coax digital kabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

coax digital kabel

fant denne her på komplett: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315657
    antenne kabel er 75ohm så da lurer jeg på om eg får same effekt så den subwoofer kabelen. kan eg bare kjøpe 2rca kontakter å ta på en antenne kabel?
    hva slaks kabel bør eg bruke til pcen? har tilgang til coax å optisk

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvorfor du vil bruke antennekabel, og vil fraråde deg dette, uten noe grunnlag, jeg vil heller gå på clas ohlson å kjøpe en kabel å rive den i to eller se om di har sub kabel, noe jeg nesten tror di har nå. Det er så å si det samme om du bruker coax eller optisk ifra dataen, men vil advare deg om at di fleste jeg har hørt om inklusive megselv kun får stereo/to kanaler gjennom denne digitale løsningen.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan godt bruke antennekabel, og to RCA kontakter. Det skal ikke by på problemer. Det finnes også andre 75ohms kabler f.eks. RG59 som du kan bruke.

Jeg ville ha brukt koaksial fra PC, kun basert på at den er litt bedre mekanisk, dvs at den tåler litt mer "juling" og at det er lettere å reparere denne om den skal bli ødelagt. Bortsett fra det skal koaksial og optisk gi samme lyd, selv om enkelte påstår at de kan høre forskjell.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cervin
    Jeg vet ikke hvorfor du vil bruke antennekabel, og vil fraråde deg dette, uten noe grunnlag, jeg vil heller gå på clas ohlson å kjøpe en kabel å rive den i to eller se om di har sub kabel, noe jeg nesten tror di har nå. Det er så å si det samme om du bruker coax eller optisk ifra dataen, men vil advare deg om at di fleste jeg har hørt om inklusive megselv kun får stereo/to kanaler gjennom denne digitale løsningen.

Dette kommer jo helt an på hva man sender hjennom kabelen!
    Man må velge "Raw" på kilden, for at signalet sendes "ukryptert" gjennom kabelen. Dersom man velger PCM, vil man overføre signalet i stereo.
    Det har jo ingen verdens ting med kabelen å gjøre!

Fra PC til reciever ville jeg valgt optisk kabel, da dette misker faren for støy/brum. Ellers så fungerer en antennekabel 75Ohm med RCA plugger, helt perfekt som coax digitalkabel!

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius1992
    fant denne her på komplett: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315657
    antenne kabel er 75ohm så da lurer jeg på om eg får same effekt så den subwoofer kabelen. kan eg bare kjøpe 2rca kontakter å ta på en antenne kabel?
    hva slaks kabel bør eg bruke til pcen? har tilgang til coax å optisk
    Jeg laget digital coax kabel med antennekabel, og det fungerer like godt som merke kabler.

Mellom pc og forsterker ville jeg brukt optisk, ikke fordi det gir noe bedre lyd, men for å skille pc og forsterker elektrisk.
    Men hvis du flytter mye på pcen er nok coax like bra, for den tåler mye mer juling uten å ødelegges.
    Lydmessig får du nok samme lydkvalitet uansett hvilken løsning du velger.

NB: når du snakker om sub kabel, er det da snakk om digitale eller analoge signaler?
    Hvis det er analoge ville jeg IKKE brukt antennekabel, men heller en god skjermet kabel beregnet for analoge signaler.
    Supra har mye bra kabel.

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FallenA
    Man må velge "Raw" på kilden, for at signalet sendes "ukryptert" gjennom kabelen. Dersom man velger PCM, vil man overføre signalet i stereo.

Fra PC til reciever ville jeg valgt optisk kabel, da dette misker faren for støy/brum. Ellers så fungerer en antennekabel 75Ohm med RCA plugger, helt perfekt som coax digitalkabel!
    Jeg er fullt klar over at det ikke er kabelen som er skyld i dette, for all del, men problemet ligger i di intregrerte lydkortene som kommer i datamaskiner, hvor det ikke er mulig å få send mere enn 2 kanaler ut på digitalutgangene. Jeg vet ikke hvorfor, og for meg betyr det at begge disse utgangene er nesten verdiløse.

Jeg kjører nok heller 3 sett RCA - MiniJack, dette er eneste måten å få surround ut på, med mindre du spiller en dvd og avspillingsprogrammet er satt til å sende lydsignalene digitalt ut, da har jeg fått til surround via digitalkabel, vel å merke på¨et creative lydkort jeg hadde ekstra.

Men hvis noen kan fortelle meg hvor jeg skal velge raw henne på mitt asus hovedkort, er jeg mere enn takknemmelig.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    skal Bortsett fra det skal koaksial og optisk gi samme lyd, selv om enkelte påstår at de kan høre forskjell.
    Veeeeel..
    De fleste ihuga audiofile vil si at coax er bedre siden signalet først blir gjort om til elektrisk før gjort om til lys som så blir gjort om til elektrisk igjen.
    Mens på coax slipper man unna de to leddene (konvertering:lys-elektrisk-lys-elektrisk-lyd, imotsetning til coax hvor det skjer: lys-elektrisk-lyd)
    Greit at signalet blir lettere påvirket av støy på coax, men som jeg ser det er faren alltid der. Uansett.

Har forresten noen coax-kabler å selge hvis noen har lyst på noen billige og gode.

-Audioquest video Z på 1m. ca. 8-9år gammel 100kr evt bud.
    -Xlo coax 0,6m 6år ny pris: 650 selges for 175,- (evt bud)
    Har også en flatline black knight stereo rca på 2m som jeg brukte til subben.
    Hatt den i 6-7mnd. Selger den siden jeg ikke har bruk for den Ny: 950,- nå:500,- evt høyestbydende

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FallenA

Raw på kilden? på forsterkeren? klare du forklare litt mer?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •