vil nye kabler forbedre lyden i mitt tilfelle?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

vil nye kabler forbedre lyden i mitt tilfelle?

hei, bruker nå noen kabler fra elkjøp, tok de billigste jeg kunne finne, ht kabler til 3kr meter og optisk kabel til 150tror jeg det var, men tuppen på den optiske kabelen detter nesten av så den er av crappy kvalitet.

tenkte på disse kablene:
    TARA LABS Klara PS Bi-wire Kabel
    TARA LABS Prism 100D Kabel

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd er subjektiv og personlig mener jeg at bi-wiring ikke tilfører noe annet enn placeboeffekten til et anlegg. Digitalkabler må bare få frem signalet og det er vel kun med lange strekk det har noe for seg å legge litt penger i det så man får en godt skjermet kabel. Har testet en monster coax til nesten 1000kr opp mot en billig kabel til 150kr uten å høre forskjell.

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på mine høyttalere nå så bruker jeg bare vanlige kabler som jeg har mekka om til bi-wire kabler, må si jeg merket forskjell fra de var singel-wire uten tvil, men det varierer kanskje fra høyttaler til høytaler?

men tror jeg tar å kjøper uansett, ser bedre ut, og må bytte ut den optiske kabelen min uansett, for den faller jo bokstavelig talt fra hverandre:-P

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har jeg hatt hatt veldig varierende resultater med kabler.
    Men, at de kan være det lille som skal ti for å ta den det lille som skal til for at man skal bli fornøyd:-)
    Sjekk ut DIY-prosjektet mitt da;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da anlegget kom i hus var jeg bare interessert i å få kabler på det så fort som mulig, og kjøpte nesten det første jeg så, 4kvmm til ca. hundrelappen per meter. Deretter fant jeg en liten og hyggelig butikk der hjemlån av kabler til matching var null problem, og endte opp med noen for ca. 500 per meter, og det gav et løft av en annen verden.

Nok et lite tips: Hvis du par pre-out på forsterkeren din, anbefalber jeg STERKT å erstatte de leddene som sitter på fra fabrikken. Har endelig somlet meg til det, og det gjorde susen skal jeg si deg. Fabelaktig forandring!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    Nok et lite tips: Hvis du par pre-out på forsterkeren din, anbefalber jeg STERKT å erstatte de leddene som sitter på fra fabrikken. Har endelig somlet meg til det, og det gjorde susen skal jeg si deg. Fabelaktig forandring!
    Hvordan skal et par cm med stål forandre lydkvaliteten? Den innvendige kablingen i forsterkeren er sikkert noen beskjedne "skolisser" frem og tilbake fra pre-out/in pluggene alikevel. Beklager min skepsis, men er du sikker på at ikke placebo spilte deg et lite puss der?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hvordan skal et par cm med stål forandre lydkvaliteten? Den innvendige kablingen i forsterkeren er sikkert noen beskjedne "skolisser" frem og tilbake fra pre-out/in pluggene alikevel. Beklager min skepsis, men er du sikker på at ikke placebo spilte deg et lite puss der?
    av den enkle grunn at det er stål davel.. hvorfor er alle småting som man kan gjøre av oppgraderinger i annlegget placebo??

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius_arnesen
    på mine høyttalere nå så bruker jeg bare vanlige kabler som jeg har mekka om til bi-wire kabler, må si jeg merket forskjell fra de var singel-wire uten tvil, men det varierer kanskje fra høyttaler til høytaler?

men tror jeg tar å kjøper uansett, ser bedre ut, og må bytte ut den optiske kabelen min uansett, for den faller jo bokstavelig talt fra hverandre:-P
    Bi-wiring har ingenting for seg. Forskjellen du hørte etter å ha lagt til en høyttalerkabel ekstra til hver høyttaler må tilskrives terminering og tverrsnitt.

Når det gjelder kortere s/pdif-kabler (både coax og optisk) så finnes det knapt forskjeller å spore på billige og dyre eksemplarer. På coax er muligens termineringene det viktigeste. Optiske kabler er kanskje mest safe fordi de ikke er følsomme for støy, og fordi de skiller komponenter fra hverandre ifht støy i elektriske signaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Vel, etter å ha brukt 500 på 4 cm. kabel forventer jeg en forbedring . Det du sier om innvendig kabling stemmer kanskje, har ikke sett hva som er inni, meget mulig det er skolisser. Men jeg er ikke i tvil om at det har gitt et løft i bassområdet. Akkurat nå hører jeg på Jim Stärk, som ikke er musikken med mest trøkk, og merker en merkbar forandring fra for dagene før jeg skiftet.

Altså ikke bare placebo, men sikkert det også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •