analoge vs digitale kabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

analoge vs digitale kabler

hva er egentlig best av analoge og digitale kabler, skal kjøpe meg nytt lydkort så jeg er usikker om jeg skal kjøpe digital kabel eller anlog kabel til og koble pcn til forforsterkeren min, men jeg har kun analoge kontakter på forforsterkern min men, men kan jeg koble til en digitalkabel fordiom vist jeg har eit form for adapter?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruker du digitalkabel har det lite å si hva lydkortet koster.
    bruker du analog har kvaliteten på kortet alt å si.

har du bare analoge kabler på preamp går det aldri å koble til digital. det er et helt annet signal!

bruk penger på et godt kort. emu lager bra greier mellom 2-5000kr. har selv et til under 2, tror ikke noen cdspiller i nærheten av den prisen spiller bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ønsker å bruke en digitalkabel må du skaffe deg en digital til analog konverter, også kjent som DAC. Siden du ikke har digitale innganger på forforsterkeren må det digitale signalet gjøres om til analogt før denne.

Hadde du hatt en surroundforsterker med digital inngang ville jeg definitivt anbefalt deg å kjøpe det billigste lydkortet du fant, og bruke digital overføring.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men vist signalet går om til analogt er det like greit og bare bruke vanlig analog kabel da?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    men vist signalet går om til analogt er det like greit og bare bruke vanlig analog kabel da?
    Nei, fordi digital til analog-konverteren i en forsterker med dette innebygget som regel er mye bedre enn digital til analog-konverteren i lydkortet, ihvertfall om det er et billig lydkort. Derfor er det bedre å sende signalet digitalt (og mest mulig uforstyrret) fra lydkortet til forsterekern for så å bli omkodet i forsterkeren. En annen sak er at digitale kabler påvirker lyden minimalt om noe i det hele tatt, mens det er større lydmessige forskjeller i analoge kabler. Men dette kommer helt an på ører som hører og øyet som ser ;-)

Men siden du ikke har digital inngang på forsterkeren så er jo det jo ikke noe mulighet uansett. Da bør du heller satse på et lydkort med bra analogdel.

Eventuelt kan du jo vurdere å kjøpe en Squeezebox istedet for nytt lydkort. Da sender signalet trådløst eller kablet til Squeezeboxen og så kobler du vanlige analoge kabler fra denne og inn til forforsterkeren din. Men dette er jo først og fremst om du vil bruke den til musikk da :-)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal du bruke lydkortet til? Bare musikk? Film og spill krever gjerne surround og sånt, men om musikk er bruksområdet, og det ikke er snakk om et anlegg stående på skrivebordet rett ved PCen, ville jeg anbefale å ta en kikk på Logitech Wireless DJ. Kjøpte en sånn til opphavet til jul, og har bare positivt å si om den.

USB-lydkort er uansett veien å gå, synes jeg.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har ikke vanlig data anlegg jeg har skikelig steroanlegg,kortet skal bukees primært til mussik, men kanskje litt til film og,

vudere creative x-fi xtrememusic, men jeg har sitt på noen nettsider at det står bulk versjon på det, er dette en nedgradert modell?

som foreksempel her

Netshop.no - pc data foto minne digital - Creative SB X-Fi XtremeMusic PCI lydkort

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dancemainia
    jeg har ikke vanlig data anlegg jeg har skikelig steroanlegg,kortet skal bukees primært til mussik, men kanskje litt til film og,

vudere creative x-fi xtrememusic, men jeg har sitt på noen nettsider at det står bulk versjon på det, er dette en nedgradert modell?

som foreksempel her

Netshop.no - pc data foto minne digital - Creative SB X-Fi XtremeMusic PCI lydkort
    Bulk er normalt sett bare lydkort+drivere, altså mangel på såkalt bundled software (diverse DVD-programmer, lydredigering osv.). Ellers er selve hardwareen på kortet likt. Om du ikke har planer om å bruke slik software (noe de færreste egentlig har), så er det greiere og billigere å gå for bulk. Nå skal det sies at jeg ikke vet noe om hva som følger med akkurat ditt produkt i bundled versjon, så du får vurdere hva du trenger selv. Er du fortsatt usikker, kan du jo sende en mail til forhandler.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •