Tversnitt på Høytaler kabler er viktig

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 60
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tversnitt på Høytaler kabler er viktig

Et innlegg for å høre meninger. Først min, som baserer seg på det jeg har lest her på forumet:

Det er viktig med tykke høytaler kabler. Noen er gode andre er bedre, men er de tykke er de ihvertfall ikke veldig dårlige. Her får jeg en ide:

Front høytalerene står sjeldent mer en 6 meter fra hverandre. Da holder det med 3 meter til hver høytaler hvis forsterkeren står i midten.

Hører mye snakk om at det kreves minimum 2,5 mm2 for at man kan godkjenne kabelen, som en høytalerkabel og ikke en lampeledning. Hva da med et par av startkabler? 25 mm2 av 3 meter for 159 kr. Du trenger 2 par, altså 2x159kr = 318 kr. Dette burde vel dekke effektbehovet for de fleste front høytalere? (Startkabler levert fra Biltema, vare-nummer = 37-152) Her snakker vi om kabler som er gode for 200 Ampere. Dvs ca 4800 Watt ved 24 volt!

Fortell meg hvorfor dette er en dårlig høytaler kabel.

PS! De kan selvsagt legges slik at de ligger tett inntil hverandre. Og husk at inne i de fleste høytalere går det tynne kabler (maks 2,5 mm2). Og hva er egentlig så fantastisk med oxygen frie kabler, OFC?

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Tversnitt på Høytaler kabler er viktig

Sitat Opprinnelig postet av HaPe
    Og husk at inne i de fleste høytalere går det tynne kabler (maks 2,5 mm2. Hva er egentlig så fantastisk med oxygen frie kabler, OFC?
    Små strekk er av mindre betydning for tykkelsen. Ja det er mange høyttaler ofte dyre som har meget tynne kaber mellom delefilter og elementer. Det er faktisk mulig å tjene litt på å bytte, men hvor mye?

Mulig jeg gjør det etter garantien er gått ut på mine. Litt lodding så er det ordnet.

Bla. leder oksygen ganske mye dårligere en det kobber gjør.

Ta en tur til din lokale strømleverandør som har strømnett. Du får sikkert noe kabel stumper hos dem gratis. Mulig det ikke er kobber, men kvaderatet er sikkert bra. :-P

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine foreldre har kablet skjulte høyttalerkabler til små hyllehøyttalere med lampettledning. De spiller aldri høyt, og er godt fornøyd. Det blir ikke SÅ mye dårligere enn dedikerte høyttalerkabler.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en forsterker er det ofte kostet på store penger på en god strømforsyning og et utgangstrinn som skal kunne levere mye strøm. Dersom du bruker tynne kabler vil ikke lenger forsterkeren være i stand til å spille så dynamisk som den er i stand til i utgangspunktet.

Dersom du kobler til et tankskip på + og et tankskip på - til høyttaleren vil strømmen ha mange "blindveier". Hva som rent teknisk skjer er det vel egentlig ikke laget noen klare vitenskapelige formler på, men det er ikke noe tvil om at man med st slikt tverrsnitt ikke får noen rask og veloppløst diskant. Dette blir på en måte startkablene satt veldig på spissen. Det kalles skin-effekt. Noe av årsaken til problemet er forklart med at elektronene beveger seg på overflaten av kobberet. Dersom det er altfor mye kobber vil elektronene ha så mye overflate å bevege seg på og så mange ledere å velge mellom at de av en eller annen grunn ikke tar letteste veien, men derimot vandrer mellom lederne. Jeg er usikker på om dette skyldes vekselstrømen eller om det også vil gjelde likstrøm.

Den maksimale strømmen du kan kjøre gjennom en kabel er helt uinteressant da man definitivt har for tynne kabler dersom man sliter med at isolasjonen nærmer seg smeltepunktet.

Dersom kobberet er mettet med oksygen vil det ikke lede strøm. Dette er jo som kjent årsaken til gullbelegget på plugger og terminaler. Gull leder jo som kjent dårligere enn kobber. Dersom kabelen består av helt rent kobber har den også de best mulige lederegenskapene.

Kombinerte materialer som sølv og kobber i en og samme kabel er som regel ikke så lett å få til å spille pent. Det er glimrende til bass på grunn av den lave resistansen, men elektronene kan fort begynne å vandre mellom de 2 materialene slik det kan gjøre mellom enkelte kobberledere. Dette resulterer i en litt "tilsølt" diskant. Det kan ofte merkes godt på enkelte merkers "billigkabel" med sølv. De kablene som er av rent sølv fungerer mye bedre. I noen tilfeller har man lykkes med å belegge kobber med sølv og fått et godt resultat.

Eldre utgaver av Nordost er eksempler på kabler som har hatt store problemer med å "temme" sølvbelegget. De låt voldsomt kaldt, og er kanskje det tydeligste eksempelet jeg har vært borti på at høyttalerkabler låter forskjellig.

Taralabs har, eller i hvertfall hadde, en dyr høyttalerkabel som spillte svært godt. Den bestod av rent kobber i massive ledere. Disse var valset ut til 2 tynne "skinner" som igjen var lagt i en slags spiralform. På grunn av lederenes flate utforming antar jeg spiralformen var en forutsetning for at kablene skulle kunne bøyes i alle mulige retninger. Det er også grunn til å tro at produsenten har tenkt på eventuell støy og ikke minst induktans ved denne utformingen. De to lederne i ett "rør" leder det samme signalet, men de er ikke i kontakt med hverandre utenom i hver ende. Dette er med på å gi kablene en relativt stor overflate men allikevel ikke skin-effektproblematikken.

Konklusjonen min er i hvertfall at dersom man holder kabelresistansen under kontroll så skal man ikke dytte på med masse unødig tverrsnitt. Det er viktigere å holde egenskapene til kobberet på et brukbart nivå. Generelt så har massivt kobber lett for å spille en tanke renere enn mangetrådige kabler.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant innlegg, Snickers-is. Det er vel blant annet minimering av skin-effekten som gjør at f.eks. Supra bruker tinn på lederne i kablene sine. De fraråder faktisk bruk av sølv ved lave frekvenser (audio). Husker også noen svinedyre høyttalerkabler jeg så en gang hvor hver leder besto av flere tråder med ulik tykkelse og egen isolasjon for hver tråd!

Lenker:
    * FAQ-siden til Supra

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Husker også noen svinedyre høyttalerkabler jeg så en gang hvor hver leder besto av flere tråder med ulik tykkelse og egen isolasjon for hver tråd!
    Audioquest har brukt en slik konfigurasjon i en årrekke på mange av sine kabler. Tverrsnittet totalt er sjelden oppe i mer enn 4,0 kvadrat mm.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Tversnitt på Høytaler kabler er viktig

Sitat Opprinnelig postet av HaPe
    Hva da med et par av startkabler? 25 mm2
    Fortell meg hvorfor dette er en dårlig høytaler kabel.
    25 kvadrat ja. Skulle gjerne vært flue på veggen når du skulle terminere disse, eller prøve å stappe de uterminert inn i forterker og høyttalere.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ikke SÅ mye dårligere enn dedikerte høyttalerkabler.
    Sannsynlig ingen hørbar forskjell heller
    Skulle gjerne vært flue på veggen når du skulle terminere disse
    Det hadde vært interessant

Men fra spøk til halvor.. Å bruke 25" er ikke spesielt gunstig verken med tanke på terminering eller å kunne skjule kablene. Det er heller ikke vits da en aldri vil få de strømmene du snakker om i et "normalt" stereoanlegg.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er så det i idelle tverrsnittet, og når blir det for mye av det gode?

Var innom clas ohlson idag, der hadde dem 2x6.0 mm2 til 189kr,- for 10 meter. Det er vel kanskje et kjøp som gir god valuta for pengene, ettersom dyre high-end kabler bare er tullball uansett.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er blitt beskylt for å fare med vk1 elektronikk, men dette har jeg altså ikke greie på (gikk Handel og Kontor jeg da) utover at kvadraten kan beregnes matematisk.

Hadde en kompis på besøk, og vi regna litt på et oppsett med 200w's høyttalere bak i 8 ohm med en kabellengde på ca 10m. Husker ikke nøyaktig tallet, men tror vi kom frem til at 4mm^2 var ganske mye mere enn jeg trengte.

Selv kommer jeg til, om ikke jeg lærer noe mer/nytt, å satse på 4mm^2. Dette er jeg heller ikke sikker på, men er det ikke 4mm^2 en bruker til fast installasjon mot varmekolbe, komfyr og slikt? Den har jo solide ledere og er rimelig i innkjøp.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må jo se an størrelsen på høyttaleren.
    En CV 1515 trenger mer strøm enn mange, og derfor er det kanskje nødvendig med kabler med større mm2.
    For de fleste av oss, vil tverrsnittet ha veldig lite å si.
    Kvaliteten på kabelen er mye viktigere. Da tenker jeg på renhet og materiale.
    Det andre er avstanden til kilden.
    Er ingen vits i å dra valhalla-kabler til bakhøyttalerne, for å si det sånn

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke sikker, har ikke veldig god peiling på dette her.

Jeg skal ha kabler til et par dali helicon 400 som har en impedans på 4 ohm, og har brukt for ca 2x2 meter kabel. Forsterker er noe usikkert enda men det blir hvertfall noen hundre watt.. Dersom det går an å regne ut åssen tverrsnitt man trenger utifra de opplysningene hadde det vært stas om noen kunne gjort det for meg 8)

Disse smellfeite, dyre high-end kablene, hvordan pleier det å ligge an med tverrsnitt der? Det største man får kjøpt i vanlige standardkabler virker det som er 2x6 mm2.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    For de fleste av oss, vil tverrsnittet ha veldig lite å si.
    Kvaliteten på kabelen er mye viktigere.
    Jeg mener å ha lest meg til at de fleste mener tverrsnittet er det desidert viktigste ved en høyttalerkabel?

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er spørsmålet om kvantitet eller kvalitet

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten kvantitet får man heller ikke kvalitet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er egentlig forskjellen på en strømkabel og en høyttalerkabel, bortsett fra tiltenkt formål? Elektriske impulser skulle fraktes like bra mellom begge..?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Hva er egentlig forskjellen på en strømkabel og en høyttalerkabel, bortsett fra tiltenkt formål? Elektriske impulser skulle fraktes like bra mellom begge..?
    er litt usikker men en strømkabel er det vel snakk om høy spenning det er det ikke i høyttaler kabler.
    tverrsnittet er jeg egentlig veldig usikker på hva det har å si, se på f.eks au24 tror jeg de het, de er jo rost opp i skyene, men de er jo kjempetynne da.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mye artig å regne ut om forskjellige kabler:
    http://www.bcae1.com/wire.htm

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært borti både tykke og tynne kabler som låter bra så tror ikke det er tykkelsen som avgjør alt her. Innholdet i kabelen betyr nok mere.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Jeg har vært borti både tykke og tynne kabler som låter bra så tror ikke det er tykkelsen som avgjør alt her. Innholdet i kabelen betyr nok mere.
    En skal selvfølgelig ikke overdrive noe som helst, men det er liksom ikke tvil om at tykkelsen har noe å si da. Det er noe av det som er lettest å både høre og regne ut.

Men nå kommer det jo an på hvor tynne de tynne kablene du har hørt er da. Det kan jo godt være at de var tilstrekkelig dimensjonerte. Det er nemlig ikke så mye som skal til på korte avstander hvis effekten ikke er for høy.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •