nok med 0.75mm høyttaler kabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

nok med 0.75mm høyttaler kabel?

Jag driver nå å går til anskaffelse av hjemmekino anlegg med prosjektor. Til dette har jeg kjøpt en Pioneer VSX916 reciever. På høyttaler siden så har jeg kjøpt følgende pakke, PSB Alpha Mini Theater System. Disse er 6ohm, og yter maks 80W hver. Siden jeg kommer til å kjøre prosjektor, står av-utstyret bak. dvs at kabelstrekket til senter blir rundt 10m, samt 9-11m for sidehøyttalerene. Bakhøyttalerene blir hhv. 1m og 5m.

I den butikken jeg kjøpte disse høyttalerene, fikk jeg med 45m 0,75mm høyttaler kabel til 200,-. Jeg gikk god for at selgeren fant kabler som passet greit.

Jeg leser nå i bruksanvisningen at de anbefaler 1mm som minimum til disse høyttalerene. Videre ser jeg også at de fleste her og kabel guiden i hjemmekino sier 2,5mm som minimum.

Jeg var tilbake i butikken i dag, og forhørte meg ang. dette. Selgeren mente fremdeles at jeg ikke ville høre forskjell på oppsettet mitt med 0,75mm kablene.

Jeg spør nå derfor her om selgeren har rett, eller om jeg vil høre forskjell med tykkere kabler? Bør jeg gå tilbake og bytte de jeg har nå, eller vil jeg klare meg godt med 0,75mm.

-tomas

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt 0.75mm selv ,men begynner at det blir litt lite. Men nå trekker ikke satelittene dine allverden så jeg mener det vil være nok.. Uansett så koster ikke kabel på biltema noe særlig. (under 200kr)

Samt at jeg tviler på at hver satelitt klarer å ta hånd om 80W.. Men hvorfor ikke prøve med eksisterende kabel?

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo lengre kabelen er jo tykkere bør den være(?) Derfor, til de surround høytalerne som er lengst fra recievern bør du ha tykkere kabler f.eks. 2,5 . Jeg synes at
    0,75 er litt i tynneste laget kanskje. Om du vil høre noe kjempe forskjell med en tykkere kabel er en annen sak. Er ikke noe ekpert jeg, hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Takker for svar. Da tror jeg at jeg prøver å bruke 0,75mm inntill videre. Regner med at det holder. :-D

Mulig jeg kjøper 2,5mm til senteren, da den er såpass langt unna. Er vel kanskje der jeg bør ha best lyd også. (?)

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes 0.75 kvadrat var fyktelig lite på 9-11m strekk..
    Hadde gått for i allefall 2.5 kvadrat hadde det vært mitt oppsett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •