bannanplugger fra hifiklibben

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 77
    Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bannanplugger fra hifiklibben

hei var innom netsiden til hifiklubben og kom over disse, virket nå til og vere rimelig bra, noen som vet eller

DALI Banana Standard Tilbehør

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en banaplugg er og blir en bananplugg, intet mer, intet mindre. så lenge der har skikkelig skrufester og passer godt i terminalene, så vil jeg påstå det kan være det samme.

disse er helt sikkert supre.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selvfolgelig er det rett som du sier at det er viktig med god kotaktflate osv, men selvfolgelig er det viktig hva bananpluggen er lagget av, messing,kobber osv jeg kjopte netopp biltema sine, og disse er laget av messing sansyligvis, og det leder ikke strom serlig bra, jeg merket da en nedgraderende forskjell da jeg monterte diss p anlegget mitt,

Newcomer b&w hjemmekino sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bananplugger

hei.
    jeg trur nok det er en grunn til at en bananplugg koster 10 kroner mens en annen koster 200.
    jeg kjøpte argon high end bananplugger på hifi klubben, disse settes inn i høytaleren/forsterkeren og kan så skrues til sånn at de fester seg fast 100%, da er man sikker på at de ikke detter ut, pluss at de er lagd av det beste matteriale som leder strømmen på beste måte regner jeg med.
    ville ikke anbefale å kjøpe på biltema, trenger heller ikke kjøpe til 500 kr, men ta noe i mellomklassen hvis du intereserer for lyd
    Kjøper du på hifiklubben så er det safe. tror ikke hifiklubben kjøper inn produkter som ikke holder mål

Newcomer b&w hjemmekino sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei

glemte å si at de dali bananpluggene er garantert supre.
    du gjør ikke et feilkjøp ved å velge dem i allefall.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal du med de? Er det ikke like greit å skru kabelen rett i terminalen?
    Ett ledd mindre og garantert best kontakt.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse pluggene er helt greie. Hvis du synes det er vært pengene så løp og kjøp..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    grunnen til at jeg skal ha bannplugger er for enkelhetens skyld, ikke for no bedring av lydkvaliteten, men jeg vil da ha noen bra , for at det ikke skal gå på bekostning av lyden

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg Argon sine bananplugger til 30 kr./stk. og er fornøyd med kjøpet. Lyden er helt lik. Bare veldig mye enklere når anlegget skal flyttes. Derfor jeg kjøpte dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bananplugger er vel en helt grei måte å koble opp anlegget på, men det beste er å bruke spader. Det gir best kontakt, og mer kontaktflate enn hvis man bare avisolerer kablene og skrur de rett fast i terminalene også. Kabler bør egentlig helst termineres, siden de korroderer når de avisoleres og kommer i kontakt med luft. Det vil gi dårligere kontakt over tid.

Noen går så langt som å si at selve termineringen av kablene er viktigere enn selve kabelen. Og uansett om man bruker bananer eller spader, bør man prøve å finne noen som kan koddes fast og ikke bare skrues til kabelen. Og aller helst bør de være laget av gullplettert kobber. Det er desverre lettere sagt enn gjort å finne gode alternativer på det norske markedet, og særlig til en fornuftig pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når kobber blir eksponert for oksygen over tid oksyderer de. Dette har minimalt å si for ledningsevnen og er mer en kosmetisk enn kvalitetsmessig faktor.

Bruker du kobber som er sølvbelagt unngår du i stor grad oksidasjon.

Jeg står på mitt om at avisolerte kabler rett i terminalen er bedre og enklere enn bananplugger, men kjøper argumentet om at det er lettere å flytte anlegget med bananplugger.

Jeg mener også at en avisolert kabel i terminalen gir bredere (ikke nødvendigvis bedre) kontaktflate enn spader.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shogun
    Når kobber blir eksponert for oksygen over tid oksyderer de. Dette har minimalt å si for ledningsevnen og er mer en kosmetisk enn kvalitetsmessig faktor.

Bruker du kobber som er sølvbelagt unngår du i stor grad oksidasjon.

Jeg står på mitt om at avisolerte kabler rett i terminalen er bedre og enklere enn bananplugger, men kjøper argumentet om at det er lettere å flytte anlegget med bananplugger.

Jeg mener også at en avisolert kabel i terminalen gir bredere (ikke nødvendigvis bedre) kontaktflate enn spader.
    Er det noe som virkelig anløper, er det jo nettopp sølv. Gull derimot, er vel det eneste metallet som ikke blir påvirket av oksygen og er derfor bedre i overflaten av kontakter selv om sølv er en bedre strømleder.

At oksydering av kobber er ubetydelig for kontakt får nok stå for din personlige regning, men de aller fleste er nå enige om at det degraderer signaloverføring.

Spader gir større kontaktflate, sånn er det bare og det er liksom ikke så mye å diskutere. Her vil selvsagt utformingen av både spader og kabler ha litt å si, men for å ta et ekstremt eksempel kan vi jo tenke oss en solidcore leder som blir skrudd rett i terminalen, og hvilken kontaktflate de har ifht. en spade.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan være enig med deg i ditt "solid core eksempel", men nå har ikke kontaktflate all verdens å si så lenge det er adekvat kontakt. Lyden blir ikke proposjonalt bedre med kontaktflatens størrelse.

Når det gjelder oksydering og ledningsevne er jeg ganske pragmatisk anlagt, dersom det ikke foreligger en målbar degradering av ledningsevnen avfeier jeg det inntil det motsatte er bevist.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shogun
    Jeg kan være enig med deg i ditt "solid core eksempel", men nå har ikke kontaktflate all verdens å si så lenge det er adekvat kontakt. Lyden blir ikke proposjonalt bedre med kontaktflatens størrelse.

Når det gjelder oksydering og ledningsevne er jeg ganske pragmatisk anlagt, dersom det ikke foreligger en målbar degradering av ledningsevnen avfeier jeg det inntil det motsatte er bevist.
    En annen fordel med spader kontra avisolert kabel, er at det gir en mye bedre mekanisk fastspenning. Jeg har erfart at terminalene oftere må strammes når man bruker uterminert kabel, i motsetning til med spader som sitter mye bedre over tid hvis man skrur de skikkelig fast. Om kontaktflate ikke har allverdens å si... vel, lyd vil du nok få uansett.

Angående oksidering, så er vel neppe det noe man trenger målinger for å skjønne betydningen av. Det kan i grove trekk forståes som det samme som skjer på gamle biler med polene på et bilbatteri, hvor det danner seg et lag med korrosjon som hindrer kontakt mellom batteripoler og polklemmer. Noe som effektivt kan forebygges med å bruke kontaktfett eller kobberpasta på polene, nettopp for å hindre denne kjemiske prossessen som kan gjøre at bilen blir vanskelig å starte. Det er sammenlignbart med det som skjer når man bruker uisolerte kabler, bare i mye mindre målestokk. Det blir en gradvis nedgradering av signaloverføringen, som ubønnhørlig vil gi dårligere lyd.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lurer på om jeg heller skal kjøpe spader da.

hvordan er disse?
    DALI Spade Standard Tilbehør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gir meg ikke. :razz:

Kabler korroderer ikke, de kan utsettes for oksydasjon der hvor de blir eksponert for oksygen. Hvis du mener dette har betydning for lydkvaliteten er det bare å sette igang å polere sikringer, skifte terminaler på både forsterker og høyttalere samt skifte jackplugger på hodetelefoner med jevne mellomrom etc.

Hvis kabelen oksyderer så gjør vel terminalen det også, og hvis dette fører til dårligere lyd bør vel disse også skiftes.

Jeg har hatt samme kabler på mine forrige høyttalere i over 5 år, rett i terminalene. klippet de av og avisolerte på nytt uten noen endreing i lyden overhodet.

Spadene ser fine ut de, men utgjør et ekstra ledd i kjeden som i dette tilfellet skal loddes, du får hverken bedre eller dårligere lyd av de, men det blir muligenst litt enklere å kople til/fra.

Hvis kablene dine korroderer (spises/etses opp) blir de definitivt utsatt for noe annet en oksygen. Fukt og salter klarer muligens å korrodere kabelen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste terminaler jeg har sett er gullpletterte, og vil derfor ikke oksidere.

Men at kabler oksiderer er et udiskutabelt faktum. Ofte kan man se at kobber får en mørk eller svart farge, dette er den forurensingen som legger seg som et belegg på kobberet når det oksiderer. Eksempelet mitt med bilbatteriet var nettopp det, et eksempel. Et forsøk på å illustrere hva som skjer når en kobberleder oksiderer i kontakt med luft.

Du trenger ikke å gi deg, men jeg vil nå uansett mene at fordelene med skikkelig terminering gir såpass mange fordeler både elektrisk og mekanisk, at det iallfall for min del ikke er noe å lure på. Her skal det loddes, og sånn er det med den saken!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ebay

kjøp plugger på ebay istedenfor hifiklubben. Har kjøpt kvalitetsplugger fra Nakamichi på ebay flere ganger. Det koster rett over 200 for 20 plugger inkludert porto.

eBay: 20 NAKAMICHI Gold plate Banana Speaker Plug *JAPAN MADE (item 190056739825 end time Dec-27-06 18:02:46 PST)

Klikk make offer og skriv inn $20. Det får du dem for. Alternativ finner du andre merker og typer plugger også. Poenget er at de ikke ganger prisen med 100 som de gjør på hifiklubben.

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte disse for en stund siden og tror ikke de står noe tilbake for dali sine.Sitter godt i terminalene og ser riktig fine ut ARGON 5455 Tilbehør

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hibtone
    kjøp plugger på ebay istedenfor hifiklubben. Har kjøpt kvalitetsplugger fra Nakamichi på ebay flere ganger. Det koster rett over 200 for 20 plugger inkludert porto.

eBay: 20 NAKAMICHI Gold plate Banana Speaker Plug *JAPAN MADE (item 190056739825 end time Dec-27-06 18:02:46 PST)

Klikk make offer og skriv inn $20. Det får du dem for. Alternativ finner du andre merker og typer plugger også. Poenget er at de ikke ganger prisen med 100 som de gjør på hifiklubben.
    takk for tipset !

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •