Hvor dyre høytalerkabler ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 80
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette med høyttalerkabler blir man aldri klok på... noen løper rett på biltema og kjøper seg det billigste de finner, andre kjøper noe midt i mellom og enkelte bruker et par månedslønner på en signalkabel. Noen hører ikke forskjell, andre mener det er natt og dag, og enkelte mener selv kona hørte at anlegget var forandret uten å vite noe var byttet....

Problemet er at det er så mange tilhengere på begge "sider", at det lett blir friske diskusjoner når emnet kommer opp. Spesielt siden både troende og -ikke troende ofte består av oppegående mennesker med mange fornuftige argumenter og lang fartstid innen hifi.

Personlig mener jeg man i utgangspunktet bør ha et fornuftig syn når det gjelder kabler og hvor mye penger man bør legge i det. Store forventninger kan føre til den mye omtalte placebo effekten, og derfor bør man teste litt nøye om man skulle opplever "enorme" forskjeller. Blindest kan være vanskelig, men det finnes andre måter å teste litt på.... poenget må være at man bør ha et kritisk syn. Noen ganger må man vurdere om pengene kanskje kan komme bedre til sin rett på oppgraderinger andre steder i kjeden...

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel egentli tvilt på at en kabel kan gjøre alt for mye fra eller til jeg og,
    Men så var det nå den testen med biltema vs kimber kabelen som satte
    igang tanker både til meg og en kompis :P

Kommer nok ikke til å bruke 7000 kr på høytalerkabler, men at jeg koster på
    meg noen til 3-4 tusen er nok ikke umulig. KIMBER 4 VS kanskje ?
    Er ikke så mye å velge blandt gode vegg hengte høytalere så tenkte
    å prøve å få mest mulig ut av dem jeg har kjøpt

Har det noe for seg å bi wire btw ? har ikke så mye kjennskap til det.
    Og hva mener dere med placebo ? :P

Men hvorfor bruker seriøse hifi og hjemmekino magasiner "dyre" kabler når dem
    tester og anbefaler komplette anlegg ?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskusjonen om høyttalerkabler har gått i over 30 år, så hvis forskjellen hadde vært av betydning ville vel debatten roet seg litt?

Bi-wire har ingenting for seg. Hvis det er slik at 1 kabel blir til 2 vil du selvfølgelig doble tverrsnittet, og det kan jo ha betydning.

Placebo er innbillt effekt. Feks så gjør en testing med medisiner hvor mennesker blir delt inn i 3 grupper. 1 referansegruppe, 1 gruppe som får medisin, og 1 gruppe som får placebo. Ofte viser det seg at de som tror de får medisin blir bedre enn referansegruppen. De som bruker 10000 på høyttalerkabler hører selvfølgelig forskjell, hvis ikke hadde jo pengene vært kastet ut vinduet?

Gjennom blindtesting avslører en fort om en hører forskjell eller ikke. Var jeg deg ville jeg lånt kabel og testet før jeg kjøpte. Har jeg rett så sparer du en del kroner du kan bruke på musikk og DVD.

Jeg kan ikke forklare hvorfor "seriøse" hifi- og hjemmekinomagasiner bruker dyre kabler når de tester. De vet vel ikke bedre? Det er mye penger i å selge kabel, så en skal i alle fall ikke stole på den bransjen. Kablene er heller ikke noe dyrere å produsere selv om det står "high end" på pakka, så dette er lureri fra ende til annen spør du meg!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får lyst til å lage en allmengyldig regel om dette:
    "Du skal aldri kjøpe en dyrere kabel enn du har dersom du selv ikke hører en forbedring med den nye kabelen i eget oppsett".

Med andre ord: Har du kabler nå som fungerer, så har du ingen garanti for at en dyrere kabel vil låte bedre. Du må alltid lytte selv. Regler om hvor mye en kabel skal koste i forhold til resten av anlegget blir som å si at prisen på vinen skal følge prisen på retten når du spiser på en godt restaurant. Begge deler handler om å matche kvaliteter, ikke om å matche kostnader.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å legge den meldingen inn som "auto-posting" i alle kabel-tråder? :lol:

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hal
    Det har lenge vært alment "akseptert" at en høyttalerkabel skal ha mangetrådet leder, siden strømmen ved høye frekvenser legger seg på utsiden av lederen ("skin-effekten", strømfortrengning på norsk).
    Har det noen gang vært målt tap av strøm ved bruk av solid-core kabler?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skin-effekt er kun av betydning ved svært høye frekvenser. Jeg snakker om Mhz!

Newcomer Klienten sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis kablene skal trekkes langt, så er det jo naturlig å skaffe seg kabler av god kvalitet.. jeg hadde noen dårlige kabler til bakhøyttalerne mine før, kjøpt hos coop elektro :P -snudde kinoen 90grader, og måtte ha lengre kabler.. til sammen 25 meter med kabel til 40 kroner meteren tror jeg det var..

Om det var bedre er jeg sikker på, men uten å ha brukt bakhøyttalere i 2 uker, for så å få en god kabel og i tillegg se på star wars som har god lyd hele veien rundt så kan jeg ikke helt bedømme hva som var mest riktig..

Men hadde jeg kjøpt en mindre kabel med samme lengde, så sier det eg selv at det er større sjanse for tap av signalet...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg tipper EKKJ'en jeg linker til lenger opp er så og si identisk med Kimber KWIK 12. Kan se ut som om den fra ELFA har litt større tverrsnitt, og så er den vesentlig billigere.
    EKKJ er veldig vond å ha med på gjøre.. kjempestiv sak, men en ok kabel, med god fylde i mellomtona. Filtererer for mye i diskanten. Overgangen til TC8 av kimber var stor på mine BW 703.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Klienten
    Hvis kablene skal trekkes langt, så er det jo naturlig å skaffe seg kabler av god kvalitet.. jeg hadde noen dårlige kabler til bakhøyttalerne mine før, kjøpt hos coop elektro :P -snudde kinoen 90grader, og måtte ha lengre kabler.. til sammen 25 meter med kabel til 40 kroner meteren tror jeg det var..

Om det var bedre er jeg sikker på, men uten å ha brukt bakhøyttalere i 2 uker, for så å få en god kabel og i tillegg se på star wars som har god lyd hele veien rundt så kan jeg ikke helt bedømme hva som var mest riktig..

Men hadde jeg kjøpt en mindre kabel med samme lengde, så sier det eg selv at det er større sjanse for tap av signalet...

hei, akkurat i dette tilfellet kan det jo henne at "forandringen" av rommet hadde mer å si for lyden, enn hva kablene hadde? bare en liten tanke...

eg er av de som bare tror på nokk kvadrat og det er det liksom. det har veldig lite å si hvilken kabel en bruker. men eg har ennå ikkje kommet på en god ide hvorfor biltemas lyx kabel, bestående av kobber og sølv (iallefall det de skryter på seg) skal gi perfekt tids og fase overenstemmelse, det er trossalt forskjellig resistivitet i de forskjellige matrialene. ville no tippa meg frem til at en kabel i samme materiale ville gi et bedre lydbilde...

så kommer vel termineringen som dere alle kommenterer, så er de aller fleste banan pluggene laget av messing, som da har mye dårligere leder evne enn hva både kobber og sølv har, og i tilleg så er det snakk om enda et "skjøtepunkt" som er de største potensielle tapskildene.

men, ser ofte på svindyre kabler, at de har et tonn av isolasjon på seg, og et heller lusent tverrsnitt? hvork koster disse uhamslige kablene så mye da lurer jeg?

noen so noe gang har opna høytalerne å sett hvilke kabler som er inni disse? det burde vel være en kjennsgjerning at en kjede er ikkje sterkere enn det svakeste leddet. (har patos lyric 402 selv, og der er det noen ultratynne pinglete kabler inni) så her brukes det biltema sine kabler eg lever i den tro at de er mer enn god nokk, selv og det hadde vert artig å prøve noen andre, får å høre om det virkelig er forsjell...

for å forsvare biltemas kabler noe, så er de laga av ofc kobber, noe som er så godt som helt rein kobber. (oxygene free cupper) de er ikkej særlig fancig innpakka eller noe slikt. biltema selger allt mulig skrot på sjappa si. og trenger da ikkje tjene så mye pr enhet de selger. i forhold til en hifi butikk, som kansje ikkje selger så mye, og derfor må ta en høøyere pris pr enhet for å holde de fancige lokalene sine i stand og drift. dette er vel igrunn ganske logisk tenking?

utelukker ikkje direkte at det kansje kan være forsjell på kabler, men til nå; heia biltema

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp et par meter med en kabel til ca 100kr pr m eller no slikt til frontene dine og sjekk om du hører noen forbedring før du bruker tusenvis av kroner på nye "High end" kabler. Har selv testet Supra Ply 3,4mm til 66kr meteren (90kr med skjerming) som jeg bruker selv mot noe kabler til 3000kr uten å høre noen markant forskjell. Kabler er vel det temaet som er mest omdiskutert når det gjelder å høre forskjell på dyre vs billige. Du må prøve selv og sjekke, ikke bare ta andres ord for god fisk og lange ut tusenlappene. Eneste forskjellen jeg hørte på mine gamle "no-name" kabler og supra var at supraen hadde litt mindre støy (jeg tror ihvertfall det var bedre..... Eller var det placeboeffekten....?)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja hadde det enda vært så enkelt at det var en helt klar sammenheng på høytlalerkabler og pris, da hadde vært enkelt å kjøpe kabler, og man kunne brukt regler som f.eks sier 10% av resten av hifi utstyrets pris.

Riktig tilpasset lengde (så man slipper uheldige kveiler), gode termineringer og godt tverrsnitt er det jeg går etter når jeg skal velge slike kabler, og må inrømme at enkelte Biltema kabler står høyt på hanlelisten og gir en lydkvalitet/kr som er vanskelig å slå, selv om det sikkert finnes bedre kabler der ute.

Vil anbefale å teste kabler i det anlegget som det skal benyttes i før kjøp, dersom man vil ha noe litt dyre og mer forsegjorte og kabler.

Det som ofte går igjen når man sjekker dyre merke kabler, er at man betaler mye for utseende og der er som regel priset med skyhøy avangse fra forhandler. Da kan det være lurere etter min mening å kjøpe bedre aktiv elektronikk i Hifi utstyrer enn å bruke for mye kronasje på kabling.

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi først er inne på emnet, Spader eller Bananplugger???

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Klienten

Å snu oppsettet 90 grader i rommet vil ha MYE mer å si for lyden enn et hvilket som helst kabelbytte.

Når det gjelder terminering: Hvis du kobler om relativt sjelden, så ville jeg gått for fastskruing av avisolerte kabelender rett i terminalene. Tar selvfølgelig forbehold om en del kabeltopologier som krever spesiell terminering, slik som flat kobber (f.eks. Xindak-kabler), svært stive solid core-kabler, skjermede HT-kabler etc. Men for standardkabler ser jeg ingen grunn til å gå veien om ekstra termineringspunkter mellom plugg og kabel før man kobler seg til terminalene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Det forholder seg slik at det er liten sammenheng mellom pris og elektriske spesifikasjoner på kablene.

2. Dersom man argumenterer for at kabler skal koste 10% av anleggets pris så argumenterer man implisitt for at det er en sammenheng mellom kabelens pris og ytelse.

Når man kobler 1 og 2 ser man at for at dette skal være rett, må kabelprodusentene med R&D-budsjetter som en middels norsk pottitprodusent ha avslørt revolusjonerende prinsipper som de holder så tett inn til handa at ingen rekker å raske til seg nobelpriser i fysikk...

Skin-effekt? Jeg har fått det servert så mange ganger at jeg ikke gidder forklare det lengre. I stedet har jeg følgende teori*). En fast andel av befolkningen er dårlig utrustet på bagasje-siden, populært kalt blonde. Til disse kan man forklare hva som helst, men det sitter ikke fast. Kun "teorier" som underbygger det man selv ønsker skal være sant sitter. Det er egentlig bra for oss andre for det smører økonomien, spesielt for de som selger ting på tv-shop og via internet. En magisk pyramide, noen?

-k

*)Merk: Jeg kaller ingen som har forskjellige _erfaringer_ fra meg selv for dårlig utrustet. Det at du er subjektivist gjør deg ikke nødvendigvis mer eller mindre smart enn om du er realist. Det som frustrerer meg akkurat nå er at hifibransjen tar tak i reelle teorier fra fysikken og maltrakterer disse ved å forutsette f.eks 1Hz = 1MHz eller lignende.

Skin effect - Wikipedia, the free encyclopedia
    Skin Effect and cable impedance
    Hifisentralen - Begrepsordliste

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bruke 7k på kabel på et anlegg til 30k høres i alle tilfeller ganske drøyt ut. Tror du hadde fått "mer lyd for pengene" om du hadde brukt mindre på kabler og heller lagt de pengene i andre ting i anlegget, som oppgradert elektronikk eller høyttaler. Sier ikke at kabling ikke har noe å si, men at prisen på kablingen er for drøy i forhold til hvor mye det gjør for anlegget.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konkrete anbefalinger:
    Kimber KWIK
    Golden Gate (fra Norsk Audioteknikk)
    Supra Ply

Dette er alle kabler som låter veldig bra til en billig penge. Med et anlegg til 30 laken ville jeg ikke lagt så ekstremt mye penger i kabler.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Mulig jeg taler Roma midt imot nå, men hovedsaken er nok kabler med godt nok tverrsnitt. Har du store avstander mellom forsterker og høyttalere bør du vurdere 2,5 til 4kvadrat ledere.
    Jeg bruker 0.65mm2 høyttalerkabler. 2m lange.

Oppgraderte fra Nordosts Cinemaflex 2.5mm2. Det låt utrolig skrikete. Slapt i bassen også. Nå er det faktisk mulig å høre musikk på høyt nivå uten å begynne å blø ut av ørene. Opplever endelig å få skikkelig gåsehud.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskusjonen om høyttalerkabler har gått i over 30 år, så hvis forskjellen hadde vært av betydning ville vel debatten roet seg litt?
    Ikke så fremt det faktisk VAR en forskjell, og vitenskapen (i allefall i form av kunnskapen til de som frekventerer på hifi-forumene) ikke kjenner til grunnen....

Når det er sagt, så tilhører jeg tvilerne selv... og er slettes ikke sikker på om jeg kunne skilt en kabel til 3kr meteren og 1000kr meteren i en blindtest. Om jeg kunne gjort det utenfor en blindtest? Helt sikkert.... Så kan man spørre seg om målet med kabelen faktisk ER oppnådd, siden lytteren faktisk hører forskjell. Enkelte bytter tilbake til de gamle kablene senere, og opplever den "samme gamle kvasse diskanten" igjen... Enkelte mener man da burde gi blaffen i grunnen til hvorfor dette skjer, og heller nyte musikken nå som man er fornøyd.
    Jeg kan ikke forklare hvorfor "seriøse" hifi- og hjemmekinomagasiner bruker dyre kabler når de tester. De vet vel ikke bedre?
    Noe skal de ha å skrive om.... Forøvrig artig lesning når skribenten beskriver med de mest utrolige superlativene hvordan anlegget nå *plutselig* har fått high-end kvaliteter og lyden er totalforandret.
    Det er mye penger i å selge kabel, så en skal i alle fall ikke stole på den bransjen. Kablene er heller ikke noe dyrere å produsere selv om det står "high end" på pakka, så dette er lureri fra ende til annen spør du meg!
    Hva vet du om utviklingskostnadene til disse sære kablene? Sett bort i fra diskusjonen på om de gir noe lydmessig gevinst eller ikke, så vil jeg si at enkelte av disse "merklige" konstruksjonene nok har kostet langt mer enn hva en typisk 4mm kobberkabel som det selges millionvis meter av koster å produsere på en fabrikk i kina...

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest alt dette så må jeg nok ta dama et lite kurs i høytaler kobling
    og foreta noe blindtesting med en rimligre kimber kabel i stereo før jeg kjøper
    inn til hele anlegget :P

Er jo ingenting som hadde vært bedre om det faktisk var sant at man ikke kan
    høre forskjell på en billig kabel og en mere påkåstet en, Kommer jo til å
    spare endel tusenlapper på det.

Hva med lydkarakteren ? kan man gjøre noe med den med kabler ?

Og tror dere det samme gjelder for phono kabel eller blir det noe annet en ht kabler ?

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •