Lite spørsmål om s-video kabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lite spørsmål om s-video kabel

Det har seg slik at jeg har en projektor som jeg bruker mot parabol, vhs, PS2 og DVD. Alle disse kildene koblet jeg til projektoren med en 150,- svideo kabel med greit resultat.

Så kjøpte jeg meg en 10 meters kabel fra Monster. Skikkelig kabel til over tusenlappen. Dramatisk forbedring av bildet både på parabol og særlig dvd. Eneste nedturen er at bildet fra videospilleren og playstationen ble svart/hvit!? For å skjøte over fra kompositt til svideo har jeg en Scart til Svideo /Kompositt kontakt. Denne bruker jeg også på parabolen da jeg her får bilde.

Litt rotete dette, men spørsmålet blir da. Er det noen som vet hvorfor jeg får farger med den billigekabelen og ikke den dyre? :?

(Den nye monster kabelen er dobbelt så lang som den gamle)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I henhold til dette dokumentet: Video signal formats explained (pdf) er det slik at enkelte signaltyper bruker de samme signalene i scart-pluggen til ulike deler av signalet.

Eksempelvis deler kompositt-signaler pinne 20 med s-video-signalets luminans-signal. Og det er her jeg tror ditt problem ligger:
    Mottakeren tror den skal ta imot et kompositt-signal, mens den i virkeligheten mottar s-video. Altså ignoreres s-videoens fargesignal (chrominance).

Kan det være forklaringen?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres logisk og rett ut det, men hva er det som gjør at den billige kabelen gir farger også?
    Det eneste som jeg selv kan tenkte meg er at kabelen er av så dårlig kvalitet at fargene lekker gjennom. Altså at den blander luminans og krominans selv om den ikke skal dette...?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...eller at det egentlig ikke er en s-video kabel...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnera
    Det høres logisk og rett ut det, men hva er det som gjør at den billige kabelen gir farger også?
    Det eneste som jeg selv kan tenkte meg er at kabelen er av så dårlig kvalitet at fargene lekker gjennom. Altså at den blander luminans og krominans selv om den ikke skal dette...?
    At den skulle klare å kombinere luminans og krominans systematisk (slik at det dannes et bilde med korrekt fargegjengivelse) er nærmest utenkelig.

Det må være en koblingsfeil et eller annet sted. Enten er kabelen feilkoblet, eller så er det en "misforståelse" mellom hva som sendes og hva det forsøkes tolket som. Andre forklaringer er lite sannsynlige.

Hvis den billige og den dyre kabelen har de samme pluggene i begge ender, og alt annet er, vet jeg ikke hva som er forskjellen, annet enn at noe må være koblet forskjellig. Er du sikker på at alle brytere, innstillinger i sender og mottaker etc. er satt likt?

Hvordan ser den scart til S-video/Kompositt kontakten din ut? Har den en bryter som kan være satt feil?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De to svideo ser helt identiske ut. Riktig nok er den nye monster kabelen gullbelagt og er vesentlig tykkere og mer avansert, men sett vekk fra det er de to kontaktene helt identisk.

Jeg har selfølgelig også lurt på om det er overgangen. Denne er nok ikke ideel til akkurat dette, men den virker tross alt sammen med den billige kabelen. Så alle koblinger og innstillinger er like. Det eneste jeg gjør for å få farge til PS2 og VHS er å bytte kabel.

Overgangen ser ut som en vanlig svartkontakt med utgang for svideo og kompositt i andre enden. Er den solid fullpinns gullbelagt kontakt.

(skal bruke litt tid nå til å teste litt fram og tilbake...håper jeg finner ut hvor feilen ligger)

Er det noen andre her som har brukt svideokabel til å koble opp PS2 mot projektor? Bruker dere en større "boks" hvor alle kilder samles og omformes til svideo?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Skudd i blinde:
    Min bror løste en gang det problemet ved å snu s-videokabelen andre veien.
    Fikk aldri bekreftet at det var noe gale med kabele, men den fungerer glimmrende "rett vei".

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve det når jeg kommer hjem igjen..noe som ikke er før 23januar. Tviler på at løsningen er så banal, men hvem vet. Tror fremdeles at svaret er at der skulle aldri vært farger ved bruk av den rimlige kabelen.

Godt Nyttår alle sammen!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •