Tversnitt på Høytaler kabler er viktig - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 60
    Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er vel blant annet minimering av skin-effekten som gjør at f.eks. Supra bruker tinn på lederne i kablene sine. De fraråder faktisk bruk av sølv ved lave frekvenser (audio). Lenker:
    * FAQ-siden til Supra
    Er det noe galt med sølv også nå!? ;-)

Jeg hadde tenkt å investere i disse til bakhøytalerne jeg, hva mener dere? Tror de bør være adekvate...

http://www.biltema.no/ søk på "31-611"

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Husker også noen svinedyre høyttalerkabler jeg så en gang hvor hver leder besto av flere tråder med ulik tykkelse og egen isolasjon for hver tråd!

Lenker:
    * FAQ-siden til Supra
    DIY Cat5 kabler blir vel også noe à la det samme? (kan sikkert få en del cat5 billig/gratis på jobb, er det verdt tiden og flette? vil jeg merke noe forskjell?)

Mener at tykkelsen på hver enkelt kordell har litt og si. Tynne kordeller er best til de høye frekvensene og motsatt, syns jeg og huske en elektro lærer sa til meg en gang. Kanskje verdt og prøve med egne kabler til bassen, med litt tykkere kordeller?

Ellers har vel ikke tverrsnittet så altfor mye og si. Det er ikke så sinnsykt mange amper som skal gjennom kabelen. Men på lange strekk har vel spenningsfall litt og si.

Men blanding av sølv/kobber er ikke bra altså? Jeg bruker det på mine fronthøytalere. Må vel uansett bytte hvis jeg skal "snu" oppsettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drar frem en gammel tråd jeg.. Skal til å trekke kabler i en ny enebolig til ett 5.1 system og ett 7.1 system.. Jeg har ikke gode "lydører" men hører støy til en viss grad.. Er snakk om en del meter, og budsjettet mitt er blåst ut av alle sammenhenger slik som det sikkert er med alle som bygger hus.
    Jeg er ute etter tips om ok høytaler kabler som kan trekkes gjennom 13mm rør og som er ok i kvalitet og pris...

Håper noen kan hjelpe

Espen

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alf@75
    Drar frem en gammel tråd jeg.. Skal til å trekke kabler i en ny enebolig til ett 5.1 system og ett 7.1 system.. Jeg har ikke gode "lydører" men hører støy til en viss grad.. Er snakk om en del meter, og budsjettet mitt er blåst ut av alle sammenhenger slik som det sikkert er med alle som bygger hus.
    Jeg er ute etter tips om ok høytaler kabler som kan trekkes gjennom 13mm rør og som er ok i kvalitet og pris...

Håper noen kan hjelpe

Espen
    Til bak høyttalere ??

Kjøp 1,5 el evt 2,5 kvadrat på Biltema:-P
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alf@75

Håper noen kan hjelpe

Espen
    Sjekk Bluejeans:
    Speaker Cable at Blue Jeans Cable
    En seriøs kabelprodusent.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Til bak høyttalere ??

Kjøp 1,5 el evt 2,5 kvadrat på Biltema:-P
    Det er selv en kablenisse enig i. I min kino har jeg kun benyttet enkle 4-1.5 mm2 kabler til front og bak høytalere fra min Denon 3808. Min menig er at du må en klasse opp og over på stereo før det har noe for seg å eksperimentere.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg er blitt beskylt for å fare med vk1 elektronikk, men dette har jeg altså ikke greie på (gikk Handel og Kontor jeg da) utover at kvadraten kan beregnes matematisk.

Hadde en kompis på besøk, og vi regna litt på et oppsett med 200w's høyttalere bak i 8 ohm med en kabellengde på ca 10m. Husker ikke nøyaktig tallet, men tror vi kom frem til at 4mm^2 var ganske mye mere enn jeg trengte.

Selv kommer jeg til, om ikke jeg lærer noe mer/nytt, å satse på 4mm^2. Dette er jeg heller ikke sikker på, men er det ikke 4mm^2 en bruker til fast installasjon mot varmekolbe, komfyr og slikt? Den har jo solide ledere og er rimelig i innkjøp.
    1.5mm2 er inntil 10A
    2.5mm2 er inntil 16A
    4mm2 er inntil 20A
    6mm2 er inntil 26A

Du skal huske på at en høyttaler ikke har et konstant trekk, og at en høyttaler ikke spiller på max hele tiden. Når du spiller med volum ala høy prating, så bruker du neppe mer enn 10W.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    Er ingen vits i å dra valhalla-kabler til bakhøyttalerne, for å si det sånn
    Kan du forklare hvorfor? Jeg ser ingen umiddelbar grunn...?

Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    er litt usikker men en strømkabel er det vel snakk om høy spenning det er det ikke i høyttaler kabler.
    tverrsnittet er jeg egentlig veldig usikker på hva det har å si, se på f.eks au24 tror jeg de het, de er jo rost opp i skyene, men de er jo kjempetynne da.
    Tror du er litt usikker ja. Jeg kjenner en elektroingeniør som sa at flate kabler var det som var mest egnet for å lede lydsignaler. Nevnte ingenting om høy spenning, men heller overflate. En rund leder har mindre overflate enn en flat leder, selv ved samme masse. Strøm går "utenpå" ledere, ikke inni.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    1.5mm2 er inntil 10A
    2.5mm2 er inntil 16A
    4mm2 er inntil 20A
    6mm2 er inntil 26A

Du skal huske på at en høyttaler ikke har et konstant trekk, og at en høyttaler ikke spiller på max hele tiden. Når du spiller med volum ala høy prating, så bruker du neppe mer enn 10W.

Da bruker du hvertfall ikke innestemmen din.

Tror du er litt usikker ja. Jeg kjenner en elektroingeniør som sa at flate kabler var det som var mest egnet for å lede lydsignaler. Nevnte ingenting om høy spenning, men heller overflate. En rund leder har mindre overflate enn en flat leder, selv ved samme masse. Strøm går "utenpå" ledere, ikke inni.
    Sett at du bruker en kabel med solid kjerne. Noe som så å si aldrig fårekommer i denne sammenhengen.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Her var det mye artig å regne ut om forskjellige kabler:
    WIRE
    Likte denne, her var det jo mye gøy

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du forklare hvorfor? Jeg ser ingen umiddelbar grunn...?
    Strøm går i hele tversnittet på lederen! Det du beskriver er "Skin deep"-effekten og gjør seg gjeldende ved høye frekvenser, normalt regnet i kilohertz-området. Formelen for dette er enkel og man kan lett regne på ved hvilket tverrsnitt og frekvens dette begynner å ha betydning. Den målbare Innvirkning på audioområdet er marginal, men tilstede avhengig av tverrsnitt.
    Se på høyfrekvens-kabler og -spoler. Ikke metall i senter av de gitt.

At flate kabler er mest egnet til å lede lydsignaler er det delte meninger om. Produsentene deler seg i minimum to leirer. En som fokuserer på induktans og en som fokuserer på kapasitans.

Horten...here i come

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tenb
    Strøm går i hele tversnittet på lederen! (...) Ikke metall i senter av de gitt.
    Du snakker om ledninger, jeg snakker om ledere. Liten misforståelse.

Strøm "flyter" på lederen.

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du snakker om ledninger, jeg snakker om ledere. Liten misforståelse.

Strøm "flyter" på lederen.
    Beklager, hvis jeg misforstår men hva du mener med: "strøm "flyter" på lederen" forstår jeg ingenting av:-? Du mener feks at et tenkt kobberbelagt plastikkrør og en massivt kobberleder med indentisk kvadrat (og overflatekvadrat) tåler like mange ampere?

Jeg snakker om ledere når det gjelder strømtetthet (A/mm2) og skin-deep. Er bare en leder i feks en spole, som nevnt som eksempel. Men å bare prate om ledere og utelukke ledninger/kabler ser jeg ikke helt den pratiske nyttverdien av innen hifi.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener ingenting, jeg bare skriver det jeg har lært.

Strøm flyter på overflaten av materien. Hva det er å misforstå skjønner jeg ikke.

Det eksemplet du drar fram ser jeg ikke helt. Du kan ikke "lage" tversnitt av plastikk/isolasjon, også belegge dette med kobber for å få 1.5mm2 kvadrat. Da må kobberet du belegger isolasjonen med tilsvare 1.5mm2.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener ingenting, jeg bare skriver det jeg har lært.

Strøm flyter på overflaten av materien. Hva det er å misforstå skjønner jeg ikke.

Det eksemplet du drar fram ser jeg ikke helt. Du kan ikke "lage" tversnitt av plastikk/isolasjon, også belegge dette med kobber for å få 1.5mm2 kvadrat. Da må kobberet du belegger isolasjonen med tilsvare 1.5mm2.
    Nå sier du imot deg selv. Dersom strømmen bare hadde gått i ytterdelen av lederen, ville det eneste som betydde noe være overflateareal. Da er eksempelet med plastrør helt på sin plass.

Som andre påpeker er dette med "overflatestrøm" bare gyldig på høyere frekvenser.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Sett at du bruker en kabel med solid kjerne. Noe som så å si aldrig fårekommer i denne sammenhengen.
    Nå blander du leder med ledning. Uansett hvor mange kordeller(leder) du har, så flyter strømmen på overflaten av disse.

Skulle gjerne hatt noe teori bak hvorfor flate kabler egner seg best. Men det har jeg desverre ikke. Stoler på at elektroingeniøren jeg kjenner har rett i det han sier, særlig i og med at han er interessert i stereo/hjemmekino.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Nå sier du imot deg selv. Dersom strømmen bare hadde gått i ytterdelen av lederen, ville det eneste som betydde noe være overflateareal. Da er eksempelet med plastrør helt på sin plass.
    Nei, for arealet har noe å si på hvor mye bl.a varme lederen tåler.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, for arealet har noe å si på hvor mye bl.a varme lederen tåler.
    Egentlig ikke. Det gir lederen bare litt lengre levetid før den smelter. Arealet lederen har til å kvitte seg med varme fra er det samme i begge tilfellene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blander du leder med ledning. Uansett hvor mange kordeller(leder) du har, så flyter strømmen på overflaten av disse.

Skulle gjerne hatt noe teori bak hvorfor flate kabler egner seg best. Men det har jeg desverre ikke. Stoler på at elektroingeniøren jeg kjenner har rett i det han sier, særlig i og med at han er interessert i stereo/hjemmekino.
    Hvor mange flate tynne høyspentledninger ser du rundt deg?
    Edit: Tynne i hermetegn så klart.

Send ingeniøren på sterkstrømskurs.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig ikke. Det gir lederen bare litt lengre levetid før den smelter.
    Ja, varme er en faktor. Nå vet ikke jeg hvor stort tversnitt han som nevnte det med isolasjon i midten tenkte seg, men jeg ser for meg at han mente veldig lite, bare at overflaten ble den samme.

Hvis man da setter disse to lederne mot hverandre, så vil ikke den lederen som har 1.5mm2 med kobber leve litt lenger, men mye lenger.

Hvor mange flate tynne høyspentledninger ser du rundt deg?
    Edit: Tynne i hermetegn så klart.

Send ingeniøren på sterkstrømskurs.
    Nå vet ikke jeg om du har lest alle postene i tråden, men jeg mener å huske at jeg spesifiserte ved overføring av lydsignaler. Der føler høyspent er urelevant. Relevant for høyspent er bl.a pris på lederne, hvis du har lyst til å trekke inn hvorfor høyspent er i alu og hvorfor de er så tykke som de er osv. Høyspentkabler er forøvrig ikke runde, men formet ca. som en lakrisbåt, det gir mer overflate selv om det er samme tversnitt som en rund leder. Ganske lurt.

Å be han ta seg sterkstrømkurs hadde jeg ikke tørt

Har ikke noen av fagbøkene i umiddelbarnærhet, men hadde vært artig å få delt noe av det som står der. Kunne jo alltids lånt noen av elektroingeniørene på skolen da.

Det er interessant å diskutere elektro, men jeg er ikke veldig flink til å ordlegge meg eller det å forklare i det hele tatt. Så jeg skjønner at/om folk lurer på hva f... jeg skriver.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •