Lage egen komponentkabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lage egen komponentkabel?

På grunn av ommøblering på stua, må jeg nå trekke om kablene til prosjektoren. Jeg trenger da en komponentkabel på rett over 13m. Jeg ser at Supra selger ferdig komponentkabel på bl.a. 10 og 15 meter.

Eltek selger også samme komponentkabel i løpemeter og tilhørende løse plugger. På denne måten kan jeg jo få den eksakte lengden som behøves, og ikke 2 meter ekstra kabel slengende bak forsterkeren.

Er det noen som har noen erfaring med kvaliteten på resultatet ved egenlodding? Blir kabelen like bra som den ferdigkjøpte (billedmessig)? (Jeg jobber med elektronikk til daglig, så lodding er ingen utfordring her.)

Noen som har erfaringer til AV-3 coax kabel fra Supra? Funker den bra på HDTV? Ser i databladet at den har 9.8dB demp på 50MHz...

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være frekk, men når du jobber med elektronikk til daglig, vet du at det ikke er noe hokus-pokus å lodde slikt selv,bare man er nøyaktig.
    Jeg har laget mine egne kabler til det aller meste i snart 10 år, og aldri opplevd noe minus påkvaliteten.

Laget egne coax-kabler fra dvdspiller/parabolmottaker til forsterkeren i går, av 75ohms antennekabel, og phonoplugger. Funker helt utmerket, og det beste med det, jeg fikk den lengden jeg trengte, og slipper kabelsalaten som sstøvsugern henger seg fast i.:evil:

Bare å kjøre på, være litt nøyaktig så man ikke lager kortslutning noen steder, så blir det så bra så.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jojo. Men jeg vet også at coax er kilne og kan være vanskelige å lodde. Spesielt kappa. Og alternativt trengs det verktøy for å gjøre jobben (crimp).

Å få det loddet sammen er ikke noe problem, men å få en god kobling er ikke alltid like greit. Dersom man ikke er nøye kan man få nok avvik i impedansen (75ohm) i pluggen slik at man får reflekser.

..men dog, de kablene vi bruker på jobb fører 5.8GHz som er noe høyere og kritisk enn "bare" 100MHz.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro loddebolt og type plugger har mye å si.. Har lodda mange plugger som er nesten umulig, men supra ppsl-pluggene jeg brukte i går var veldig enkle å lodde, både senter og kappa. kappa får kontakt både via strammeskrue og lodding. Lurt å skaffe plugger med tynt gods, eller gods som er bra å lodde på.....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •