Hvordan vet man at en kabel er coax?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan vet man at en kabel er coax?

Har en Real Cable Component kabel (3 x rca) som jeg har splittet og brukt (den ene) som lydkabel mellom dvd (coax out) og a/v-reciever (coax in).

Men får ikke lyd i alle kanaler, testsignalene fra dvd-spilleren gir bare lyd ut gjennom høyre og venstre.

Har et 5.1-system (Marantz rec. og Bose accustimas 10), det lyser rødt på digitalt mottak i recieveren, så det er et lite mysterium.

Er det kabelen som ikke klarer å sende hele det digitale signalet, bare stereo?

Chris

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koax er enkelt - når det er en innerledr + en ytterleder formet som en skjerm, da har du en koax. Signalet føres gjennom kabelen på en koaksial-måte, dvs at alle signaler er ført symetrisk om kabelens senter-akse. Hele kabelen er designet symetrisk rundt senter-lederen. Om ikke - da er det ingen koaxkabel.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digitalkablingen er på korte strekk som regel ikke så følsom at den krever å være coaxial og 75ohm. Og så lenge du får over stereo, så...

Jeg er ganske sikkert på at det har med oppsettet i DVD-spilleren å gjøre (f.eks. med om utgangen er satt til PCM eller RAW) ELLER i surroundreceiveren (f.eks. om alle høyttalerne er skrudd på i oppsettet).

Vanskelig å si noe om årsaken, men tipper den er oppsettsrelatert, og ikke kabelrelatert.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Da utelukker jeg kabelen.

Kan det ha noe å si at jeg bruker HDMI-utgangen på bildesiden (overgang DVI inn i plasma'n)? Blir lyden routet gjennom den da, selv om jeg bruker digital out fra dvd-spilleren? Og i så fall, kan det hende den bare sender stereo?

Har gått inn i oppsettet på dvd-spilleren og der får jeg bare valgt enten HDMI eller analog 5.1 på lyd-ut-oppsettet.. Burde vel vært mulig å valgt digital out der også, eller?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •