Hvor dyre høytalerkabler ? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 80
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    humm, det kan umulig være en så markant forsjell på kabler. kan i nøden gå med på ørsmå forskjelller. om det hadde vert markate forsjeller, så hadde nokk desverre ikkje diskusjonen vart i 30 år elller? eg meiner då, altså; til og med muttern hadde hørt forsjell på dali og patos.

gå for biltema sine kabler i dditt anlegg til 30k. iallefall høytaler kabler.... signal kabler har lettere for å plukke opp støy, og kan kansje være av noe bedre kvalitet.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kubikken
    humm, det kan umulig være en så markant forsjell på kabler. kan i nøden gå med på ørsmå forskjelller.
    Har du hatt sjansen til å teste selv? Dette hørtes litt tvilsomt ut.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Etter å ha lest alt dette så må jeg nok ta dama et lite kurs i høytaler kobling
    og foreta noe blindtesting med en rimligre kimber kabel i stereo før jeg kjøper
    inn til hele anlegget :P

Er jo ingenting som hadde vært bedre om det faktisk var sant at man ikke kan
    høre forskjell på en billig kabel og en mere påkåstet en, Kommer jo til å
    spare endel tusenlapper på det.

Hva med lydkarakteren ? kan man gjøre noe med den med kabler ?

Og tror dere det samme gjelder for phono kabel eller blir det noe annet en ht kabler ?
    Det største potensialet til forbedring av lyden ligger i å jobbe med rommet anlegget står i.

Det vil selvfølgelig ha betydning for lydkarakteren om du bruker sprengtråd til høyttalerene, ellers viser blindtester at det er svært vanskelig (diplomatisk måte å si det på) å skille riktig dimensjonerte kabler fra hverandre. Og måten testene blir utført på blir etterpå diskutert i det vide og det brede.

Analoge signalkabler fører et svakere signal som er mere utsatt for støy enn høyttalerkabler. Her er det viktigere med skjerming og gode termineringer. Dette behøver heller ikke være dyrt, så det er heller ikke her noen sammenheng mellom pris og ytelse.

Digitale signalkabler som coax eller optisk fiber behøver heller ikke (utrolig nok) være dyrt. Coax overfører elektriske signaler, og dermed er terminering og skjerming viktig. Optisk fiber overfører lys, og er ikke påvirkelig for støy. De skiller også komponenter elektrisk slik at evt. elektrisk støy ikke kan følge signalet til forsterker.

Du får gjøre deg dine egne erfaringer, men bruk nå for all del ikke penger på dette før du har testet litt. De fleste bør være enige i dette uansett hva de måtte mene om alt det andre jeg skriver!

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden høyttalerkabler er laget av metall, lurer jeg på hvilke metaller som kan legge til informasjon i det hørbare frekvensområdet?

Og siden relativt mange mennesker påstår at kabler kan nettopp dette, regner jeg med svaret kommer kjapt.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Siden høyttalerkabler er laget av metall, lurer jeg på hvilke metaller som kan legge til informasjon i det hørbare frekvensområdet?

Og siden relativt mange mennesker påstår at kabler kan nettopp dette, regner jeg med svaret kommer kjapt.
    Ingen kabler kan legge til noe, utenom støy som plukkes opp fra elektromagnetiske støyfelter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabler kabler kabler.....

Får vel slenge meg med på en liten kabel diskusjon jeg og denne gangen!
    Det er nok ingen elementer innen hi-fi verdenen som er like mye diskutert som kabler. Si hva dere vil, og kom med teorier om det ene og det andre, men min bestemte oppfatning er at kabler kan slippe ut det lille ekstra som bor i systemet ditt, eller nesten ødelegge det. Det finnes mange fancy teorier om kabelkonstruksjoner (les* skin effect bl.a.) men det som virkelig betyr noe i en høyttalerkabel rent teoretisk sett innenfor et virkeområde på 20Hz-20kHz er tverrsnitt og terminering da dette gir deg minst mulig motstand i kabelen. I praksis merker man størst forskjell på hva kabelen er laget av noe som kan hjelpe deg med den siste fin-tuningen av klangkarakteren i systemet ditt. f.eks. hvis du har litt slapp bass og diskanten er litt tilbaketrukket, så prøv en sølvbelagt kopperkabel og se hva som skjer!
    Siden denne tråden ble startet som en ht-kabel tråd skal jeg ikke gå inn på resten av kablene som finnes i verden, men komme med mine synspunkter generelt og hva jeg ser etter i en kabel når jeg handler.

1. Riktig lengde! (og aller helst lik lengde når det er snakk om ht-kabler)
    2. Terminering terminering terminering!!! (My poison of choice? SPADER!)
    3. Pris/kvalitet! Dumt å kjøpe kabler for masser av penger, hvis det resulterer i at du ikke får kjøpt deg den nye cd-spilleren du har ønsket deg så lenge!:-D Den har nok mer å si enn om signalkabelen har en fancy grønn isolasjon på utsiden!
    4. Kritisk lytting!!!!! Har selv tatt meg selv i å mene at en kabel låter bedre enn en annen bare fordi den er dyrere. Har selv testet mye frem og tilbake, og JA det kan være STORE forskjeller på kabler, men ikke nødvendigvis fordi den ene er dyrere enn den andre!
    har for eksempel plukket ut en kabel som den klart beste i en blindtest (noe alle var enige om) prisene på de to signalkablene var ca. 2.000,- og 50.000,- gjett hvem som vant? :-D

Bruk øra!

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Det er også relativt mange mennesker som tror at du får six-pack på to uker ved å kjøpe treningsapparat på tv-shop....

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ingen kabler kan legge til noe, utenom støy som plukkes opp fra elektromagnetiske støyfelter.
    :wink:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roomperfect
    1. Riktig lengde! (og aller helst lik lengde når det er snakk om ht-kabler)
    Mye fin lesing i innlegget ditt, men har du noen ide om hvor fort elektrisitet beveger seg?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig lengde er viktig for å slippe å masse kabel kveilet opp på gulvet.... En slik kveil vil lett kunne fungere som en spole.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "I refuse to prove that I exist," says God, "for proof denies faith, and without faith, I am nothing."

The Hitchhikers Guide to the Galaxy, Douglas Adams

Jeg syns dette er bra lesestoff om kabler: Cables, Interconnects and Other Stuff - The Truth

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir jo ikke stort bedre en det dårligste leddet.
    Så om høyttaleren har dårlige kabler innvendig, så hjelper det jo ikke uansett
    hva kabel du bruker eller ?
    Man kan jo aldri vite hvor god kabel som er brukt i en høyttaler,
    Men det kan vel kanskje forklare hvorfor noen mener de hører forskjell og andre ikke ?

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, for det går jo ikke an å skru opp og se liksom.

La oss ikke lage nok en endeløs kabeldiskusjon her...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Mye fin lesing i innlegget ditt, men har du noen ide om hvor fort elektrisitet beveger seg?
    Tjaa... sist jeg sjekka så var det vel ca. tusen?
    Men 20kHz er ganske kjapt det og gitt, så timing is of the essence! for å ikke snakke om eventuelle forskjeller i resistivitet. Minimale forskjeller er det dog om de er omtrent like lange, så det viktigste av alt er jo at kablene er akkurat så lange de må være så du slipper å kveile den opp til en elektromagnet!det er ikke akkurat gunstig! :-D

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjaa... sist jeg sjekka så var det vel ca. tusen?
    Men 20kHz er ganske kjapt det og gitt, så timing is of the essence! for å ikke snakke om eventuelle forskjeller i resistivitet. Minimale forskjeller er det dog om de er omtrent like lange, så det viktigste av alt er jo at kablene er akkurat så lange de må være så du slipper å kveile den opp til en elektromagnet!det er ikke akkurat gunstig! :-D
    Mener du helt seriøst at du kan sette deg ned og høre forskjell dersom høyre front har 2,5m kabel og venstre front har 3?? Imponerende....

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden henger etter på den siden med 3m vet du:-D
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir jo ikke stort bedre en det dårligste leddet.
    Så om høyttaleren har dårlige kabler innvendig, så hjelper det jo ikke uansett
    hva kabel du bruker eller ?
    Men det kan vel kanskje forklare hvorfor noen mener de hører forskjell og andre ikke ?
    Det er summen av kabler mellom forsterker og element som betyr noe, og ikke en liten kabelstump alene. Enhver kabel mellom forsterker og element vil forringe lyden, og vår jobb er å forringe lyden minst mulig.

Selv velger jeg å legge pengene mine der de høres best, og det er i elektronikk, høyttalere og rom (ikke undervurder rommet).

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Minimale forskjeller er det dog om de er omtrent like lange, så det viktigste av alt er jo at kablene er akkurat så lange de må være så du slipper å kveile den opp til en elektromagnet!det er ikke akkurat gunstig! :-D
    Vi er så enige atte!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Er vel bare tap som oppstår i kabelen ja, samt oppsop av støy som du nevner. Grunnen til det oppfattes forskjeller på kablene er at de "filtererer" signalene forskjellig, samt noen er bedre terminert og beskyttet for ytre "forurensninger".

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Er vel bare tap som oppstår i kabelen ja, samt oppsop av støy som du nevner. Grunnen til det oppfattes forskjeller på kablene er at de "filtererer" signalene forskjellig, samt noen er bedre terminert og beskyttet for ytre "forurensninger".
    Det er dette med "filtrerer" jeg ikke helt har fått med meg da. Jeg har sett utrolig mange pussige forklaringer, men de fleste får stryk med en gang en åpner fysikkboka.

Hvis du mener med filtreringen at bassen kan lide med for lavt tverrsnitt og slikt så kan jeg være enig med deg, men når det kommer til forskjellige legeringer og diskusjoner om skin-effect så kjenner jeg skepsisen flomme.

Sitat Opprinnelig postet av skorob
    EKKJ er veldig vond å ha med på gjøre.. kjempestiv sak, men en ok kabel, med god fylde i mellomtona. Filtererer for mye i diskanten. Overgangen til TC8 av kimber var stor på mine BW 703.
    Hva mener du feks er årsaken til at EKKJ fra Elfa filtrerer for mye i diskanten? Fylde i mellomtona? Jeg betviler ikke at du faktisk har opplevd EKKJ på denne måten, men jeg sliter litt med å henge disse erfaringene på vitenskaplige knagger.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •