Ærlig talt. Fat Super Power

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Ærlig talt. Fat Super Power

Jeg fant tilfeldigvis denne siden. Home

Spørsmålene alle stiller:

Hva er Extreme kryobehandling?

Metallet blir trinnvis og kontrollert fryst ned mot det absolutte nullpunktet -250° (-273,15°C).

Hva skjer ved Kryobehandlingen?

Molekylene i lederene trekker seg tettere sammen og gjør hele molekylstrukturen mer stabil.

Hvilke utslag gir dette for lyd og bilde?

LYD
    Økt elektrisk ledeevne, økt signaloverføringshastighet, gir utslag i økt dynamikk, høyere
    oppløsning, økt båndbredde og sortere bakgrunn.

BILDE
    Skarphet, kontrast, klarhet og fargenyanser øker, og gir bildet mer liv og troverdighet.

Jeg syns dette var helt absurd.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kablene er mye omtalt på Hifisentralen.. Hva folk har konkludert med der vet jeg ikke, men det du har sitert høres lite trolig ut.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, mye som kan gjøres for å forbedre lyden, som dette f.eks:

HIFI4ALL.DK Forum: Polering af sikringer gir’ bedre lyd

Polering av sikringene....

Newcomer suprmann sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og alt dette er det desverre noen som tror på... folk er gærne...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dere ikke på det???
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er det så ulogisk?

Kryobehandling brukes på mange andre områder. Det øker styrke og levetid på verktøy, balltrær, golfkøller, barberblader osv. Når temperaturen senkes endrer molekylstrukturen i metallet seg, og materialet blir sterkere. Hvorfor skal ikke dette kunne ha innvirkning på en kabel? Absurd er det i alle fall ikke.

Det er greit å være skeptisk, men forumet bør ikke være en plass for å håne det man ikke har forståelse for eller erfaring med. Dette forumet burde hatt en aktiv moderator.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ærlig talt... hvis slike minimale forskjeller kan ha noe å si så må jo stakkars kara som hører forskjell på slikt banne å steike hvære gang noen i nabolaget skrur på en PC eller setter på vaskemaskinen. Og AC-DC regulering i audioutstyr må være generelt av veldig dårlig kvaliet hvis mikrovariasjoner på AC siden kommer inn, og forringer kvaliteten på det som kommer ut til høyttalerene...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det funker på veldig følsome forsterkere etc. OG kanskje forskjellene er tilstede på anlegg som koster LANGT over det noen av oss her har.

Tror ikke den gjør noe forskjell på min gamle JVC reciver for å si det sånn .

Noen mener det er gimik, andre mener det har en funksjon. Noen hører rett og slett bedre enn andre kanskje?! Selv hører jeg ikke noe forskjell her, men på høyttaler kabler og signal kabler er det forskjeller (i mine ører). Ta f.eks IR Basic kobber, og still dem opp mot Nordost kabler.

EDIT: Søstern min har f.eks ikke helt ører for slikt, hun hører jo ikke forskjell mellom BW 600 og 700 serien Folk er forskjellige. Bilde derimot, der ser hun fortere forskjeller...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ta stilling til om det har hørbar virkning eller ei, så er det faktisk slik at det finnes mange produkter for strømrensing beregnet for hifi.

Jeg tror også at strømforsyningene i hifi-produkter varierer voldsomt, spesielt ut over å gi stabil spenning og nok strøm, gitt at forsyningsspenningen er oppgitt til typisk 50-60Hz, 220-240V AC. Støy på nettet kommer i mange former, og jeg tviler på at selv dyre produkter klarer å undertrykke alle (ekstremt eksempel: lynnedslag).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt er mulig, vitenskaplig høres dette meget logisk ut, men om alle klarer å høre forskjell i lyden er det noe helt annet.Noen av oss der ute kan høre liten forskjell, men mange kan ikke høre forskjell,eller har ikke audioutstyr som kan vise forskjell mellom 100,-og 100,000,-kabler,for de vil kryobehandling være meget meget overfløldig

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg reagerte på var faktisk at det står "økt signaloverføringshastighet, gir utslag i økt dynamikk, høyere oppløsning, økt båndbredde og sortere bakgrunn" samt alt de skriver om bildeforbedring som er pølsevev. Kryobehandling vet jeg ingen ting om.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som skjer med metallstrukturen skal jeg ikke uttale meg om, men hvis den ikke gir registrerbare endringer på kabelens elektriske oppførsel etter behandling så er det uansett uinteressant.

Hvis de gutta har oppfunnet en prosess som gjør en kabel i stand til å utføre avansert dekoding, signalbehandling og rekoding av et digitalt signal for å endre lyd/bilde-parametre i en digital overføring så lukter dette nobel-pris :-)

-k

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å sende karen bak fat-power.com en mail der du ber om en forklaring på hva alle de fine ordene betyr? Nå er vel ikke disse kablene av de dyreste heller og jeg skjønner godt de som vil prøve å hente frem det lille ekstra fra anlegget sitt.

Og som noen allerede har nevnt kanskje det er lite å hente om man har de største eplekassene fra Hifiklubben koblet opp mot en eller annen forsterker.

Det er jo ikke så lenge siden man lo rått av alle som ikke brukte lampettledning som høyttalerkabler men kjøpte "dyre" kabler. For noen idioter

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke til kryobehandling av metaller, men det er vel ved slike lave temperaturer at enkelte keramiske materialer som oppfører seg som gode isolatorer i vanlige temperatur områder, kan omgjøres til superledere så lenge de holdes avkjølt ned mot det absolutte nullpunkt. Det er jo i alle fall interessant.

Det er vel kjennt at man kan påvirke metallers mekaniske egenskaper med å forandre korn stuktur og indre spenninger, forskjellige legerings osv med temperatur/tid/transfomasjon og mekanisk bearbeiding osv, men hvor mye det har å si for elektrisk leder evne når en har med en ferdig laget kabel med isolasjon blir kjølt ned såpass drastisk og oppvarmet og brukt i romtemperatur igjen, det er vel ikke så sikkert har noen store possitive egenskaper egentlig. Noen ganger skal altså stukturen være finest og jevnest mulig, andre ganger skal den være bearbeidet så den får en grov avlang struktur i leder retningen. Ikke helt lett å følge med på hva som er det riktige i hifi verdenen akkurat...

Kabelen som skal kryobehandles børr vel være ferdig laget på forhånd, fordi bøying strekking eller videre bearbeiding lodding osv vil vel fort kunne påvirke eventuelle struktulelle effekter fra behandlingen.

Det med en slik kryobehandling blir vel ellers som en annen form for varmebehandling av metalliske materialer, bare at fenomenene er i et litt til nå mindre kjennt temperatur område og langt på vei til nå u-utforsket område.

Det er vel nettop det som er litt fasinerende i HIFI verdenen at virkningen av forskjellige tenkelige og utenkelige prosesser og ukjennte fenomener bestandig skal gå mot en forbedring av de lydmessige egenskapene. det er vel også mye av grunnen til at jeg også er litt skeptisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bamse
    Det er jo ikke så lenge siden man lo rått av alle som ikke brukte lampettledning som høyttalerkabler men kjøpte "dyre" kabler. For noen idioter
    Det er vel ikke at man har sluttet å le, snarere at man holder latteren unna tastaturet siden kabel-mafiaen tenderer til å skape bråk og kvalm med en gang man løfter på keiserens klær ;-)

-k

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er vel ikke at man har sluttet å le, snarere at man holder latteren unna tastaturet siden kabel-mafiaen tenderer til å skape bråk og kvalm med en gang man løfter på keiserens klær ;-)

-k
    Lampettledningen fungerer fortsatt best hos deg?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-k
    Du mener det å le av folk eller deres meninger ikke er å skape kvalm...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bamse
    Lampettledningen fungerer fortsatt best hos deg?
    Jeg har svært moderate kabler ja.

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Du mener det å le av folk eller deres meninger ikke er å skape kvalm...
    Jo, det er det. Derfor ler jeg ikke for åpent tastatur :-)

Mer seriøst så har jeg deltatt i utallige kabeldebatter, og redegjort for min mening. At andre har andre erfaringer og bakgrunn som får dem til å konkludere forskjellige fra meg selv er bare noe som jeg må godta. Jeg prøver å opptre respektfullt ovenfor folk om ikke annet så fordi alt annet skader mine poeng.

At jeg for mitt stille setter folk som bruker 10.000 på en strømkabel i bås er ikke til å unngå og noe som jeg vil avstå fra å kommentere ytterligere.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At jeg for mitt stille setter folk som bruker 10.000 på en strømkabel i bås er ikke til å unngå og noe som jeg vil avstå fra å kommentere ytterligere.

mvh
    Knut
    Det er nok mange som tenker det samme som deg i alle fall når det gjelder strømkabler. Kablene som trådstarter nevner og som er omtalt på bl.a hifisentralen er absolutt ikke en versting i klassen. Så vidt jeg kan se består de av materialer som koster i overkant av 1000 kroner.

Bare så det er sagt, jeg har ikke noen 10000 kroners strømkabler som mater anlegget mitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som vil må gjerne kjøpe dyre strømkabler.

Hvem er det som ler av hvem sine meninger her? Hvis noen sier at fartsstriper får bilen til å gå dobbelt så fort, er det da feil å påpeke at man syns det er pølsevev?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •