Nordost signalkabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nordost signalkabel

Har hørt mye stygt om Nordost her på forumet. Er det ingen som har gjort seg positive erfaringer med disse kablene?

Lurer også på om den såkalte ultralyd poleringen de gjør med kabelen har noe for seg?

Kabelen er også veldig tynn og gir et dårlig kvalitetsinntrykk når man tar i den. Kan det være med på å skape tvil til kabelen?

Det er jo tross alt lyden det kommer an på, at kabelen har et teit design eller er produsert på en dustete måte bør jo ikke ha noe å si.

Jeg bruker Nordost selv og hører forsåvidt ingen forskjell i bassområdet men i øvre mellomtone og diskant er den litt hvassere og får fram litt mere detaljer enn en "standardkabel" som følger med.

Kan det være at Elektronikken jeg bruker er for dårlig til at jeg greier å høre ulempene til kabelen?

*Forvirret*

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt mye stygt om Nordost her på forumet. Er det ingen som har gjort seg positive erfaringer med disse kablene?
    Grunnen til at de gjerne ikke er så godt omtalt her er at de koster en formue, og er ikke i nærheten av å være verdt det...( Min mening)

Lurer også på om den såkalte ultralyd poleringen de gjør med kabelen har noe for seg?
    Har aldri hørt om det.. Høres snålt ut!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes også selv at de var veldig dyr. Hadde aldri kjøpt så dyre kabler før.

Hvilket kabelmerke bør man gå for da? De som gir mest for pengene?

Har hørt at hvis må går litt opp i pris på Tara Labs så kan man gjøre gode innvesteringer. Stemmer det?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nordost er bra.Muligens infinte resolution er enda ett hakk fetere.PRØV!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabler

Når det gjelder kabler til et HIFI/surround anlegg vil prisen som oftest ha en stor innvirkning på kvalitet. Etter min mening finnes det noen få unntak hvor man får veldig mye bra kvalitet for relativt lite kroner, men også her snakker jeg om signalkabler til f.eks. 1500,- eller mer.

Når det gjelder Nordost var jeg tidligere også enig i at dette var dårlige kabler. Men ettersom jeg har oppgradert anlegget har jeg etterhvert skjønt at dette er ganske nøytrale kabler. Tidligere avslørte de alle feilene i mitt tidligere HIFI anlegg til ca. 40-50', men som sagt det viser seg at dette har vært fordi jeg har hatt for dårlige komponenter til å dra nytte av kablene.

Når det gjelder kabler generelt vil alle produsenter gi noe forskjellig lydkarakteristikk. Men etterhvert som man nærmer seg High End vil kablene likne mer og mer på hverandre, her vil altså de relative forskjellene fra kabelprodusent til kabelprodusent være mindre.

Min teori er derfor at man selv må finne noen kabler som passer til sitt anlegg og til sin personlige smak. At andre kabler er dårlige er vås! Dette gjelder primært matching til komponentene. Diskusjon pris/kvalitet blir et annet tema.

Håper du ble litte klokere av dette, mvh TomTomTo

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke stort som skal til for å lede signaler fra en CD-spiller f.eks til en forsterker. Ultralydpolering og mange andre spennende reklameformuleringer betyr ikke noe i praksis. Jeg har selv testet Nordost sammen med svært kostbart utstyr i flere sammenhenger og jeg kan ikke si at de har vist seg å ha de helt store kvalitetene. Mange mener de gir my detaljer, og det kan jeg nok forstå, men jeg ser det heller slik at de fyller rommet mellom detaljene med en slags støy eller overtoner. Dette synes jeg personlig er ganske trettende i lengden og tar fokusen bort fra musikkgleden og nytelsen. Til hjemmekino derimot kan det føles mer positivt da det vil gi sterkere fokus på detaljer, noe som ikke egentlig er korrekt, men som vil gi litt av den samme effekten som å skru opp bassen ekstra på en actionfilm. Når det gjelder bassen er de stramme, men de mangler varme og nyansering. De blir her også litt overstramme og kalde. De kan ikke sammenliknes med Monster som blir mer ullen og udefinert i både bassen og diskanten. Begge gjør liksom feil, men det virker som om de gjør stikk motsatt feil.

Til slutt må jeg legge til at en kabel gjør aldri feil så lenge vi snakker om åpne standarder. En forforsterker eller CD-spiller har som regel en "fornuftig" utspenning og impedans uten at det er noen standard som sier noe om hva denne skal være. Det er derfor kablene og utstyret i kombinasjon som gjør feilen. Det kan sammenliknes med å plassere høyttalere i et rom, eller koble dem til en forsterker. De låter forskjellig fra forsterker til forsterker, og fra rom til rom rett og slett fordi at man for å få god lyd er avhengig av at ting passer sammen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •