Tversnitt på Høytaler kabler er viktig - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 60 av 60
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    1: Hvis man da setter disse to lederne mot hverandre, så vil ikke den lederen som har 1.5mm2 med kobber leve litt lenger, men mye lenger.

2: Høyspentkabler er forøvrig ikke runde, men formet ca. som en lakrisbåt, det gir mer overflate selv om det er samme tversnitt som en rund leder. Ganske lurt.
    1: Dersom den ikke holder i "steady state" er vi tilbake til start. Strømmen går alltid letteste vei. når så letteste vei er opptatt, tar den nest letteste....osv. i praksis betyr dette at jo større strøm, jo mer av lederen blir brukt (ved lave frekvenser). Som i (2) er ønsket om større areal viktig for kjølingen, ikke ledeevnen. Dette må ikke blandes. Har man ekstrem kjøling på en kabel, kan man dytte veldig mye strøm gjennom den, selv med lite tverrsnitt.

2: Dette varierer nok en del. Alle jeg har sett har vært tvinnet av flere solid core ledere som har vært runde. Grunnen til ønsket større overflate er i dette tilfellet bedre varmeavgiving (økt kapasitet ved lave frekvenser), ikke bedre ledeevne.

Forøvrig trodde jeg det dreide seg om strømkabler (til hifi altså).

Dersom vi snakker høyttalerkabler, vil for tykke lederer gi høy induktans og medfølgende avrulling i diskanten. I motsatt fall vil økt kapasitans gi avruling i bassen. Hvor stor effekten av disse LC leddene blir i praksis avhenger av impedanseforholdet mellom forsterker og høyttaler.

Slik jeg forstod diskusjone fra noen poster tilbake, handlet dette om hvor i kabelen (lederen) signalet går. Dette er som nevnt tidligere frekvensavhengig. Jo lavere frekvens, jo dypere inn i lederen kan signalet gå.

Active Mikaelft sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken kabelstørrelse ville dere brukt på disse høytalerne som skal være bakhøytalere... avstand fra receiver til høytalerne er ca. 8 m. langs vegg: CMX 5 CERWIN VEGA HOME AUDIO SPEAKERS

Duger de her:
    Amazon.com: Premium 14/2 Awg 100ft CL2 Speaker Wire | Cable - Oxygen Free Copper: Electronics
    ---
    Onkyo & Cerwin-Vega hjemmekino
    http://avforum.no/myhometheater/mikaelft

Newcomer ifmusicreallymatters sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Send ingeniøren på sterkstrømskurs.[/quote]

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1.5mm2 er inntil 10A
    2.5mm2 er inntil 16A
    4mm2 er inntil 20A
    6mm2 er inntil 26A
    Det gjelder i bolig installasjon ja i Norge ja.
    Men en 1,5mm2 har en strømføringsevene mye høyere enn det.

1.5mm2 tåler 19,5A åpentforlagt ved 30 grader luft temp.

2.5mm2 tåler 27A åpentforlagt ved 30 grader luft temp.

4mm2 tåler 36A åpentforlagt ved 30 grader luft temp.

6mm2 tåler 46A åpentforlagt ved 30 grader luft temp.

Dette gjelder med; 2 leder kobber kabel og PVC isolasjon
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alf@75
    Drar frem en gammel tråd jeg.. Skal til å trekke kabler i en ny enebolig til ett 5.1 system og ett 7.1 system.. Jeg har ikke gode "lydører" men hører støy til en viss grad.. Er snakk om en del meter, og budsjettet mitt er blåst ut av alle sammenhenger slik som det sikkert er med alle som bygger hus.
    Jeg er ute etter tips om ok høytaler kabler som kan trekkes gjennom 13mm rør og som er ok i kvalitet og pris...

Håper noen kan hjelpe

Espen

Kjøpte Supra Classic 2,5 her om dagen, synes det ble bedre med dem enn QED fra Hi-Fi klubben som jeg hadde fra før. Også er de mye lettere å håndtere, mye mykere kappe, så legger seg fint der du vil ha dem. Kostet ikke så mye heller.

Supra - Netshop
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har netopp byttet fra Supra classic 4.0 mm2 som jeg har hatt i over 10 år nå, til noe litt grommere (supra kabelen er den blå hyssingen, ved siden av den som er i signatur):

Om det hjelper? Tja.. Si det, blir hardere testing over helgen.

Active Mikaelft sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av na_X
    Har netopp byttet fra Supra classic 4.0 mm2 som jeg har hatt i over 10 år nå, til noe litt grommere (supra kabelen er den blå hyssingen, ved siden av den som er i signatur):

Om det hjelper? Tja.. Si det, blir hardere testing over helgen.
    Ble det forskjell?
    ---
    Onkyo & Cerwin-Vega hjemmekino
    http://avforum.no/myhometheater/mikaelft

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mikaelft
    Ble det forskjell?
    Tja, ihvertfall på utseendet!
    Har ikke tatt meg ordentlig tid til å teste med Supra kabelen igjen enda, skulle vel klart å gjort det i helga som var men har glemt av det. Ble vel mer fyldigere lyd, kanskje mer drag fra bunnen også. Verdt det? Nja.. Hvor mye power man klarer å fyre igjennom begrenser seg nok til Høytalerne.
    Men vet jo at de kablene jeg kjøpte nå holder ihvertfall 10-20 år uten problemer hva man enn hiver de på.
    Supra kablene er gode nok de i utgangspunktet, rimelige også er de myke og greie å håndtere.
    Hørte ganske stor forskjell fra lakris-lisser til Supra 4kvmm med samme utstyr ellers for ti år siden, når man kommer over 4kvmm så er det vel egentlig lite å hente.. Men når det er små marginer så hører man det bedre når man bytter til dårlige utstyr enn til bra, så det kan være verdt å bytte litt frem og tilbake og høre hva som skjer da. Kan se om noen uker, om det ikke går i glemmeboka.
    Det er uten tvil at det er på signalsiden man har mest å hente ihvertfall.

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er uten tvil at det er på signalsiden man har mest å hente ihvertfall.
    Hvorfor det egentlig? Kan du begrunne det?

En jeg vet om sier det stikk motsatte. Og jeg tviler ikke. Har prøvd maaaange signalkabler, kun hørt forskjell om det er god eller elendig skjerming.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får ikke bedre lyd ut enn man kjører inn, støy and shit inn, støy and shit out... Så enkelt forklart er det. Det er jo klart at skjerming har endel å si, hvis det er mye magnetisk støy i nærheten.
    Hørte forskjell på Monster RCA signal-kabel og de XLR-kablene jeg har nå ihvertfall, ble litt mer gain i signalet. Samt, med optisk så er det litt mer mykere lyd enn fra RCA-digital fra sonos til DAC. Dette syns jeg var mer hørbart enn å bytte HT-kabel..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får ikke bedre lyd ut enn man kjører inn, støy and shit inn, støy and shit out... Så enkelt forklart er det. Det er jo klart at skjerming har endel å si, hvis det er mye magnetisk støy i nærheten.
    Hørte forskjell på Monster RCA signal-kabel og de XLR-kablene jeg har nå ihvertfall, ble litt mer gain i signalet. Samt, med optisk så er det litt mer mykere lyd enn fra RCA-digital fra sonos til DAC. Dette syns jeg var mer hørbart enn å bytte HT-kabel..
    Du kan ikke sammenligne RCA og XLR direkte. I en del sammenhenger går disse ut/inngangene i ulike kretsløp. Dessuten spiller det høyere med balansert signaloverføing. Gitt at både inn og ut er balansert.

Grunnen til at det normalt sett er mindre forskjeller på signalkabel er fordi både sender og mottakerimpedans er meget jevn, sammenlignet med forholdet mellom effektforsterker og høyttaler.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der var ingen begrunnelse, det er påstander. Du kan ikke direkte sammenligne XLR med RCA heller..

Det timc skrev begynner å ligne en begrunnelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der var ingen begrunnelse, det er påstander. Du kan ikke direkte sammenligne XLR med RCA heller..

Det timc skrev begynner å ligne en begrunnelse.

NB: Det jeg skrev var en veldig forenkling. Skulle jeg tatt hele remsa, hadde jeg blitt sittende en god stund. Folk får heller lese litt faglitteratur selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, man kan godt sammenligne XLR og RCA direkte. Selv om den ikke går helt den samme signalveien, så er det jo lyden man får ut som bestemmer slutt-resultatet.
    Å sitte med teori og fable om alt mulig er greit nok det, er skolert innenfor elektronikk selv men det er ikke alltid bøkerne har svaret på alt..
    Å sammenligne direkte holder ihvertfall for min del da det er ørene som avgjør, å begrunne hvorfor det ble slik etter man bytta kabler, vel..?
    Jeg hadde jo håpa på at det var en nisse i de HT-kablene jeg kjøpte nylig som gjorde lyden magisk og til den prisen på de kablene så skulle det vel egentlig strengt talt ha vært det.. Men desverre så var nissen død, og man hørte vel egentlig ingen forbedring. Er det da Supra kabelen som er så god, eller er det de nye som rett og slett er så dårlige..?

Hvis man har et signal med støy inn på forforsterker eller rett og slett et dårlig signal, så blir jo bare forvrengingen av dette bare enda verre fra forforsterker og ut til effektforsterkeren, enig? Det er ingen magi i HT-kabler som gjør at dette signalet faktisk blir bedre og høres mye bedre ut, enn det som kommer inn på effekforsterkeren. Ergo, shit in = (worse) shit out. HT-kablene sin jobb er å føre strøm best mulig (og ja, man får ikke strøm uten spenning etc.etc.. gjerne les litteraturen deres igjen hvis dere vi, står vel noe der om virkningsgrad også kan jeg demre). Det kan hende det hadde merktes mer på større høytalere som vil ha mer strøm, muligens. Men i mitt tilfelle så var det som sagt veldig lite forskjell som var knappt hørbar.

Elektronikk innebærer egentlig mer logisk tenking enn magi, man kan jo regne på dette også da med masse formler og tap i signal og dra inn alle slags faktorer i mange timer om man vil, men det er heller teoretisk ingeniør-matte spør du meg..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, man kan godt sammenligne XLR og RCA direkte. Selv om den ikke går helt den samme signalveien, så er det jo lyden man får ut som bestemmer slutt-resultatet.
    Å sitte med teori og fable om alt mulig er greit nok det, er skolert innenfor elektronikk selv men det er ikke alltid bøkerne har svaret på alt..

Du sier at du er skolert i elektronikk, og samtidig hevder at det er helt greit å teste forskjell på kabler på ulike signalveier (altså ulik elektronikk). Dette er helt feil. Hvordan kan du da vite at det er forskjell i kablene du hører og ikke forskjell i elektronikken?

Hva er det bøkene ikke har svaret på forresten? Du må jo ha vært gjennom de fleste siden du hevder dette. For å kunne hevde at noe ikke står i bøkene, så må man også vite hva som faktisk står der.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1: Hvis man har et signal med støy inn på forforsterker eller rett og slett et dårlig signal, så blir jo bare forvrengingen av dette bare enda verre fra forforsterker og ut til effektforsterkeren, enig?

Det er ingen magi i HT-kabler som gjør at dette signalet faktisk blir bedre og høres mye bedre ut, enn det som kommer inn på effekforsterkeren. Ergo, shit in = (worse) shit out. HT-kablene sin jobb er å føre strøm best mulig (og ja, man får ikke strøm uten spenning etc.etc.. gjerne les litteraturen deres igjen hvis dere vi, står vel noe der om virkningsgrad også kan jeg demre). Det kan hende det hadde merktes mer på større høytalere som vil ha mer strøm, muligens. Men i mitt tilfelle så var det som sagt veldig lite forskjell som var knappt hørbar.
    1: Dersom forsterkeren gjør en noenlunde god jobb er dette feil. Forholdet er det samme ut som inn. Forsterkeren forsterker ikke støyen/feilene mer enn resten. Det selvfølgelig mulig at man oppnår en kritisk verdi på bakgrunnstøy som følge av dårlig jording en plass, eller instrålt støy, men da er jo kabelen uegnet for formålet i utgangspunktet.

-------------------------------------------------------------------------------------
    Du misser hele poenget. Å lage en god signalkabel er mye enklere (og dermed også billigere) enn en god høyttalerkabel, der man skal ta hensyn til virkelighetens høyttalerimpedans. At du i akkurat ditt tilfelle muligens har en høyttaler/forsterkerkombinasjon som gir lite utslag, er jo kjempeflott for deg. Det er dog ikke allmenngyldig. Det med signalkabler er derimot rimelig universelt, siden inngangsimpedanser vanligvis er både stabile og høye (unntak finnes så klart).

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor det egentlig? Kan du begrunne det?

En jeg vet om sier det stikk motsatte. Og jeg tviler ikke. Har prøvd maaaange signalkabler, kun hørt forskjell om det er god eller elendig skjerming.
    Bare av ren nyskjerrighet; hvilken signalkabler (fabrikat og modell)hadde elendig skjerming?

Hvilken forskjell hørte du?

Og hvordan kan du være sikker på at forskjellen du hørte ikke hadde noe å gjøre med selve signallederne, deres elektriske egenskaper, utforming, reaktans i fohold til jord, ledernes og ytterkappens isolasjon, støy på strømnettet, lyttetretthet, varierende solstormaktivitet eller placeboeffekten?... ja, hvorfor skjermen i signalkabelen??

Hvorfor det egentlig? Kan du begrunne svaret på det siste spørsmålet? Gjerne med utgangspunkt i Maxwells ligninger eller kvanteelektrodynamikk...

Bare litt fredagsfleip...aldri noen som fleiper i kabeldiskusjoner..., håper folk tar en spøk

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tenb
    Bare av ren nyskjerrighet; hvilken signalkabler (fabrikat og modell)hadde elendig skjerming?

Hvilken forskjell hørte du?

Og hvordan kan du være sikker på at forskjellen du hørte ikke hadde noe å gjøre med selve signallederne, deres elektriske egenskaper, utforming, reaktans i fohold til jord, ledernes og ytterkappens isolasjon, støy på strømnettet, lyttetretthet, varierende solstormaktivitet eller placeboeffekten?... ja, hvorfor skjermen i signalkabelen??

Hvorfor det egentlig? Kan du begrunne svaret på det siste spørsmålet? Gjerne med utgangspunkt i Maxwells ligninger eller kvanteelektrodynamikk...

Bare litt fredagsfleip...aldri noen som fleiper i kabeldiskusjoner..., håper folk tar en spøk
    Haha, jeg ser akkurat hvor du vil hen

Noen kabler jeg husker godt er Proson, har prøvd 3 stk fra samme "serie". Kablene er stort sett like, eneste forskjellen er skjermingen, dobbel og trippel på de dyreste, og mer solide plugger på de dyreste.

Merket forskjell fra kabel uten skjerm og den med trippel skjerming siden kablene måtte ligge i nærheten av andre kabler som strømkabler og høyttalerkabler. I tillegg lå den over bensinpumpa, den legger du merke til om du ikke har god skjerming.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    1: Dersom forsterkeren gjør en noenlunde god jobb er dette feil. Forholdet er det samme ut som inn. Forsterkeren forsterker ikke støyen/feilene mer enn resten.
    Hva er feil? Har man støy inn på forsterker så blir den aldri mindre (dette er vi nok enige om). Den blir bare større i antall db uansett hvor enn god forsterker man har da den prøver så godt å gjøre jobben sin (altså å forsterke signalet den får inn, støy er også et slags signal den får). Forholdet er kanskje tilnærmet det samme, men aldri 100% det samme. En vanlig forsterker gir også mer støy ut enn den får inn, dette er en av grunnene til at mange sverger til passive forforsterkere også så man ikke får støy fra andre kilder (slik som strømnettet).
    XLR trenger ikke alltid å være balanserte, de kan være ubalanserte og halvbalanserte avhengig av hvordan de er terminerte.

Sånn ellers, så får dere bare prøve forskjellige kabler selv, og se hvor mye forskjell dette utgjør på lyden.
    Dere får teste med et sett HT-kabler til 200,- og et sett for 10 000,- kroner og se hvor mye dette utgjør på lyden. Også tester dere med et sett signalkabler for 200,- og et sett for 2000,-.
    Så får dere selv se hvor stor forskjellen er på å bytte signalkabler og HT-kabler selv, jeg vet ihvertfall svaret på min stereo hva som utgjorde størst forskjell!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @timc: (Du låter å ha litt fagkunnskap -- Er selv elektronikkingeniør).

Jeg skal installere høyttalerkabler i rør i veggen (med fast installert speakonkontakter i hver ende). Jeg står mellom å kjøpe en ferdig mantlet kabel (f.eks. Supra rondo) som er beregnet til høyttaler signaler, eller vanlig PN. Begge med samme tverrsnitt.

Kan de reaktive (induktive/kapasitive) egenskapene til disse to kablene være veldig forskjellige? Rent ohmsk (på DC) må man jo regne med at det er kliss like siden de har samme tverrsnitt. Hva med tvinning & paring, som er mye mer kontrollert i den mantlet kabelen enn løse PN? De påvirker de reaktive egenskapene til kabelen.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •