Tid for bytte av kabler! Høyt. og Dig.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tid for bytte av kabler! Høyt. og Dig.

Skal bytte ut noen kabler. Rett og slett for å prøve noe nytt.

Elektronikk: Denon/NAD
    Høytalere: Dali

de som skal byttes ut er:
    Tara Labs Prism Nexa til frontene (låter litt spisst, vil prøve noe nytt)
    Tara Labs 200d optisk digital kabel (ødelagt)

Digital kabelen er ødelagt. Det tok ikke langt tid, selv om prisen var 700 kr. Denne skal byttes ut med coaxial kabel. Hva er da og anbefale? Har sett på Bettercables sin som er på Lsound.

Til frontene har jeg tenkt bi-wire. QED Anniversary bi-wire f.eks. Er det verdt å bruke ekstra på bi-wire? Hva passer egentlig til Dali?

vært flott hvis noen gadd å slenge inn noen kommentarer her...

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    coax-kabelen kan være sprengtråd så lenge signalet kommer helt fram, du får enten lyd eller ikke lyd

*flamebait*

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder digitalkabler tror jeg ikke det er mye å hente på å kjøpe dyrere kabler.

Jeg har gjort følgende uhøytidelige test hjemme hos meg. Fra min Denon 3930 har jeg en relativt dyr QED Silver digitalkabel på 1 meter som går inn på min Lyngdorf TDA2200 digitalforsterker.

I tillegg har jeg 10m optisk kabel som jeg kjøpte fra USA for ca 200,- inkl frakt koblet fra lydkortet på pcen. Parallelt med dette har jeg en 8 meter billig coax digtialkabel som også kostet rundt 200kr inkl frakt koblet fra det samme lydkortet i pcen og inn på Lyngdorfen.

Deretter svitsjet jeg frem og tilbake, mens jeg satt i lytteposisjon, mellom disse tre ingangene med samme plata. Selve den originale cd-plata lå i Denon-spilleren, og så hadde jeg lagt inn en lossless-rippet (ukomprimert) versjon av samme plate på pcen avspilt via Foobar2000 med såkalt "Kernel streaming".

Synkroniserte låtene slik at de startet nøyaktig likt og sjekket at volumet var det samme fra pc som fra DVD.

Jeg klarte overhodet ikke å høre noen slags forskjell mellom disse tre kablene, ei heller forskjell på om det var en cd-plate avspilt fra Denon 3930 eller om det var direkte fra harddisken på pcen som var lydkilden. Det er godt muig at det er ørene mine det er noe i veien med, men så lenge jeg ikke hører noe, så er jeg bare glad jeg kan bruke pengene på noe annet som har større lydmessig betydning ;-)

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok. Høres jo greit ut da. Det er vel slik at det er mye vanskeligere å høre/se forskjell på digital kabler enn analoge kabler. Men som sagt, grunnen til at jeg skal bytte er at optiske er ødelagt. den funker, men den sitter ikke fast i det hele tatt og ofte dårlig kontakt.. Så går heller for en god coax istedenfor...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •