Lang videokabel eller lang lydkabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lang videokabel eller lang lydkabel?

Har et problem ingen har klart å svare meg på:

Har receiver+tv i en ende av rommet, prosjektor i den andre.
    Hvor er det best å sette dvd spilleren?

1.
    Sette DVD spilleren ved receiveren og ha 12 meter HDMI - DVI-D kabel (evt. komponent) til prosjektoren.

2. Sette DVD spilleren ved prosjektoren, ha kort videokabel men da ha 10 meter lydkabel til receiveren.

Hva blir beste løsning? Lang lydkabel, eller lang videokabel? Og hva er best løsning på 10 meter avstand av digital coax eller optisk lydkabel?

Newcomer nutts sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden begge dine bilde fremvisere befinner seg i hver sin ende av rommet, så vil du jo få lange kabel strekk uansett, for du skal vel bruke din DVD spiller på begge?
    Jeg ville iværtfall valgt kort video kabel og lang lyd kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SumTingWong
    Har et problem ingen har klart å svare meg på:

Har receiver+tv i en ende av rommet, prosjektor i den andre.
    Hvor er det best å sette dvd spilleren?

1.
    Sette DVD spilleren ved receiveren og ha 12 meter HDMI - DVI-D kabel (evt. komponent) til prosjektoren.

2. Sette DVD spilleren ved prosjektoren, ha kort videokabel men da ha 10 meter lydkabel til receiveren.

Hva blir beste løsning? Lang lydkabel, eller lang videokabel? Og hva er best løsning på 10 meter avstand av digital coax eller optisk lydkabel?
    Det generelle svaret på spørsmålet om lengde på hhv. audio- og videokabler, er at det nok får minst konsekvenser om lydkabelen er lengst.

Likevel er nok dette feil måte å angripe problemestillingen på. Forutsatt at du har en receiver som er rimelig ny og oppdatert (noe den sikkert er, ikke minst siden den har digitale innganger for både coax- og optiske kabler), har du nok component-innganger og muligens også hdmi-inngang på receiveren.

Det mest naturlige og "profesjonelle" vil da være å sette alle komponenter samlet, hvor alle kildesignalene (fra eksempelvis dvd) kjøres inn i receiveren (via component eller hdmi), for å kjøres videre ut derfra til prosjektoren via component eller hdmi (avhengig av hva slags type kabel du velger å benytte fra dvd-spilleren eller øvrige kilder.)

Da vil du greie deg med ett kabelstrekk fra receiver til prosjektor, fremfor kabelstrekk frem og tilbake "overalt". Min erfaring er at en component-kabel på ti meter (som jeg har) mellom receiver og prosjektor, ikke er noe problem.

Bildesignalet mellom dvd og tv kan du videre enten direktekoble, eller via receiveren, avhengig av gjenværende muligheter mht. inn- og utganger.

Konsekvensen av en lang videokabel er mao. ikke tilstrekkelig for at det skal være nødvendig å vurdere kreative løsninger mht. plassering av komponenter med ditto kabellengder. Det mest hensiktsmessige er å følge "hovedregelen" om at alle kildesignaler skal kobles inn i receiveren, hvor kun èn kabel skal gå ut (pr. bildefremviser). Direktekobling av bildesignaler trenger man kun å gjøre dersom man er nødt, eller at det er optimalt (f.eks. dersom valget står mellom enten scart/RGB direkte til tv eller via receiver gjennom komposit (phono/rca).

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nutts
    Siden begge dine bilde fremvisere befinner seg i hver sin ende av rommet, så vil du jo få lange kabel strekk uansett, for du skal vel bruke din DVD spiller på begge?
    Jeg ville iværtfall valgt kort video kabel og lang lyd kabel.
    Enig. Ville brukt koaksialkabel, mer mekanisk stabil. Lydmessig mener jeg at det ikke er noen forskjell om du kjører optisk eller koaksialt. Pass i tilfelle på at det er en skikkelig kabel som har riktig (75ohm) impedans.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nogenlunde samme opplegget med racket i ene enden av rommet.
    Alle kabler er trukket i rør (Jada HDMI krever 25mm) så plassering er rimelig fastlåst....

Her kjører jeg komponent fra DVD til prosjektor (ca 10m), og DVI til HDMI på prosjketor fra HTPC. Begge deler går aldeles utmerket.

Har ikke forsøkt med så lange lydstrekk, men kan ikke se at det skulle by på problemer så lenge du kjører digitalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Telford
    Har ikke forsøkt med så lange lydstrekk, men kan ikke se at det skulle by på problemer så lenge du kjører digitalt.
    Det ville neppe vært noe problem om man kjørte analogt heller. I realiteten er ikke problemstillingen han trekker opp noe problem i det hele tatt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •