Høyttalerkabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalerkabler

Har noen spørsmål om litt forskjellige kabler, siden jeg skal kable opp surroundanlegget mitt for første gang og vil bruke lik kabel rundt hele. Hittil har jeg brukt Supra 3.4 i mange år, helt uten problemer. Men forandring fryder, og nå er det på tide å prøve noe nytt.

Siden det blir en del meter, og jeg er generellt skeptisk til dyre kabler ifht. pris/ytelse, vil jeg prøve å finne noe som spiller bra uten å koste det hvite ut av øya. De må gjerne være greie å jobbe med også, siden jeg har tenkt til å terminere de selv, og de skal strekkes både hit og dit.

Har sett man kan få kjøpt THX kabel med masse kordeller på rull fra Monster til en billig penge, og i motsatt ende har man ting som Audio Magic solidcorekabel med teflon isolasjon o.l. Kjenner noen som jobber på Nexans, så vanlig installasjonskabel er også et alternativ. Det viktigste er kanskje for en HT-kabel at den har nok tverrsnitt?

Noen som har noen gode innspill om hva man bør går for? Andre merker/kabeltyper jeg bør vurdere?

Vil det forresten ha mye å si om jeg bruker forskjellig lengde på de tre høyttalerne foran seg i mellom, og det samme med bakhøyttalerne?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4mm biltemakabel funker vel?
    et hett tips er å bruke søkefunksjonen, det har vært -mange- kabeldebatter her på forumetoppigjennom

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det funker sikkert. Men jeg vil legge lista litt høyere enn det, så jeg slipper nevrosene som kan komme hvis man bruker det billigste man finner.
    Disse har vel også blitt testet i noen norske blader med ganske neslående resultat, hvis jeg husker rett.

Søkefunksjonen er sikkert en fin ting, men det hadde vært kult om noen gadd å komme med meninger de har så jeg slipper å sitte og bla meg gjennom femtitusen sider med kabeldebatter for å finne svar på det jeg lurer på.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel, jeg foreslår at du tar en blindtest, kanskje du får en overraskelse? Neida.. jeg bruker biltemakabler selv, ser ikke poenget med å betale for overpriset monster cable hvertfall, mulig jeg skal teste noen supra ply kabler etterhvert, men får se

Newcomer Jørgen gk sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bettercables kanskje,,, skal bestille meg noen slike så snart lønninga kommer
    Velkommen til L-Sound!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blindtest er uaktuellt, her er det like mye feelgoodfaktoren ved å ha en decent kabel koblet opp som gjelder

Det jeg er interessert i er like mye betraktninger rundt flertrådig i forhold til solidcore kabel som konsept også, ikke bare hvilke merker som er best og dyrt mot billig.

Bettercables så bra ut og hadde skikkelig tverrsnitt, men det blir kanskje litt dyrt å bruke rundt hele, også er det dumt at man må kjøpe ferdig terminerte faste lengder. Jeg vil kappe til og terminere selv så jeg får akkurat de lengdene jeg trenger.

Newcomer ronnyr sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Viablue

Viablue har meget gode kabler... Kjøp selvmonteringsett, så blir det billigere!

Xtreme-Cable - Kabel

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset, Viablue så ganske bra ut. Skal ta de med i vurderingen.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krille_krokodille
    Blindtest er uaktuellt, her er det like mye feelgoodfaktoren ved å ha en decent kabel koblet opp som gjelder
    Og der er vi ved sakens kjerne, det er vel så viktig for øret ditt at kabelen ser bra ut som at den transporterer strømmen uten nevneverdig tap fra forsterker til høyttalere

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utseendet har faktisk ikke så mye å si, det er mer det at jeg vet hva som er koblet opp, kanskje i kombinasjon med mine fordommer mot ting som lampettledning og ting det står "Biltema" på.

Jeg må liksom føle meg trygg på at det jeg skal bruke holder en viss minimumskvalitet for å få ro i sjela, hvis du skjønner. Jeg er egentlig en kabelskeptiker, men at forskjellige kabler har forskjellige elektriske spesifikasjoner og dermed påvirker lyden til en viss grad virker da plausibelt nok. Derfor tenkte jeg å safe på å velge noe midt i mellom.

Men det gjør ikke noe hvis de ser bra ut også.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fraråder sterkt i å kjøpe biltema kabler siden de dissikerer lyden!Hva med å prøve kimber sine instalasjons kabler,de har fått kjempe ros av pressen og jeg har prøvd de selv og er overrasket hvor balanserte de er.de er ca 40-60kr for meteren.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kimber sine ser bra ut også.Du finner dem på dynabel.no som er eltek i oslo eller importøren som er ncms.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med billigste Nordost. De er relativt rimelige, og skal vel være gode. (Ser ut som sytråd da, men det er en annen diskusjon)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av draapen
    Jeg fraråder sterkt i å kjøpe biltema kabler siden de dissikerer lyden!
    Artig påstand! Kan du forklare?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krille_krokodille
    Vil det forresten ha mye å si om jeg bruker forskjellig lengde på de tre høyttalerne foran seg i mellom, og det samme med bakhøyttalerne?
    Kjenner du hastigheten til strøm? Det betyr ingenting om lengdene er forskjellige. I den grad forskjellen blir målbar vil autokorreksjon ta seg av det. At den ene høyttaleren står 1 cm foran eller bak den andre betyr mere siden lydhastigheten er forsvinnende liten ifht hastigheten til elektrisitet.

Hvis Biltema-kabler er ute av debatten så kan kanskje EKKJ fra Elfa.se friste? Solid core og stiv å jobbe med men....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kimber er en mulighet, men jeg har hørt flere som sier at de flettede kablene deres kveler lyden litt, og kan låte kjedelig. Men installasjonskablene ser greie ut, og den største hadde brukbart tverrsnitt til en grei pris, så dette virker som et bra tips. De er nå inkludert på vurderingslista mi.

Nordost tror jeg også kunne fungert bra sammen med resten av anlegget mitt, bare jeg finner noen med nok kobber til rett pris. Disse skal vel låte ganske raskt, kontant, og oppløst, og siden jeg neppe trenger kabler som låter mørkt kan det faktisk være det beste tipset hittil.

En annen kabel som ser spennende ut er QED Silver Anniversary XT, som er flettet rundt en tube og former et slags "rør".
    QED Silver Anniversary XT Kabel

Hastigheten til strøm er vel tilnærmet lik hastigheten til lys? Grunnen til at jeg lurer på om forskjellig lengde har noe å si er vel bl.a. at en lenger kabel vil vel ha høyere motstand enn en kort? Men jeg heller nok også litt til den oppfatningen at forskjellene vil være forsvinnende marginale, og neppe hørbare. Men så er det dette med psykoakustikk o.l. igjen... =P

Mange gode tips her så langt, det har hjulpet meg å konkretisere litt hva jeg skal vurdere videre og gitt meg litt å tenke på. Tack så mycket!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •