Nettverk:Cat 5 vs cat 6 & kompatibilitet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer veumen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nettverk:Cat 5 vs cat 6 & kompatibilitet

Går litt varmt for meg her nå..
    Skal sette opp kablet nettverk i hus som skal settes opp for "Dreambox nettverk" samt at det skal knytte sammen 3 PCer her.
    har lest meg frem til at cat 6 bør brukes der det er snakk om større avstander og hvis en ønsker Gbit nettverk. (klar over at en ikke oppnår Gbit, men vil kjøre beste standard så jeg ikke går tilbake i tid her)
    ?- kan man kombinere cat 5 og cat 6? Er det blandt annet like mange ledere i en cat 5 og en cat 6 ledning? Ser slik ut i og med at det er en nettverkskontakt for cat 5 og en for cat 6 på komplett. Komplett.no - RJ-45 UTP CAT5 modulær plugg 10-pack, 8/8, for rund kabel
    -? Hvis man setter opp en nettverkskontakt for cat 6. Kan det kobles til en cat 5 kabel i denne hvis man ikke trenger Gbit nettverk fra vegguttaket til den aktuelle komponenten?
    -? Vurderer å kjøpe Installasjonskabel UTP CAT6 300m boks AWG23 fra komplett Komplett.no - Installasjonskabel UTP CAT6 300m boks AWG23, uten plugger, grå , hva betyr AWG23? er dette noe med tykkelsen på kabelen?
    -? Under tilbehør kabler ser jeg kun modulærkontakter for cat 5. Komplett.no - RJ-45 UTP CAT5 modulær plugg 10-pack, 8/8, for rund kabel Betyr det at det er disse som skal brukes mot en cat 6 kabel?

Happy for alt av tips som gjør at dette blir ett fungerende innkjøp

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som selges av Cat 5 idag er nok Cat 5e.

Cat 5e og Cat 6 er i praksis akkurat det samme.

Awg er amerikansk standard for kabeltykkelse.

Når du kjøper plugger så pass på at om det er beregnet for solid core eller ikke, avhenging av kabelen din.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge en av telematikk-fyrene på jobben her, så har det lite hensikt å legge CAT6, den er dyrere, Gigabit er utrolig skjørt, og som du selv sier, får man i praksis ikke Gigabit-hastighet uansett. Han sa at det skal kun en litt for hard slått inn stift til å feste kabelen, så er ytelsen betraktelig redusert. Cat5e er vel også gigabit-sertifisert med mindre strekkene er veldig lange, så det burde i praksis holde i massevis.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aha, stemmer. Da begynner det forsåvidt å bli noe enklere her..
    Da er det vel nesten bare å bestille det som hører sammen på komplett så skulle det munne ut i et fungerende nettverk
    Den cat 5 kabelen som selges hos biltema er ikke oppført til å være cat 5e, så blir vel ikke det noe alternativ heller..
    Er vel ikke store summene å spare på å finne andre alternaiver enn komplett heller..
    takker for svar gutta!

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte min rull hos Elfa i Oslo, kostet vel en femmer pr. meter eller deromkring, men fyren som ekspederte hadde i alle fall bra peiling og kunne svare fornuftig på det jeg lurte på - kan også være et alternativ om du trenger litt "konsulenthjelp" for å finne den beste måten å gjøre ting på.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veumen... bare kjør vanligt cat5 du, det skal nok holde til ditt bruk, så må du huske å bruke krysskoblet kabel til dreambox..

Og om du skal ha cat6 så er det snakk om alt over 100 mbit, og jeg går ut ifra at det blir en del tap i kabler og termineringer siden du aldri har gjort det før, noe som gjør det enda mindre attraktivt. Ville absolutt anbefale deg å gå for Cat5

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, slag i trynet.. neida, ser hva du sier. har sett at terminering har mye å si for å opprettholde kvaliteten på kablene.
    er det noen som har gode guider for å terminere så er det bare å slenge de over

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb
    ... får man i praksis ikke Gigabit-hastighet uansett.
    Det kommer jo helt an på hva slags utstyr som sitter i hver ende.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan du lese deg litt klok:
    Compare the Cat5e vs Cat6 Cabling Standard

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Det som selges av Cat 5 idag er nok Cat 5e.

Cat 5e og Cat 6 er i praksis akkurat det samme.

Awg er amerikansk standard for kabeltykkelse.

Når du kjøper plugger så pass på at om det er beregnet for solid core eller ikke, avhenging av kabelen din.
    At Cat 5e og Cat 6 er det samme blir litt feil å si. Det er strengere krav til Cat 6 og den har dermed mulighet for høyre overføringshastighet. Om dette er merkbart er en annen sak...
    Nå vet ikke jeg hvor mye mer du må betale for Cat 6 kabel/koblingsutstyr enn Cat 5, men hvis du kan overleve prisforskjellen ville jeg gått for Cat 6... Om ikke komplett Cat 6 system, så iallefall Cat 6 kabel. så slipper du unna med å bare bytte kontakter hvis du trenger høyere overføringshastiget...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •