Signalkabler til maks 2000 kr

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Signalkabler til maks 2000 kr

Hei!

Jeg har et gavekort på hifiklubben på kr 2000. Tenkte jeg skulle bruke dette på nye signalkabler. Har fra før Monster Interlink Junior, som er en billigkabel tror jeg.

Kildene kabelen skal gå fra er en Harman/Kardon HD970 og en Nad T753v2. Spiller kun i stereo om det har noe å si. Ønsker meg en mer luftig og detaljert lyd, samtidig som bassen holdes dyp og kraftig. Høyttalerkablene jeg har er TARA LABS Omni ST Bi-wire.

Så hva er best til kr 2000? Er det noen som har erfaringer med TARA LABS Spectrum 3a Kabel ?

Takker for alle svar!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du bare spiller stereo kunne det kanskje vært en tanke å bytte forsterker til ren stereo? Flere som har funnet ut at det er veien å gå dersom en kun skal ha stereolyd. Selger du NAD'en og legger mellom2k burde du få en bra stereoforsterker.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med JaKV - det er antatt ikke mye å hente på bedre kabler med det oppsettet dur har. Kjøp komponenter for pengene - det tror jeg gir mer igjen enn nye kabler. Og om du velger ny kabel, test og hør denne før du betaler. Er ikke sikkert at du synes det er verdt pengene.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok det er lite å hente i forhold til prisen gitt
    2k på signalkabler vil bli litt mye når du fjerner placebo effekten og tenker på hva du faktisk får igjen av lytteopplevelser.

Hva med å kjøpe et par til noen hundrelapper med god skjerming og heller spare resten til nye oppgraderinger?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selg hjemmekinoforsterkern din, kjøp dedikert 2-kanlalsforsterker.

Du kan ikke få noe mer med bedre kabler. Det må være der fra starten av.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SSS
    Så hva er best til kr 2000?
    Effekten en kabel har på hvordan du oppfatter lydkvaliteten kan måles på to parametre, impedans og placebo. Hvilken er du ute etter?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg kjøpte denne reciveren var fordi den spillte mye bedre enn en NAD C352. Prøvde på Dali Concept 8. Jeg har JBL E90 som er på en måte "lik" concept 8, hvis vi ser på membranareal o.l. Med C352 så ble det veldig anstrengt når man spilte høyt. Dette merket man ikke i like stor grad med T753v2. Den sistnevnte leverer 2x90 w i stereo, mens C352 leverer 2x80.

Vil jeg merke stor forskjell ved å kjøpe meg Harman/Kardon HK970 ? Denne leverer jo "kun" 2x75w. Finnes det andre i dette prissegmentet på +/- 6000 kr ?

Ser at det er noen her på forumet som sier at de merket stor forskjell fra TL spectrum 1a til 3a :-?

Men hvilken kabel er bedre enn denne Monster kabelen til kr 79. Noen som har noen tips med hvilken av de som gir mest valuta for pengene ?

Vurderer nå å selge denne Naden (Blir dyrt dette her, kjøpt for under en måned siden :-D ) og heller kjøpe en ren stereo forsterker.

Men hva er det egentlig som er så mye bedre med en stereoforsterker enn en surroundforsterker spillt i stereo (teknisk sett) ?

Takker for alle svar!

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvilken kabel er bedre enn denne Monster kabelen til kr 79. Noen som har noen tips med hvilken av de som gir mest valuta for pengene ?
    Supra EFF-I fra Eltek. Koster 105,- kr meteren. Knallkjøp!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg har bestemt meg for å gå til innkjøp av følgende hvis det ikke er noen innvendinger?

Harman/Kardon HK 970

QED XT400 høyttalerkabel

QED Qunex 3 signalkabel

1. Vil jeg merke noen positiv forskjell ved å gå fra NAD T753v2 til HK 970 ?

2. Noen "bedre" ferdig terminerte kabler i samme priskategori (hos hifiklubben) ?

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg har bestemt meg for å gå til innkjøp av følgende hvis det ikke er noen innvendinger?

Harman/Kardon HK 970

QED XT400 høyttalerkabel

QED Qunex 3 signalkabel

1. Vil jeg merke noen positiv forskjell ved å gå fra NAD T753v2 til HK 970 ?

2. Noen "bedre" ferdig terminerte kabler i samme priskategori (hos hifiklubben) ?
    Jeg syntes det hørtes ut som fornuftige kjøp. Jeg anbefaler allikevel at du låner med deg hjem og tester det ut før du tar en endelig avgjørelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes dette høres ut som bortkastede penger. Hos Clas Ohlson får du kabler med akkurat samme ytelse for en brøkdel av prisen. Men hvis utseendet på kablene spiller en stor rolle, så er saken kanskje annerledes. For min egen del prioriterer jeg ikke sånt, siden kablene uansett er gjemt bak anlegget...

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Hos Clas Ohlson får du kabler med akkurat samme ytelse for en brøkdel av prisen.
    Det aner meg at du ikke har noen særlige forutsetninger for å gjøre en slik vurdering.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    Det aner meg at du ikke har noen særlige forutsetninger for å gjøre en slik vurdering.
    Hvorfor ikke? Jeg har vel like gode forutsetninger for det som hvilket som helst annet hørende og tenkende menneske. Uansett så synes jeg mangelen av dokumentasjon på hørbare forskjeller mellom kabler taler for seg selv.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bare mente at det hørtes ut som en personlig overbevisning, heller enn at du faktisk har hørt begge kablene opp imot hverandre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bare mente at det hørtes ut som en personlig overbevisning, heller enn at du faktisk har hørt begge kablene opp imot hverandre.
    Det har jeg ikke. Men jeg er villig til å vedde en god neve dollar på hverken du eller SSS klarer å høre forskjell på dem i en kontrollert, statistisk signifikant blindtest.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen... personlig overbevisning.

Dersom trådstarter låner med seg kablene hjem for lytting så finner han jo fort ut om det har noen hensikt å oppgradere. Det hjelper lite om vi sitter her og kommer med meninger ala "dyre kabler er teit", eller "6 kvadrat er bedre enn 2 kvadrat".

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart: Hvis han låner og tester dem før han kjøper, så kan han selv vurdere hva han vil bruke pengene sine på. Men jeg ser liten hensikt med det, all den tid det er overveiende sannsynlig at de vil låte nøyaktig likt. Det jo ingen grunn til at det skulle være noen forskjell!

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpt meg nytt annlegg og vurderte å bytte ut den analoge signalkabelen mellom DVD og reciver til stereo bruk, lyden var mye bedre når jeg kjørte analog lyd i pure direct mode, i forhold til digitalt gjennom HDMI, bruker nå en trippelskjermet kabel til et par hundre lapper tenker jeg, som jeg har fra et gammelt bilstereo oppsett. lånte noen kabler av en audiofil kollega, et par monster kabel til ca 2000kr og noen håndlagde sølvkabler. Jeg hørte ikke no forskjell, så der sparte jeg de pengene ihvertfall. utstyret står listet under.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Men jeg ser liten hensikt med det, all den tid det er overveiende sannsynlig at de vil låte nøyaktig likt. Det jo ingen grunn til at det skulle være noen forskjell!
    Igjen... personlig overbevisning. Ingen av oss har nok insikt i fysikk og materialteknikk til å kunne gjøre noe annet enn å synse om saken.

Det er mange som har erfaringer med forbedring/forverring ved bytte av kabler. La mannen gjøre sine egne erfaringer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen... personlig overbevisning. Ingen av oss har nok insikt i fysikk og materialteknikk til å kunne gjøre noe annet enn å synse om saken.

Det er mange som har erfaringer med forbedring/forverring ved bytte av kabler. La mannen gjøre sine egne erfaringer.
    Er det noe som IKKE er personlig overbevisning i din verden? All seriøs fysikk- og elektronikkekspertise tar det for gitt at det ikke kan være noen lydmessig forskjell på fornuftig designede kabler. Så lenge ingen kan påvise noen forskjell, er det ingen grunn til å tro at det finnes.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •