter det ene paret fra utgang B og kobler dem sammen med det andre paret på A?
    (så vidt jeg vet så er det ikke dobbelt sett forsterkere til front ut A og B, som gjør at jeg nå altså har doblet forsterkereffekten (skulle det være av interresse så er det en Yamaha DSP-AX 3200)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg vil jo absolutt påstå at jeg har fire forskjellige ledere til topp og bunn i høytalerne. Mener du altså at det blir "mer" biwire hvis jeg flytter det ene paret fra utgang B og kobler dem sammen med det andre paret på A?
    (så vidt jeg vet så er det ikke dobbelt sett forsterkere til front ut A og B, som gjør at jeg nå altså har doblet forsterkereffekten (skulle det være av interresse så er det en Yamaha DSP-AX 3200)
    Selfølgelig har du rett: det er bi-wire når du kobler slik du har gjort med Speaker A+B. De to høyttalerterminalene på høyre side er begge koblet til utgangen på høyre forsterkerkanal, og tilsvarende på venstre side. Det er med andre ord NØYAKTIG det samme å bruke A+B, som å koble begge lederne i Speaker A (eller Speaker B for den saks skyld). Det virker som om CAV blander begrepene bi-wire og bi-amp. Begge krever 4 ledere for hver høyttaler. For å kjøre bi-wire har man 1 forsterkerkanal pr høyttaler, mens man med bi-amp har 2 forsterkerkanaler pr høyttaler (typisk et ekstra effekttrinn som kobles til via pre out).

Når det gjelder effekten av bi-wire, så var det interressant å høre at det gav så stor effekt hos deg. Kabelfundamenalistene hevder jo at det bare er tull med alt annet enn single biltemakabler med litt tverrsnitt :-) Jeg gjorde en tilsvarende test med et par Dali 400 høyytalere for mange år siden, og fant at bassen ble litt strammere. Riktignok var forskjellen ikke enorm, men siden har jeg holdt meg til bi-wire.

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bi-wire skal forbedre med lyden er at "sub" elementet ikkje skal forstyrre diksant\mellomtone. P.g.a når du påfører strøm til elementet så vil elementet bli presset ut av coilen p.g.a magnetisme i magneten. Men da opphenget trekker den tilbake vil den indusere ein spenning i magneten, denne spenningen vil vist kunne forstyrre mellomtone og diskant.

Det var det eg fekk vite på hifi centeret, men skjønner ikkje heilt hvordan og flytte sammenkoblingen med diskant\mellomtone og bass fra teminalene på høytaleren til terminalene på forsterkeren.

Vist dere skjønner hva eg meiner, har alltid hatt bi-wire på mine høytalere. Så eg veit ikkje om det er stor forskjell. Men er kjekt og ha muligheten til og bi-ampe vist du skifter komponenter i anlegget.

mvh

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •