Hvortan teste kabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvortan teste kabel?

Hvordan kan jeg teste forskjellige kabler, hva bør jeg hørre på?
    Finne meg en sang også hørre den om igjen etter jeg har bytta kabel?
    Vokal sang ?

Har aldri testa ulike signal kabler før.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er måten det ja. Det du bør høre på er først og fremst diskanten og bassen. De fleste kabler som farger lyden gjør feilene i en av eller begge de to områdene.

Bassen kan ofte bli noe dempet, den går kanskje ikke så dypt, eller den blir masete. Den skal være tørr, stram og passe varm.

Diskanten kan ofte bli enten matt eller litt "sølete". Jeg liker å teste med akkustisk bass og kvinnevokal. Kari Bremnes er glimrende til formålet. Hør etter om hun høres tørr eller fuktig ut i munnen. Det skal ideelt sett være masse detaljer, men hver enkelt detalj skal føles naturlig avrundet og ikke påtrengende kantete. Det skal være plenty med luft i rommet mellom detaljene.

Ikke let etter den perfekte kabelen. Let etter den som passer utstyret ditt. Det er ikke sikkert den spiller pent hos meg.

Typiske "feilkonstruerte" kabler er Monster og Nordost. Mange mener de spiller pent, men de passer ikke like godt til alt utstyr.

Uskjermede kabler spiller ofte svært pent om natten men ikke fult så pent om dagen.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Uskjermede kabler spiller ofte svært pent om natten men ikke fult så pent om dagen.
    Alt du sier om hva du skal lytte etter høres greit ut, all den stund du faktisk hører forskjell, men denne siste uttalelsen høres for meg rimelig spesiell ut. Nå blir det like før vi må ta hensyn til månefase, solstormer og Venus' plassering på himmelen også.

Alvorlig talt: Den eneste grunnen jeg kan se til at dette skulle ha noe for seg er at støyen i strømnettet skulle være lavere om natta, noe som sikkert stemmer, men det er viktig å være klar over at slik støy kan være avhengig av at vaskemaskin, tørketrommel eller oppvaskmaskin kjøres, uansett tid på døgnet. Slik støy kan like gjerne påvirke forsterkere og lydkilder gjennom nettledningen. Det er ikke sikkert at denne forskjellen kommer fra signalkablene... Dessuten er det vel mulig at egen kurs til anlegget, generelt lav belastning av strømnettet etc. spiller inn i positiv retning.

En annen ting som spiller inn er dagsformen til lytteren. Sykdom kan påvirke hørselen midlertidig. Hvis lytteren akkurat har stått opp, vil lyd oppfattes på annen måte enn hvis lytteren er kommet hjem fra en pub til pub til diskotek-runde.

Min anbefaling blir å gjøre testlyttingen under så like forhold som man vil ha under daglig lytting.

Lytte til!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig Roffe. Man må ha ro og føle seg bra når man skal lytte. Det med strømnettet har selvsagt mye å si. Men om man sammenlikner en Komber og en Audioquest signalkabel om natten og om dagen så vil dagtesten helle mer i Audioquests favør enn nattesten. Dette er sekvsagt avhengig av støykilder inne i huset. Egentlig burde man mate på med stygge støykilder når man tester kabler (ikke under hele testen selvsagt) slik at man får testet støydempingen i kablene.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer igrunn på hva slags kabler dere egentlig bruker...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaaaa, det var det da.

Jeg har i hvertfall følgende kabler:

Høyttalerkabler:
    Taralabs RSC
    Solicore

Signalkabler:
    Audioquest emerald.
    Wireworld (ett eller annet).
    Wireworld digitalkabel.

+ litt div...

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så dere legger noen kroner i kabler altså...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte Taraene og Audioquestene brukt på Oslo HiFiCenter. Ga vel en tusing eller noe. Wireworldene kostet vel 600, Solicorene kostet 400 brukt, og digitalkabelen kostet 4-500 tror jeg.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg legger lite i kabler, og setter stort sett følgende kriterier:
    * Analoge signalkabler: God skjerming
    * Høyttalerkabler: Godt tverrsnitt, liten motstand. Helst skjermet eller tvinnet.

Jeg hører selv ikke forskjell på kabler såfremt basiskriteriene er tilfredstilt, men hører det ganske greit hvis det kommer støy utenfra inn i kabler som er dårlig skjermet. Jeg utelukker ikke at de som mener de hører forskjell mellom kabler faktisk kan ha bedre hørsel enn meg.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen av dere som bruker disse kablene som følger med når en kjøper receiver eller DVDspiller ? Noen som har noen mening om disse "billig-kablene" som en kan få kjøpt på Elkjøp og Expert, er disse noe tess ?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjørte en A/B test med originalkablene til min Philips CD 850 og kabler i 300-600 kr-klassen for noen år siden. det som funket dårligst var Monster. De var vesentlig dårligere enn alle de andre. Doxa, Kimber og wireworld var hårfint mer avslappet i diskanten enn originalkablene. Oroginalkablene var 6mm med "plast plugger".

Vi testet de samme kablene i et Technics/Pioneeranlegg. Der klarte vi ikke å høre forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat nå bruker jeg noen rimlige taralabs. Og MIT til subben.

Ellers så holder jeg nå på å lage egne kabler. Følgende hovedkriterier går jeg etter da:

Høyttalerkabel: Lavest mulig induktans og resistans til en billig penge. Flettet solidcore kobber. Har ikke bestemt meg for isolasjon enda. Muligens skal jeg leve farlig og bare bruke lakk som isolasjon. Jeg må teste litt.

Signalkabel er enkelt: Lavest mulig kapasitans og god skjerming.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er en A/B test ?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nito
    Hva er en A/B test ?
    En vanlig sammnligningstest, der man sammenligner to produkter under ellers like forhold. For signalkabler betyr det at man bytter mellom to sett signalkabler og lytter etter hva som er best, mens resten av utstyret er likt.

En A/B-test er den innledende fasen av en ABX-test, også kalt blindtest. Der hører man først på begge produktene mens man vet hvilket produkt som spiller. I X-fasen (X står sannsynligvis for "den ukjente") gjør man en tilfeldig bytting mellom A og B uten at de som lytter vet hvilket alternativ det lyttes til. Lytterne forsøker å bestemme mellom hvert bytte (som ikke trenger å være et bytte, selvfølgelig) hvilket av de to produktene A og B som spiller. Etterpå sammenligner man med fasit. Det er i X-fasen man finner ut om det er reelle hørbare forskjeller. I vanlig A/B-testing er det mye psykoakustikk ute og går, spesielt dersom man sammenligner mellom produkter med svært ulik pris.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •