Lyd kabler i forhold til "vanlige" elektriker kabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd kabler i forhold til "vanlige" elektriker kabler

Hei.
    Jeg var innom en tråd rett i sted, og der leste jeg at det funket fint å bruke "vanlige" elektriker kabler, og at de faktisk gjorde jobben bra til en brøkdel av prisen, jeg har ikke noe high end utstyr, så jeg prioriterer pris litt, men har lyst å ha gode kabler, bare for å ikke ha noe tap gjennom kabler... så ?

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlig installasjons kabel? Da er det en god ide og pusse ned kobberet litt før du monterer pluggene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følsomt tema dette her.

For min del er det ingen tvil om at det er forskjeller i lydopplevelsen mellom kabler.

Men ta hensyn til budsjettet og øvrig utstyr og prøv deg fram. Er du lykkelig med "vanlige" installasjonskabler, så er jo ingenting bedre.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kobber er kobber.
    Kabler som du nevner, har også ofte bedre skjerming enn høyttalerkabler til en billig penge. Har du et oppsett som ikke koster allverden, ser jeg ingen grunn til at du ikke kan bruke dette inntil videre iallefall, og heller legge pengene i utstyr.

les: selv bruker jeg høyttalerkabler.

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får da billige høytalerkabler også som er like billige og sikkert like bra som installasjonskabler.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedtanken min bak innlegget var igrunn at installasjonskabler har man ofte allerede liggende hjemme...

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kobber er kobber som Kid skriver. Om en kaller det for det ene eller det andre bryr signalet seg lite om. Det som er viktig er tverrsnitt og evt. skjerming. EKKJ er skjermet, mens Biltemas 4 kvmm ikke er det. Selv har jeg ikke noe behov for skjerming og bruker Biltemas kabel. Det eneste jeg har å utsette på den kabelen er at den er stygg å se på. EKKJ er forøvrig solid core som gjør terminering noe mere tricky. Der er flertrådet kabel noe enklere. Det er bare å skru den rett i terminalene.

Jeg vurderte en stund å bytte til EKKJ, men nå ser det ut til at jeg ikke skal legge strøm og høyttalerkabler i samme kabelkanal, så dermed fortsetter jeg med Biltema.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Kobber er kobber.
    Kabler som du nevner, har også ofte bedre skjerming enn høyttalerkabler til en billig penge. Har du et oppsett som ikke koster allverden, ser jeg ingen grunn til at du ikke kan bruke dette inntil videre iallefall, og heller legge pengene i utstyr.

les: selv bruker jeg høyttalerkabler.

Nei, det var ikke det, trodde det kanskje ble bedre med en type installasjons kabel.. men svaret er vel nei, bruker 4mm2 nå, og er forsåvidt fornøyd med det, men det ligger jo en del kabler bak der av både strøm og antenne greier, så jeg burde vel kanskje gå for å kjøpe en kabel som har bedre skjerm enn den biltema kabelen jeg har nå ?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tar du en kikk på EKKJ på Elfa, men den er jo litt stiv og uhåndterlig da. Velger du 4-leder så tvinner du sammen 2 og 2 ledere til pluss og minus. Da blir det vel 5 kvmm. Tipper du må lodde på noen bananplugger eller spader for å få god kontaktflate i termineringene.

EKKJ, Installationskabel

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg Viablue i ønsket lengde uten termineringer og pynte strømpe, den er billig og veldig bra. Har testa disse mot non sølv kabler og vanlig 2,5kv el kabel. el kabelen er noe slappere i bassen og mangler masse detaljer i de øvre toner. Viablue er et sikkert valg, de kan du leve med lenge og med dyrt utstyr.

Xtreme-Cable - Kabel i løpemeter

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •