Ærlig talt. Fat Super Power - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå begynner denne tråden å nærme seg en mer personlig enn saklig tone.

Som moderator vil jeg minne om at personangrep er brudd på forumets regler. Om denne tråden utarter til rene personangrep så vil tråden bli moderert, og det uten ytterligere advarsel ut over denne.

Hold argumentasjonen saklig, så kan det jo hende at det blir en interessant diskusjon. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Hvis noen sier at fartsstriper får bilen til å gå dobbelt så fort, er det da feil å påpeke at man syns det er pølsevev?
    Tja. For min del må de gjerne klistre på fartsstriper. Så lenge jeg får lov til å diskutere reelle momenter ved en bils hastighet uten å bli utsatt for hets fordi jeg ikke nevner fartsstriper så er det greit for meg.

Biltema må jo leve de også :-D

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Hvem er det som ler av hvem sine meninger her? Hvis noen sier at fartsstriper får bilen til å gå dobbelt så fort, er det da feil å påpeke at man syns det er pølsevev?
    Tja, om man ikke aner hva fartstriper er, aldri har sittet i en bil før eller noen gang sett pølsevev, så kan vel uttalelsen om ikke annet kanskje oppfattes som litt........freidig. Likeså blir det ganske modig for en å uttale seg skråsikkert om kablers elektriske egenskaper og innvirkninger på det signalet som skal bæres uten egentlig å vite mer om strøm enn at det gjør særdeles vondt å stikke pølsefingrene inn i en stikkkontakt. Det er ikke dermed sagt at det man sier er feil....

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, hvis kabler har noe for seg. Jeg har ikke opplevd det, men si det har noe for seg.

Hvor mange kabelprodusenter tror vi da er genuint opptatt av å gi folk skikkelige kabler som virkelig er gode for lyden?

Og hvor mange kabelprodusenter er genuint opptatt av å finne på fjas og mas for å lure uvitende til å bruke penger. Risikoen er jo ikke så stor, for lyden blir jo ivertfall ikke verre, er jo samme kobberen 98% av alle kablene.

Jeg tror den siste har flest representanter...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ikke så dumt å tenke på hvilken effekter som ligger til grunn for plasebo effekten også.... Kanskje vi som er litt vel skeptiske til diverse fartstriper, kryobehandling og mulige andre salgs gimmick går glipp av mer enn bare å legge igjen litt for mye kronasje til litt tvilsomme selgere....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel. Jeg syns det var en morsom side.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Tja, om man ikke aner hva fartstriper er, aldri har sittet i en bil før eller noen gang sett pølsevev, så kan vel uttalelsen om ikke annet kanskje oppfattes som litt........freidig. Likeså blir det ganske modig for en å uttale seg skråsikkert om kablers elektriske egenskaper og innvirkninger på det signalet som skal bæres uten egentlig å vite mer om strøm enn at det gjør særdeles vondt å stikke pølsefingrene inn i en stikkkontakt. Det er ikke dermed sagt at det man sier er feil....
    Strøm? Nå tuller du vel, er ikke det sånn som er i elva da?

Hvilket signal er det som bæres i strømledningen? Jeg har nå faktisk litt erfaring med strøm, men mest på andre og mye mer strømsterkte områder.

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker telefonkabel (3 stk ledninger) som høytalerkabel , og må si at det funker :P

Bare le dere

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denne såkalte kryobehandlingen som dere prater om gjør som sagt noe med molekylstrukturen i metallet, vel iteorien så skal vel metalet i disse lederne som er nedfrosset til det absolutte nullpunkt bli til en superleder, disse leder bedre enn vanlige ledere. Men synes det er litt rart at denne kabelen ikke er frosset ned til den temperaturen.
    At jeg ar troen på slike kabler er nå så og at jeg kommer til å kjøpe noen gode nettkabler så fort som mulig er også sikkert, men at ejg kommer til å skrive om resultatet på denne siden er garantert, ver eneste gang noen prøver noe eller kommer med etelerannet om kabnler eller andre duppeditter så blir produktet latterliggjort, og man må jo selvsagt også bli fortalt for en idiot man er som tror man hører forskjell.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda en kabeldiskusjon??
    *Sukk*
    Og her holder jeg igjen mine meninger for meg selv...

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Enda en kabeldiskusjon??
    *Sukk*
    Jepp, kabeldiskusjoner er populære for tiden.... Man blir aldri noe klokere av dem uansett, men du verden så engasjert man kan bli enten som kabelentusiast eller skeptiker

Newcomer Ludomaniac sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Vel, dere som tviler kan gjerne ta turen til meg for en liten demonstrasjon. Holder til i Stokke i Vestfold. Send PM om det er interessant...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Jepp, kabeldiskusjoner er populære for tiden.... Man blir aldri noe klokere av dem uansett, men du verden så engasjert man kan bli enten som kabelentusiast eller skeptiker
    Ja, og som regel ender det med at vi som er entusiaster blir stemplet som gal..

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ja, og som regel ender det med at vi som er entusiaster blir stemplet som gal..
    Det er fordi kabler både kan være det billigst og det dyreste i et anlegg (sløsing eller den beste investeringen, litt ettersom hvordan man står i debatten). Som kabelskeptiker kommer jeg aldri til å forstå hvordan noen kan kjøpe en strømkabel på 1,5meter til 20 000kr eller 1 par høyttalerkabler på 3 meter til 70 000kr. Da er det kanskje ikke så rart at vi skeptikere rister litt på hodet...? Om noen sier de hører forskjell på en dyr og en billig kabel må de få lov til det, men jeg har aldri gjort det selv.

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo se på det slik at siden det finnes dyre forsterkere,cd-spillere og Høyttalere så må det vel finnes dyre kabler også Ikke fordi det nødvendigvis er nødvendig,men fordi det har noe med imaget på hele oppsettet og gjøre.ekstremt eksempel:En spør deg hva slags anlegg du har og du svarer:"Mcintosh Ma-6900 kombinert med Mcd-1000.Disse koblet jeg opp med den signalkabelen som var med dvd-spilleren jeg kjøpte på Lefdal.Og Sist men ikke minst Nordic Tone høyttalerne som jeg har foret med lampettlednig

Bare tuller litt,hehe

Newcomer stopphue sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med det elektriske anlegget i huset?

Hva hjelper det med en kabel til 3000,- pr m. den siste meteren med strøm, når resten har vandret gjennom en standard kobberledning uten kryobehandling i huset/leiligheten en har anlegget oppkoblet i? Høyttalerkabler og signalkabler er det nok forskjell på, men strømkabel? Mulig jeg er helt på viddene nå og tar gjerne imot en god forklaring.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettop lest intervju av Craig Goff, Kryophysics, som driver et av disse kryo behandlings selskapene. goff

Svaret på spørsmålet "Can any of this be measured?" er mildt sagt på lattervekkende. Sitter og humrer godt her ja.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabel skeptiker

Jeg er svært så skeptisk til forskjellen på kabler. Men skjerming har jeg tro på. Med god skjerming er det mindre muligheter for støy og stråling. Estetikk er vel vel så viktig for mange?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Hvis dere lurer på noe om FAT kablene så går det jo ann å kontakte Janhella direkte via hifisentralen.

2. Janhella har ved flere anledninger prøvd å komme med forklaringer av den vitenskapelige sorten om f.eks cryo behandling og avmagnetisering.
    Uten å gjøre dette til et forsøk på å drite ut noen bak deres rygg kan jeg ihvertfall si at han aldri har lykkes med sine vitenskapelige argumenter og har skiftet taktikk.
    Den nye taktikken er: hører du forskjell så er det bedre.

3. Det kan godt hende at det er små microdetalj forskjeller ved bytte av nettkabel, men jeg tviler på at disse vill kommet frem i en blindtest.
    Fancy racs, kabler og vibrasjonsdempende titanium dippedutter osv. er hifi bransjen smykker, omtrent som stjerna på mercedes.
    At noen velger å betale alt for mye penger for en kabelstump synes jeg er helt uproblematisk. At andre igjen tjener seg rike på å selge slike kabelstumper har jeg heller ikke noe problem med. Men alt det kvasivitenskapelige tullet synes jeg kabelprodusentene skal holde seg for gode til.

Newcomer skogskatt sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile fatboy