Optisk eller coax

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optisk eller coax

Er det noen som har noen formeninger om hva som er best av å bruke optisk eller coax til digital overføring?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg velger coax ene og alene ut fra at jeg synes RCA pluggene "sitter" bedre når de er plugget inn. Det at du kan kjøpe 75Ohms coax kabel og plugger på biltema til en slikk og ingenting, er ikke å forakte heller

Edit: Ja, og så er det vel begrensning på hvor langt du kan trekke optisk kabel. 7-10m tror jeg (?)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linuxguru
    Jeg velger coax ene og alene ut fra at jeg synes RCA pluggene "sitter" bedre når de er plugget inn. Det at du kan kjøpe 75Ohms coax kabel og plugger på biltema til en slikk og ingenting, er ikke å forakte heller

Edit: Ja, og så er det vel begrensning på hvor langt du kan trekke optisk kabel. 7-10m tror jeg (?)
    Tror nok ikke det er noe begrensing nei i praksis. Det er på koaks det er det. Bare tenk på de kilometevis lange optiskablene som ligger under atlanteren.

Når det gjelder spørsmålet så viser tidligere tråder at de fleste foretrekker koaks.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder spørsmålet så viser tidligere tråder at de fleste foretrekker koaks.
    Jepp, dette er nok diskutert mange ganger. Alle har sine meninger, men finnes vell ikke noen teknisk forklaring på at optisk/coax er å foretrekke.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I praksis burde det bli det samme... Men hos meg låter det best med Coax.. Hvorfor..? Vet ikke egentlig. Men tipper noe av svaret ligger i "konverterings" elektronikken i dvd spilleren og recieveren som ikke er bedre enn det må være.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å huske at det i "gamle dager" ble snakket en del om at det var problemer med "jitter" ved bruk av optiske kabler? Kan ikke sjøl si at jeg har hørt eller sett mye til det selv, men...

Thor

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har ikke selv peiling på hva som er best av optisk og coax men har sjekket litt på nettet og fant denne forklaringen på dolby.com

18. My DVD player has two digital outputs, one optical and one coaxial, and my Dolby Digital decoder has both kinds of inputs. Which should I use?

Under most conditions, optical and coaxial digital connections work equally well. Under some rare circumstances, however, coaxial cables, particularly very long ones, can pick up radio frequency (RF) interference generated by household appliances, or nearby high-tension power lines or broadcast towers.

If cost is a consideration, start with coaxial, which is less expensive. If you then hear RF interference, you can try relocating the cables, moving your components closer together so you can use shorter cables, or, if all else fails, changing to costlier optical cable. If cost is no object, using high-quality optical cables from the outset is probably your best long-term choice.

Dette er vel i kontrast til de som sier coax er best på lange strekk?

Tror også jeg leste at jitter kan forekomme på optiske kabler hvis de for eksempel er bøyd og lys signalene ikke kommer frem slik de skal. Men for en rett optisk eller med lite bøy i så skal det ikke forekomme.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en del som påstår de hører forskjell på koaksial og optisk digital signalkabel. Dette er diskutert med mye følelse og en god del fakta i denne tråden:

Signalkabel / Digitalkabel?

Som jeg sa i den tråden:
    Siden det er ganske mange som mener at koaksialkabel lyder best, ville jeg gått for en koaksialkabel.
    Vi som mener det ikke spiller noen rolle, kommer fortsatt til å lete etter en god grunn til at enkelte påstår de hører forskjell... Men statistikken basert på meninger tilsier at koaksialkabel lyder best, så da er valget rimelig klart, eller hva?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig statistisk materiale. Det kan være minst like mange som liker optisk best, alle bryr seg bare ikke med å si ifra.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sammenligning kan jo være UPC (coax) versus Lyse digital (optisk) kabel. Tviler på noen der kan se forskjell eller høre forskjell på hverken bilde eller lyd hvis samme signaler blir overført. Digital overføring vil være digital overføring samme hva slags transportmiddel som blir brukt og alle signaler kommer frem. Hvis det er forskjell på coax og optisk må det være fordi den ene ikke greier å overføre signalene like bra og det tror jeg neppe stemmer mellom coax og optisk.

For min del blir det det som er billigst og det er coax såfremt jeg har valget.

Mye av forskjellen som folk hører tror jeg personlig er i hodet. Kan noen vise til noen tester som viser forskjell ved bruk av måleinstrumenter?

Men jeg har ikke doktorgrad i dette emnet :shock:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Dårlig statistisk materiale. Det kan være minst like mange som liker optisk best, alle bryr seg bare ikke med å si ifra.
    Selvfølgelig baserer jeg ikke dette på noen faglig statistisk analyse, kun hva jeg har erfart av å diskutere selv og å lese andre diskusjoner og argumenter.

Jeg har aldri hørt at noen av dem som argumenterer FOR optisk kabel si at de hører forskjell i det hele tatt. Pro-optisk leiren argumenterer nesten alltid teoretisk, og ender opp med å hevde at det ikke er hørbare forskjeller i praktisk bruk.
    De som argumenterer MOT optisk kabel hevder at den optiske toslink-kabelen er av en slik tykkelse at en del teorier om forringelse av signalet i den optiske kabelen faktisk kan ha gyldighet over litt lengre strekk. Gode optiske fibre er ofte mye tynnere enn en typisk toslink-kabel. I tillegg gjøres det konvertering mellom elektriske signaler og optiske signaler. Dette hevder Pro-koaksial leiren ofte at leder til en hørbar forringelse av lyden sammenlignet med koaksialkabel.

MIN mening er at det ikke er hørbar forskjell, og at koaksialkabelen er best fordi den er litt mer robust og gjerne sitter bedre i terminalene. Altså ville jeg gå for koaksialkabel av praktiske grunner, ikke av lydmessige.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett endel som har hevdet at optisk låter bedre enn coax. Eller de hevder vel egentlig at coax låter dårligere enn optisk. "Coax låter som om du plassere en radiomottaker i signalveien" er en av kommentarene. Satt litt på spissen kanskje.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et poeng med optisk kabel kan være galvanisk skille. Det kan tenkes å utelukke krypestrømmer (og jordsløyfe-problematikk) ved potensialforskjeller mellom spiller og forsterker.
    Og ellers er optisk mer støytolerant, det skal omtrendt et lynnedslag til, og det i rommet du sitter, for å indusere nok støy til å påvirke signalet.

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Temaet optisk vs. coax er også mange ganger blitt diskutert på Hifisentralen. Link til den ferskeste tråden derfra finner du HER .

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •