Reparasjon av optisk kabel..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reparasjon av optisk kabel..

Har en 8 meter lang Supra optisk kabel, kjøpt på komplett til 800 kr. Optiske kabler over en viss lengde er utrolig vanskelig å oppdrive og ser nå at også kompett har tatt denne kabelen vekk fra sortementet sitt. Derfor er det litt krise her nå..

Kom nemlig til skade for å herpe den optiske kabelen min. Kabelen satt "skrudd" fast i forsterkeren da jeg bevegde på stereobenken den satt på og dermed greide å bøye den optiske kabelen helt ved enden av den. Noe galt må ha skjedd ved den, for lyset som nå kommer ut av den er veldig svakt. Røsket av selve termineringen og satte den tilbake igjen uten hell. På forsterkeren min står det bare "unlock" når jeg prøver å tvinge den til å bruke den optiske inngangen og det kommer ingen lyd. Dersom jeg setter forsterkeren til å automatisk svitsje mellom analog/digital lyd på linjeinngangen finner den ikke den optiske kabelen i det hele tatt.

Noen som har noen tips om hva jeg kan prøve å gjøre for å fikse dette? Evt, dersom alt håp er ute, et sted jeg kan få tak i ny kabel i lengde 8 eller aller helst 10 meter.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reperasjon av optisk kabel vil ikke lønne seg. Prisen på en slik reperasjon vil langt overstige prisen av en ny kabel.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ren frustrasjon kappet jeg av 10 cm av kabelen og terminerte hele greia på nytt. Selv om det nå kommer lyd ut av forsterkeren min nå, virker det som noe er galt med lyden. Den virker spissere og mer "skurrete" på en måte. Det virker som det kommer mer diskant ut av lyden enn det burde samt at lyden kommer i "bølger". Dette er minimalt og knapt merkbart. Det er selvsagt mulig det er ørene mine som spiller meg et puss, trodde jo egentlig det var slik at enten kommer lyden eller så kommer den ikke og at lyden ikke kunne bli forandret av en optisk kabel.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er en link til en webbutikk hvor de selger 10m optisk:
    http://hificables.co.uk/acatalog/Cab...cables_19.html
    se på den kabelen som heter QED Qunex OT
    10m 75£
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elfa selger også QED kabler. Kan kjøpes over disk i Oslo, eller bestilles via nettet. Kjøpte noen QED signalkabler i dag, og førsteinntrykket er meget bra. Solide med godt skjermet terminering.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En korrekt skjøting av optisk fiber gjøres med sn spesiell maskin som er utstyrt med 3D-kameraer og når endene er perfekt plassert sveises hele kabelen. Selv en slik prosess gir en viss dempning.

Det høres ut til at kabelen i ditt tilfelle ikke er terminert, men at den kun er kappet og at pluggen bare er som en "guide" og et feste for kabelen som settes rett inn i uttaket. Dersom dette er tilfellet kan det kanskje være noe å hente i å sørge for at kuttflaten er 90 grader og nogen lunde jevn slik at lyset kommer rett ut av tråden. Sjekk også om du har fått skader i andre enden.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har Supra i både 8 og 15 meter på Eltek. De har nettbutikk også.

www.dynabel.no

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    En korrekt skjøting av optisk fiber gjøres med sn spesiell maskin som er utstyrt med 3D-kameraer og når endene er perfekt plassert sveises hele kabelen. Selv en slik prosess gir en viss dempning.

Det høres ut til at kabelen i ditt tilfelle ikke er terminert, men at den kun er kappet og at pluggen bare er som en "guide" og et feste for kabelen som settes rett inn i uttaket. Dersom dette er tilfellet kan det kanskje være noe å hente i å sørge for at kuttflaten er 90 grader og nogen lunde jevn slik at lyset kommer rett ut av tråden. Sjekk også om du har fått skader i andre enden.
    Tror nok du har helt rett i dette med termineringen.. Virker som disse Supra kablene fra før av er veldig dårlig terminert. De virket ikke veldig solide og var veldig enkle og ta fra hverandre for å si det slik. Ble vel neppe noe bedre etter at jeg lekte meg med kabelen selv heller..

Vurderer og droppe hele den optiske kabelen og heller kjøpe en 10 meter coaxial kabel. Denne kabelen går mellom PCen min og forsterkeren. Fordelen med å bruke coaxial er at de fleste lydkort kun støtter coaxial. På lydkortet mitt virker den optiske utgangen veldig skrall. Eneste minuset med dette er at forsterkeren min kun har en coaxial inngang, hvilket betyr at jeg ikke lenger kan bruke coaxial mellom den stasjonære dvd-spilleren og forsterkeren. Vil dette ha mye å si på lyden? Har hørt at når det gjelder coaxiale kabler kan man bruke hvilken som helst kabel, er det noe som er anbefalt ved 10 meter kabelstrekk?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersmo du skal bruke koaxial kabel bør du bruke en 75-ohms kabel. Den er ikke på 75 ohm resistivt i 1 meter (eller 10 meter) lengde, men den har en impedans som er tilpasset de delene som sender og de delene som mottar signalet slik at dempning, støy osv blir riktig. Du bør lete blandt kabler som er beregnet til overføring av videosignaler da disse følger den samme standarden. Kabler for digitale signaler er knyttet til så mye woodoo at de er ofte latterlig overpriset. Derimot kan du fort finne en bra videokabel til en "billig penge". Videokabler og digitalkabler er egentlig akkurat det samme.

NB! På den lengden bør du skygge unna Monster da disse uansett pris omtrent alltid klarer å søle det hele til med feil impedans.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en billig 75 Ohms video-kabel i en butikk, 10 meter for 114 kr. Ville noe slikt funke? Hvordan er det med skjerming? Kabelen skal strekkes ved siden av en rekke andre signal-kabler for både lyd og bilde. Hadde det av den grunn vært lurt å velge en annen type kabel?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den vil helt sikkert funke, selvom det høres svært billig ut. Dersom de nevnte kablene ikke er nettkabler eller høyttalerkabler har de svært liten utstråling av elektromagnetisk støy. Nettkabler og høyttalerkabler bør krysse hverandre 90 grader for å få minst mulig innvirkning av støy.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •