Hvor dyre høytalerkabler ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 80
    Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor dyre høytalerkabler ?

Hei

Har en rx-v 1600 og har kjøpt meg JBL studio L820 og lc2 center.
    Hvor mye ville dere ha brukt på høytaler kabler ? må nok ha ca 25m i stua...
    En kompis kjøpte den billigste kimber installasjons kabelen, Og det ga virkelig
    et løft kontra biltema kabelen han brukte før. Etter det har jeg begynt å
    tenke mere å mere på litt dyrere kabler. Men hva skal jeg velge og hva pris
    burde jeg legge meg på ?

Leste en gang en test der dem skulle lage et billigst mulig og bra surround anlegg.
    Tror hele anlegget kom på rundt 30 tusen og da brukte dem KIMBER 4TC til
    ca 300 kr meteren, så ble rundt 7000 kr i høytalerkabler.
    Man kunne gå for litt billigre kabler sto det, Men da fikk man ikke med total magien.

Får jo veldig lyst til å handle etter å lese sånt. men tror dere det er værdt det ?
    Eller bør man legge pengene i noe annet for å få bedre lyd ?

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en liten tommelfingerregel som jeg fikk høre av an god venn.
    "Kablene ska ikke koste mere en 1/10 av hele anlegget."
    30 000:10=3 000 i ditt tilfelle. ;-)

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg taler Roma midt imot nå, men hovedsaken er nok kabler med godt nok tverrsnitt. Har du store avstander mellom forsterker og høyttalere bør du vurdere 2,5 til 4kvadrat ledere.
    Om de koster 70,- elle 700,- for meteren, tror jeg spiller fint liten rolle. ;-)

*Regner med "kanonade" etter denne påstanden*.

Active EirikBækken sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke det er verdt å betale sånne summer for kabler hvis anlegget ikke er dyrere...

Men men, det er flere som mener at kabler er alfa og omega...
    Jeg skal ikke si at kabler ikke har noe å si, da jeg selv har opplevd store forskjell fra skolisse signal kabler til tara labs prism...

Nå har ikke jeg allverdens greie på hva som finnes av merker, så anbefalinger overlater jeg til andre sa jeg heller ikke kjenner lydsignatur i utstyret...

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andosten@start.no
    Har en liten tommelfingerregel som jeg fikk høre av an god venn.
    "Kablene ska ikke koste mere en 1/10 av hele anlegget."
    30 000:10=3 000 i ditt tilfelle. ;-)
    Men det er vel litt vanskelig å si at man ikke skal bruke mere enn 1/10 av det totale brukt på anlegg. Den regelen tar jo ingen forbehold om lengde mellom høyttaler og forsterker. 7 000 mener jeg er en god del for kabler når man "bare*" har brukt 30 000 på anlegg.

*kan ikke akkurat si at dette er lite med tanker på hva jeg selv har brukt på anlegg (ca. halvparten).

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er galt med biltema? Selv har jeg gode kabler av biltema (har ikke hatt bedre og vet da ikke bedre :-P). Vet ikke hvordan de sølvkablene til biltema er men det står på pakningen at de delvis forsølvet lederne skal gi perfekt tids- og faseoverensstemmelse .

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Hei

Har en rx-v 1600 og har kjøpt meg JBL studio L820 og lc2 center.
    Hvor mye ville dere ha brukt på høytaler kabler ? må nok ha ca 25m i stua...
    En kompis kjøpte den billigste kimber installasjons kabelen, Og det ga virkelig
    et løft kontra biltema kabelen han brukte før. Etter det har jeg begynt å
    tenke mere å mere på litt dyrere kabler. Men hva skal jeg velge og hva pris
    burde jeg legge meg på ?

Leste en gang en test der dem skulle lage et billigst mulig og bra surround anlegg.
    Tror hele anlegget kom på rundt 30 tusen og da brukte dem KIMBER 4TC til
    ca 300 kr meteren, så ble rundt 7000 kr i høytalerkabler.
    Man kunne gå for litt billigre kabler sto det, Men da fikk man ikke med total magien.

Får jo veldig lyst til å handle etter å lese sånt. men tror dere det er værdt det ?
    Eller bør man legge pengene i noe annet for å få bedre lyd ?
    eg har Dali Concept 8, og kablene mine koster 40 kr pr meter, og det funker heilt fint.
    i mitt anlegg har eg brukt ca 4-7% på kabler, så det er ikkje vidst å legge ut
    i tusenvis. bare ikkje kjøp små billige dritt kabler ( biltema, tildels ekjøp osv ), prisen betyr egentlig ikkje så masse.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine beste tips er Biltemas 4 kvmm eller EKKJ fra Elfa. Sistnevnte er litt stiv og uhåndterlig, men skal være utrolig bra til prisen. Det er i tilfelle den med 4 ledere som er interessant. Bruker du 2 ledere til hver pol blir dette en 5 kvmm.

Prisen har så vidt jeg vet ingen innvirkning på lyden, men det er jo noen som innbiller seg slikt. Det er først og fremst tverrsnitt og termineringer som betyr noe.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kimber KWIK 12, finner de hos ELTEK AS . Meget gode kabler!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det må jeg si var mange svar på liten tid takker så meget

Har jo en helt grei kabel jeg bruker nå, Men etter å ha hørt hvor stor forskjell
    det egentli var fra den biltema kablen til kimber kablen så begynner man jo å
    lure på hvor mye mere man kan hente av en enda bedre kabel... Den kimber
    kablen han kjøpte kosta 42 kr pr meter. Virker som at mange hifi og hjemmekino
    magasiner bruker den på budsjett anlegg da dem tester, Så er sikkert mye
    kabel for pengene skulle man tro...

Sier ikke at biltema er noe dritt... Har blant annet hørt mye bra om den
    rosa signal kablen dem har, selv om den kan være litt vrien å få festa.
    Og har faktisk vært inne på tanken på den dyreste høytalerkablen dem har selv og hehe

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo forskjell på Biltema-kabler også. Jeg lurer nå litt på hvilken kabel fra Biltema som var så mye dårligere enn Kimber-kabelen, og hva slags kabel er nå det?

Jeg regner ikke med at du kan identifisere 2 riktig dimensjonerte høyttalerkabler fra hverandre i en blindtest. I alle fall har en ennå ikke klart å fremvise slike resultater alle de årene debatten har gått. Jeg vet mange påstår å kunne høre forskjell på høyttalerkabler, men forskjellen kan umulig være signifikant når ingen av dem gjennom blindtest kan si hvilken kabel som er hvilken.

Kjøp en billig kabel med tilstrekkelig tverrsnitt og sørg for gode termineringer.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Kimber KWIK 12, finner de hos ELTEK AS . Meget gode kabler!
    Jeg tipper EKKJ'en jeg linker til lenger opp er så og si identisk med Kimber KWIK 12. Kan se ut som om den fra ELFA har litt større tverrsnitt, og så er den vesentlig billigere.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Kjøp en billig kabel med tilstrekkelig tverrsnitt og sørg for gode termineringer.
    Må si meg enig her. Hvor langt sammenlagt med kabel er det du trenger?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en kino på omtrent samme størrelse. 1 rull på 25 meter 4kvmm fra Biltema gikk med. Jeg vurderer å bytte til EKKJ når jeg skal legge kabellister langs gulvet. Det kan bli nødvendig fordi jeg skal ha strøm i den samme kanalen. Da antar jeg at EKKJ'en vil skjerme bedre.

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde for noen dager siden noen kabler til 3kr meteren, og nå har jeg kjøpt noen kabler til 160kr meteren og syns lyden ble en del bedre, alle instrumentene skilte seg mer fra hverandre og lyden ble klarere.

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Mine beste tips er Biltemas 4 kvmm eller EKKJ fra Elfa. Sistnevnte er litt stiv og uhåndterlig, men skal være utrolig bra til prisen. Det er i tilfelle den med 4 ledere som er interessant. Bruker du 2 ledere til hver pol blir dette en 5 kvmm.

Prisen har så vidt jeg vet ingen innvirkning på lyden, men det er jo noen som innbiller seg slikt. Det er først og fremst tverrsnitt og termineringer som betyr noe.
    Det har lenge vært alment "akseptert" at en høyttalerkabel skal ha mangetrådet leder, siden strømmen ved høye frekvenser legger seg på utsiden av lederen ("skin-effekten", strømfortrengning på norsk).

EKKJ-kabelen fra Eltek skiller seg således vesentlig fra Biltema-kabelen og de fleste andre dedikerte høyttalerkabler, kan du forklare hva som gjør den bedre lydmessig?

Forøvrig er EKKJ intet annet enn en skjermet utendørskabel, som betegnes PFSP på det norske markedet og fås kjøpt i de fleste byggevareforretninger.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hal
    Det har lenge vært alment "akseptert" at en høyttalerkabel skal ha mangetrådet leder, siden strømmen ved høye frekvenser legger seg på utsiden av lederen ("skin-effekten", strømfortrengning på norsk).
    I den grad "almenheten" dytter radiofrekvenser i sine høyttalerkabler så har du selvfølgelig rett.

Sitat Opprinnelig postet av Hal
    EKKJ-kabelen fra Eltek skiller seg således vesentlig fra Biltema-kabelen og de fleste andre dedikerte høyttalerkabler, kan du forklare hva som gjør den bedre lydmessig?

Forøvrig er EKKJ intet annet enn en skjermet utendørskabel, som betegnes PFSP på det norske markedet og fås kjøpt i de fleste byggevareforretninger.
    Den har tilstrekkelig tverrsnitt, og den er bedre skjermet enn Biltema's 4kvmm. Som regel behøver en ikke særlig skjerming av høyttalerkabler, så med mindre en skal legge høyttalerkabler paralellt med strømkabler eller i nærheten av spoler så er det strengt tatt ikke nødvendig med noe særlig skjerming. Det er ikke en gang sikkert at en trenger det i hele tatt, men til den prisen er det jo knappest en tøff investering?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius_arnesen
    hadde for noen dager siden noen kabler til 3kr meteren, og nå har jeg kjøpt noen kabler til 160kr meteren og syns lyden ble en del bedre, alle instrumentene skilte seg mer fra hverandre og lyden ble klarere.
    Flotte argumenter du har. Jeg vil tippe lyden blir helt fantastisk om en betaler 7000 kr metern da?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er desverre ikke sikker på hva den biltema kabelen heter. Men det jeg vet er at den er rosa og samme tykkelse som kimber kablen.
    Det var faktisk så stor forskjell at dama hans hørte forskjell ;P
    Han har drevet med lyd lenge, Men han har aldri brydd seg om kabler før han
    fikk testa forskjellen. Dette var på et stereo oppsett, Men det burde jo ikke
    ha noe å si. Lydbildet ble mere åpent og det ble strammere bass.

Så det er ingen her som mener det har noe for seg å bytte kabel ? ^^
    Om det er samme tykkelse asso.
    Må da være ganske utrolig at kimber har solgt så masser om det ikke har noe virkning
    kontra en kabel til 10kr om det er samme tverrsnitt

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har trekt RK 6mm2 til alle høyttalerne mine, regner med at det skal funke fint, ikke noe problem med dimensjon iallefall

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •