patos + HK ----> hva slags HT kabler? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Active EirikBækken sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Jo da, sier ikke at det bare skal være en av hver tråd, men det finnes kanskje en mellomting? Noen ganger kan det være vel så interessant å børste støvet av en gammel tråd igjen
    En mellomting er jo ikke dumt. Det er jo ikke tvil om at det er en HEL DEL unødvendige tråder ute å går
    Men faktum er jo at stort sett alle tråder som annsees av mange som unødvendig er startet av brukere med mindre enn 50innlegg, så det går rett og slett på at folk ikke kjenner forumet... Er ikke lenge siden undertegnede var der heller...

No offence til nye medlemmer, det er jo nesten det viktigste med forummet, nemlig misjonering, og opplyse folk som interissert men lite peiling...

Og angående det med gamle tråder, de har jo en tendens til å være med festligste

:-D :-D

Active EirikBækken sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av haavarda
    Har fulgt med på de trådne...
    Og nå spurte jo jeg spesifikt til min konfig!
    Helt greit synes jeg...
    Bare å spørre å grave!!:-D

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hvorfor er det å kaste pengene ut av vinduet når folk oppfatter lyden som bedre?
    Svaret er blindtest!

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Svaret er blindtest!
    Pleier ikke kabelentusiastene å utebli fra slike tester da....?

Forsåvidt har jeg ingen problemer om folk mener de hører forskjell, for all del, om en kabel til 10 000kr meteren gir den lykkelige eier et løft er det jo bare bra. Jeg sitter bare med inntrykk av at svindyre kabler er placebo-produkt #1

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabelentusiastene har det gjerne med å utebli fra testene eller bestride dem i etterkant. Nå er det vel slik at blindtesting ikke nødvendigvis beviser at en ikke kan høre forskjell på høyttalerkabler, men det er en god indikasjon på kabler har ekstremt lite å si for lyden.

Folk må gjerne mene de hører forskjell på høyttalerkabler, men de bør ikke tillegges særlig vekt når de anbefaler svindyre kabler til nybegynnere som spør om råd.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finns noen tilfeller der blindtest blir overflødig. Når du bytter høyttalerkabler og endelig kan skru opp volumet vesentlig høyere uten å begynne å blø ut av øra så er det et sikkert tegn på at diskanten er blitt litt mindre skarp.

Det er riktig at i veldig mange tilfeller så vil et kabelbytte utgjøre liten forskjell, men andre ganger kan det være akkurat rette medisinen. For min del hjalp det ikke å bytte lytterom. Kablene gjorde susen.

Jeg anbefaler Homegrown Audio sine massive sølvkabler. (Ikke massiv som i tjukke, men som i kun rent sølv.) Om prisen veier opp for forbedringen i ditt tilfelle kan jeg ikke svare på.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er blindtest!
    Jeg ser du har tatt på deg jobben til Knutinh som objektiv representant for vitenskapen med "blindtest" som slagord....

Se for deg følgende scenario: En mann sliter med skarp diskant. Bytter kabler (ikke til noe nødvendigvis dyrere!) og diskanten blir nå oppfattet (!) som myk og behagelig, og individet føler nå at han er i mål. Etter XXX antall diskusjoner om dette er placebo, bytter han for morro skyld tilbake til de andre kablene. Resultatet er samme som før med skarp diskant, enda han nå mer eller mindre er overbevist om at dette kanskje er placebo. De nye kablene får lov til å bli. Så til 1 million kroners spørsmålet: Hvorfor ikke bare gi blaffen i årsaken til at enkelte mener noen kabler låter bedre enn andre, og heller akseptere at det fører til noe positivt.....altså brukeren oppfatter lyden som bedre, og får derfor en flottere opplevelse av musikken? For de som er på forum for å diskutere slike ting, blir dette selvfølgelig en tung konklusjon å svelge (tenker da spesielt på de som diskuterer kabler over 100-vis av sider på HFS)...

Har sett flere si det samme. De gir blaffen i om det er placebo eller ikke, men nyter heller det faktum at lyden blir bedre. En på Hifi Sentralen gikk så langt som å si at han aksepterte at det var placebo, men at han syntes lyden ble så mye bedre med de nye kablene at det var verdt prislappen.
    Kabelentusiastene har det gjerne med å utebli fra testene eller bestride dem i etterkant.
    Uteblitt? Når så du en skeptiker arrangere en blindtest sist? Spørsmålet har dukket opp, men svaret blir som oftest at deres anlegg antagelig ikke er bra nok til å avdekke noen eventuelle forskjeller uansett, og at de ikke selv har noe praktisk erfaring innen testing av forskjellige kabeltyper. Bevisbyrden bør jo ligge på de som ikke klarer å akseptere at enkelte hører forskjell... det er jo tross alt de som mener de representerer vitenskapen.

Når det er sagt, så anser jeg meg selv som skeptisk til slike ting. Men jeg kan i motsetning til veldig mange, akseptere at det KAN være faktorer innen signalbehandling, blindtester og hørsel som vi mennesker fortsatt ikke kjenner 100% til. Ikke første gangen "vitenskapsmenn" har tatt grådig feil om så er tilfelle.... Den som tror han er ferdig utlært, er bare ferdig!
    Folk må gjerne mene de hører forskjell på høyttalerkabler, men de bør ikke tillegges særlig vekt når de anbefaler svindyre kabler til nybegynnere som spør om råd.
    Dette er jeg 100% enig i.... For en nybegynner bør budsjettet ligge helt andre plasser enn kabler.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg ser du har tatt på deg jobben til Knutinh som objektiv representant for vitenskapen med "blindtest" som slagord....

Se for deg følgende scenario: En mann sliter med skarp diskant. Bytter kabler (ikke til noe nødvendigvis dyrere!) og diskanten blir nå oppfattet (!) som myk og behagelig, og individet føler nå at han er i mål. Etter XXX antall diskusjoner om dette er placebo, bytter han for morro skyld tilbake til de andre kablene. Resultatet er samme som før med skarp diskant, enda han nå mer eller mindre er overbevist om at dette kanskje er placebo. De nye kablene får lov til å bli. Så til 1 million kroners spørsmålet: Hvorfor ikke bare gi blaffen i årsaken til at enkelte mener noen kabler låter bedre enn andre, og heller akseptere at det fører til noe positivt.....altså brukeren oppfatter lyden som bedre, og får derfor en flottere opplevelse av musikken? For de som er på forum for å diskutere slike ting, blir dette selvfølgelig en tung konklusjon å svelge (tenker da spesielt på de som diskuterer kabler over 100-vis av sider på HFS)...

Har sett flere si det samme. De gir blaffen i om det er placebo eller ikke, men nyter heller det faktum at lyden blir bedre. En på Hifi Sentralen gikk så langt som å si at han aksepterte at det var placebo, men at han syntes lyden ble så mye bedre med de nye kablene at det var verdt prislappen. Uteblitt? Når så du en skeptiker arrangere en blindtest sist? Spørsmålet har dukket opp, men svaret blir som oftest at deres anlegg antagelig ikke er bra nok til å avdekke noen eventuelle forskjeller uansett, og at de ikke selv har noe praktisk erfaring innen testing av forskjellige kabeltyper. Bevisbyrden bør jo ligge på de som ikke klarer å akseptere at enkelte hører forskjell... det er jo tross alt de som mener de representerer vitenskapen.

Når det er sagt, så anser jeg meg selv som skeptisk til slike ting. Men jeg kan i motsetning til veldig mange, akseptere at det KAN være faktorer innen signalbehandling, blindtester og hørsel som vi mennesker fortsatt ikke kjenner 100% til. Ikke første gangen "vitenskapsmenn" har tatt grådig feil om så er tilfelle.... Den som tror han er ferdig utlært, er bare ferdig!
    Dette er jeg 100% enig i.... For en nybegynner bør budsjettet ligge helt andre plasser enn kabler.

Det var er veldig bra innlegg. Jeg backer opp det 100%. Dumt for deg at det ikke er mulig å få poeng her på forumet.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke veldig uenig med HåkonN, jeg påstår bare at forskjellene han snakker om ikke har noen vitenskaplig forklaring. Selvfølgelig har han også rett i at vitenskapen stadig utvikler seg, så bombesikker kan en ikke være på at vitenskapen har rett, men når en med vitenskaplige metoder ikke kan påvise at fenomenet en gang eksisterer blir det dumt med vitenskaplige forklaringer.

En som tror han er ferdig utlært er ferdig som HåkonN skriver, og det bør flere enn meg være enige i. Det virker bare ikke slik alltid i kabeldebatter!

Heldigvis er jeg og Håkon enige om det som er viktigst for meg, og det er at nybegynnere ikke bør anbefales svindyre kabler.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du har flere gode poeng HåkonN. Jag kan ikke nekte for at folk hører forskjell. Virkeligheten er slik man oppfatter den selv og om noen hører forskjell må de få lov til det. Grunnen til at jeg hiver meg på i kabeldebatter er ofte pga nybegynner som får anbefalt kabler til 4-5000,-kr til et anlegg som koster 15 000,-, når det strengt talt er mer å hente på andre komponenter i anlegget. Er man fersk hører man ofte på de som har "peiling" og da kan man bli sittende med skjegget i postkassa. På dette området er jo du, jeg og pnerbye enige også

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    (...) nybegynner som får anbefalt høyttalerkabler til 4-5000,-kr til et anlegg som koster 15 000,- (...)
    Såntno har aldri jeg hørt om.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    Såntno har aldri jeg hørt om.
    Det er satt litt på spissen, men jeg tror du skjønner poenget mitt Edit: Det skulle bare stått kabler....

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •