Hvor dyre høytalerkabler ? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 80 av 80
    Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Og tror dere det samme gjelder for phono kabel eller blir det noe annet en ht kabler ?
    Phonokabler er det i mine ører helt klart forskjeller på, men høy pris på kabel er ingen garanti for best lyd. Kabelen må tilpasses anlegget, ikke prisen. Hvorfor enkelte hifi-interesserte ikke greier å høre forskjeller på phonokabler, skulle jeg likt å vite. Kan det ha noe med at vi alle har forskjellig gehør? (evne til å oppfatte og gjengi en tone el. melodi)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er så kjekt med kabel diskusjon
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Phonokabler er det i mine ører helt klart forskjeller på, men høy pris på kabel er ingen garanti for best lyd. Kabelen må tilpasses anlegget, ikke prisen. Hvorfor enkelte hifi-interesserte ikke greier å høre forskjeller på phonokabler, skulle jeg likt å vite. Kan det ha noe med at vi alle har forskjellig gehør? (evne til å oppfatte og gjengi en tone el. melodi)
    Må vel si meg langt på vei enig i det du skriver her Audiomur, men jeg synes også det er vel så interessant å vite hvordan hifi-interesserte klarer å høre forskjell på kabler, ja til og med samme kabel ved blindtesting......

Man hører ikke bare med ørene, men med hjernen, og den er vel mye av kluet med slike kabeldiskusjoner.

Hvordan kan man f.eks være sikker på at den hørbare forskjellen f.eks i diskant området er en mer riktig gjengivelse av kildemateriale, og ikke bare en ekstra "ringing" i kabelen, nesten som sharpness med falsk tilleggs info er i bilde sammenheng.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hvis du mener med filtreringen at bassen kan lide med for lavt tverrsnitt og slikt så kan jeg være enig med deg, men når det kommer til forskjellige legeringer og diskusjoner om skin-effect så kjenner jeg skepsisen flomme.
    Hvor stort tverrsnitt mener du er nødvendig for at bassen ikke skal "lide"?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    Det tverrsnittet som gjør at i seriekoblingen av høyttaler og høyttalerkabel så er høyttalerkablen insignifikant er vel en god start?

Dette vil avhenge av høyttaler, høyttalerkabelmateriale, høyttalerkabel tverrsnitt og lengde.

For proffe installasjoner er høyttalerkabler et reelt problem som gir tap av diskant. Da snakker vi om 100-vis av meter. Løsningen er ofte å transformere opp spenningen ("70V" og "100V"-systemer).

-k

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Supra sin PLY3,4 som koster 66,- pr meter. denne er vel et perfekt kompromiss mellom pris/ytelse...den har visst nok vunnet flere tester i hi-fi presse. jeg brukte Kimber 4TC tidligere og kan ikke si jeg har hørt noe stor forskjell mellom de

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    For proffe installasjoner er høyttalerkabler et reelt problem som gir tap av diskant. Da snakker vi om 100-vis av meter. Løsningen er ofte å transformere opp spenningen ("70V" og "100V"-systemer).
    Men for hifi hjemme i stua med strekk på 2-3 meter så er tverrsnittet mindre viktig da...? Eller tolker jeg feil? Jeg ser bare ikke helt logikken i å bruke 6mm2 høyttalerkabler når det i de fleste tilfeller er tilstrekkelig med 0.5mm2 uten at det gir noe tap av lydkvalitet.

Selv om man har liten penis hjelper det ikke å prøve å kompensere med tykkere høyttalerkabler liksom.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På kortere strekk (under 20 meter) vil sannsynligvis 2,5 kvmm være mere enn bra nok (sannsynligvis over-kill). Så langt har jeg funnet ut at 6 kvmm sannsynligvis ikke gjør noen ugang med lyden, og at 4 kvmm er en fin middelvei (sannsynligvis over-kill det også).

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roomperfect
    Tjaa... sist jeg sjekka så var det vel ca. tusen?
    Men 20kHz er ganske kjapt det og gitt, så timing is of the essence! for å ikke snakke om eventuelle forskjeller i resistivitet. Minimale forskjeller er det dog om de er omtrent like lange, så det viktigste av alt er jo at kablene er akkurat så lange de må være så du slipper å kveile den opp til en elektromagnet!det er ikke akkurat gunstig! :-D
    Svingningshastighet (frekvens) og forplantningshastighet (ikke kanin-effekten jeg mener) er ikke AKKURAT det samme.

Elektrisitet beveger seg med lysets hastighet (300 000 km/s), så kabellengde i seg selv har null betydning, men forskjell i impedans gjør tapene forskjellige, slik at lydnivået i høyttalerne kan bli forskjellig, hvis f.eks. den ene kabelen går rett til høyttaleren og den andre går rundt jorda først, MEN ALTSÅ, forskjell i tidspunktet de kommer frem til høyttaleren er ikke hørbart! Eller det kan kompenseres ved at du flytter hodet ditt én cm til den ene eller andre siden, siden strømmen i høyttalerkablene går en million ganger raskere enn lyd i luft (0,33 km/s).

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Hal]Svingningshastighet (frekvens) og forplantningshastighet (ikke kanin-effekten jeg mener) er ikke AKKURAT det samme.

Elektrisitet beveger seg med lysets hastighet (300 000 km/s), ...QUOTE]

Må arrestere deg litt der, i en signalkabel vil normal utbredelseshastighet være ca 66% av lyshastigheten, likedan med utbredlse i HT kabel, den vil aldri bli lik lyshastigheten. Avhenger av induktans og kapasitans i kabelen. Ellers er jeg enig med deg :-P

Edit: F***, jeg lovte meg selv å holde meg unna denne tråden :-(
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om man har liten penis hjelper det ikke å prøve å kompensere med tykkere høyttalerkabler liksom.
    Jeg vil tro at dyre biler fungerer betydelig bedre? =)

-k

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ikke godt nok! TopGear fant ut at hvis man skal trekke damer, så har en eksklusiv bil ingenting å stille opp med i forhold til en sånn:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stand corrected.

Hvis vi sammenligner utseende, gods og gull, social skills og det å ha en hundevalp.... Så er nok sistnevnte den suverent beste ice breakeren =)

Stygg, fattig og sjenert, men med en 8 uker gammel golden så er man tross alt ganske godt rustet :-D

-k

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si at kablene bør koste ca 30% av anleggets verdi...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg vil si 110%...

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si at det ikke er noen regel på hvor mye kabel skal koste i forhold til anlegget.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns prisen på kabel bør være ca 5 % av dagens priser!

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller for å si det på en annen måte... Hvis kablene utgjør 10% av anleggets verdi så er det på tide å kjøpe dyrere forsterker og høyttalere.

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om jeg har kjøpt brukt elektronikk, da? Noen mener jo at kabler blir bedre med tiden ("innbrent"), så da kan kanskje over 100% være på sin plass?

Hva om jeg velger å sette forsterker og signalkilde ved sofaen der jeg sitter, dvs. ha lengre kabler enn normalt, da kan jeg kjøpe kjipe kabler siden de ikke skal koste mer enn 10% av (det brukte) anlegget?

Ikke rart at kabler diskuteres i det uendelige, det er faktisk hele poenget, mye lettere å selge keiserens nye klær klær når alle er forvirret og mange fremdeles ikke gidder å høre på han drittungen som "kler av" Nordost og gutta.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Og følgelig betyr det at man må ha mer kostbare høytaler og signalkabler dersom man har et anlegg med få komponenter som skal kobbles sammen og derfor trenger lite kabling og man må få brukt opp kabel budsjettet.....

Litt rart også hvis man kjøper to identiske komponenter, et nytt og et bukt til halv pris, og pga pris differangsen må velge forskjellige kabler for å få samme ytelser......

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •