For lang HDMI kabel? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Repeater?

Siden ingen har nevnt det, er det kanskje bare tull å bruke en slik?

http://www.av-outlet.com/en-us/dept_479.html

Er sånne dingser bare "snake oil", eller vil de faktisk fungere? I følge produsent er det bare å sette denne rett før projektor, så er alle problemer løst...

Vil en "normalpriset" 12 meter HDMI-kabel (http://www.avshop.no/catalog/product...c9ebe4101d0605) + en repeater være like bra som/bedre enn en svindyr HDMI-kabel (http://www.avshop.no/catalog/product...c9ebe4101d0605) på 12 meter?

Bare lurer...

Newcomer Wold sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke nøyaktig den modellen men en repeater er ikke tull nei. Langt der i fra. Repeatere brukes over alt, og innen alle områder, ved lange kabelstrekk.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke kjøpt en repeater som ikke var HDCP-kompatibel.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wold
    Vel... I en jevn strøm av data kan du ikke ha segment feil.

Det eneste som kan påvirke signalet er en yttrepåvirking f.eks ved knekk på optiskkabel, eller interference på DVI/HDMIkabel pga elektromagnetisk støy eller crosstalk.

En dyrere kabel har ofte bedre isolasjon som lang på vei beskytter mot overnevnte.
    Når du nærmer deg grenseverdier kan mye rart skje!

Og jeg er enig i at en bedre kabel er bedre skjermet. Den behøver ikke nødvendigvis være dyrere.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Jeg ville ikke kjøpt en repeater som ikke var HDCP-kompatibel.
    Er det noen som selger slikt da? Jeg tok et raskt søk og de fem første jeg fant var i alle fall HDCP-kompatible - i følge dem selv i alle fall...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er ikke en repeater en ..øhm... repeater? Dvs. at den bare forsterker opp og repeterer strømmen som kommer går mellom de to enhetene (begge veier)? Den har ingenting med selve datainnholdet som går forbi vil jeg tro. Dette blir omtrent som å si at "switchen min støtter ssl https kryptering".

Poenget er å gi en fysisk forsterkning av det signal som blir svakere som følger av lengre ledninger. Digitale signal i en kabel er i bunn og grunn analoge signaler, dvs. at den veksler mellom lav og høy spenning. Dersom ledningsstrekket blir for langt (eller at frekvensen i kabelen blir for høy), kan signalet reduseres så mye slik at mottaker har problemer med å se forskjellen mellom høy og lav.

HDMI.org sier at HDMI kan brukes i lengder oppimot 15m. Begrensningen ligger i hvor mye tap man tillate på kabelen (som i bunn og grunn er en 4-pars skjermet TP + noen ekstra "sakte" signaler). Driverstyrken, mottakerfølsomheten og tap i kabel spiller mao. inn.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå bestilt 12m supra hdmi kabel som skal gå fra onkyo sr674e til hitachi pj tx200
    satser på at d blir bra

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til med 12 meter supra kabel. Jeg fikk ikke bilde med den kabelen, men da jeg byttet kabel til en 10 meter fra realcable så fikk jeg bilde med en gang.
    Jeg tror min pioneer 696 sender svake signaler så det er mulig det går fint med din onkyo.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12 m hdmi kabel funker fint

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hiver meg innpå her med et spørsmål. Har idag nad t524 dvd spiller og den har ikke hdmi utgang, vil det være et bra alternativ å kjøpe en god komponent kabel eller er det nødvendig å kjøpe ny dvd med hdmi utgang først som sist?
    Har ikke kjøpt pj enda men trur jeg havner på en pj-tx300. kabellengde ser ut til å havne på ca 8m!:???:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har komponent(3m) fra xbox til pj og hdmi(12m) fra receiver til pj...
    Jeg syns ikke det er noe voldsom forskjell, men kanskje det er det for det trente øye..?
    Ikke vet jeg, jeg merker ikke stor forskjell...

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt tilfelle må HDMI kabel trekkes uten plugger. Strekket er 12m men har ikke funnet løse HDMI plugger enda. Noen som vet om fiberløsningene fra kramer eller grefen har løse ender? (Holder med den ene)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    HDMI får du ikke loddet skikkelig, kjøp DVI endestykker og overganger til HDMI. Supra har både løpemeter kabler og endestykker/overganger.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    HDMI får du ikke loddet skikkelig, kjøp DVI endestykker og overganger til HDMI. Supra har både løpemeter kabler og endestykker/overganger.
    Takk for tipset, det høres fornuftig ut. Vet du hvor løpemeter og DVI plugger kan kjøpes? EDIT: ELTEK har (ELTEK AS)

Synd det er så i grenseland lengdemessig, skulle fantes en oversikt over hvilket utstyr som takler hvilken lengder. I mitt tilfelle blir kilden PC, med 7600GT.

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wold
    Ok, bare pass på at den er 24 AWG
    Å bruke AWG som betegnelse på tverrsnitt er heller sjelden kost i Norge, men det gjør seg kanskje som markering av at "her er det en som kan sine TBF-er".

AWG står for American Wire Gauge, i Norge og ellers utenom den anglosaksiske verden benyttes ISO (International Standard Organisation)-verdien mm2 (kvadratmillimeter) som betegnelse for tverrsnitt.

Jo høyere AWG, jo lavere tverrsnitt, AWG 24 tilsvarer 0,205 mm2 (ikke spesielt mye altså), se også AWG to Metric Conversion Chart. Finner du en HDMI-kabelleverandør i Norge som oppgir tverrsnittet i AWG er du god, de færreste har vel hørt om det. Det er vanskelig nok å finne ut hvilket tverrsnitt det er på lederne, da det utrolig nok ikke oppgis til vanlig. En tommelfingerregel er at man må øke tverrsnittet med lengden, gjelder vel også for store båndbredder...

Men uansett, husk at jo høyere AWG, jo mindre tverrsnitt, så Wold mener nok max. AWG24, ikke at den må være akkurat AWG24.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips: Om noen skal trekke HDMI -> DVI bør supra sjekkes ut. DVI pluggen er nemlig skrudd og loddet, slik at den kan tas av.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •