Strømkabler - Har det noe å si?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Strømkabler - Har det noe å si?

Jeg ser at mange som har dyre anlegg har skikkelig fete strømkabler fra nettutaket til elektronikken sin. Og det ser bra ut ja, men funker det? Naive meg tenker som så: Nå har strømmen vært igjennom kilometervis av kabel, gjennom helt vanlige kabel i hele huset, men å ha en dyr kabel de siste 1.5 meterne gjør stor lydmessig forskjell? Jeg trodde at bare man hadde nok tverrsnitt så holdt det og man unngikk spenningsfall og slikt?

Skeptiker ja, og jeg vet at kabeldiskusjoner kan bli opphetede, men er det noe som kan si litt om deres erfaringer med strømkabler?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fete strømkabler gjør for anlegget det hjulkapsler gjør for bilen.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser rimelig bra ut med andre ord, og ingen annen funksjon ? :-D

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, så du mener at det har lite å si rent sonisk, Snickers? Jeg bare lurte, for jeg har lenge følt at det har vært en del myter i hifi, deriblant strømkablers innvirkning på lyden, som jeg har tvilt litt på, men noen har vist seg å stemme. Så før jeg smeller til med noen "fede kablår" på stereoen ville jeg høre hvor landet lå.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi blaffen i å høre på hva selvutnevnte guruer mener og tror, bygg deg en LMC-kabel, oppskriften finner du på Hifisentralen og så tester du selv. Det er i ditt anlegg det skal evt. virke og det er dine ører som skal avgjøre om det blir til det bedre. "hjulkapsel" analogien er jo morsom, men viser kanskje liten ERFARING i temaet. Jeg har testet over 30 forskjellige nettkabler de siste årene og vil anbefale deg å TESTE, skal ikke her blåse av meg " jeg-kan-alt" setninger med humoristiske poeng for å vise min såkalte overlegne kunnskap som andre har en tendens til å gjøre Poenget er hva du opplever og hører i ditt oppsett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Gi blaffen i å høre på hva selvutnevnte guruer mener og tror, bygg deg en LMC-kabel, oppskriften finner du på Hifisentralen og så tester du selv. Det er i ditt anlegg det skal evt. virke og det er dine ører som skal avgjøre om det blir til det bedre.
    Hvorfor må man absolutt teste alt selv hele tiden? Er det ikke nok å stole på basic fysikk, som sier at det ikke er noe som helst å hente her?

Hvis svaret er "nei, man kan ikke stole på fysikken her", så har jeg i såfall et oppfølgingsspørsmål: Hvor går grensen mellom hva man behøver og hva man ikke behøver å teste selv?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Bra sagt Snickers
    Har selv prøvd nettfilter og forskjellige strømkabler uten å merke noen som helst forskjell. Jeg valgte tilslutt å lage kabler av ölflex kablene til elfa, disse er billige, fleksible og ser stilige ut.

Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Gi blaffen i å høre på hva selvutnevnte guruer mener og tror, bygg deg en LMC-kabel, oppskriften finner du på Hifisentralen og så tester du selv. Det er i ditt anlegg det skal evt. virke og det er dine ører som skal avgjøre om det blir til det bedre. "hjulkapsel" analogien er jo morsom, men viser kanskje liten ERFARING i temaet. Jeg har testet over 30 forskjellige nettkabler de siste årene og vil anbefale deg å TESTE, skal ikke her blåse av meg " jeg-kan-alt" setninger med humoristiske poeng for å vise min såkalte overlegne kunnskap som andre har en tendens til å gjøre Poenget er hva du opplever og hører i ditt oppsett.
    Du er som vanlig like kompromissløs og krigersk Viking.
    Hvis det er slik at det er så enorm forskjell som du skal ha det til så burde det vel være en enkel vitenskapelig forklaring som lå til grunn?
    Men du bryr deg vel ikke om slikt? det er mer effektivt å sende PM full av usakelig edder og galle til folk du ikke kjenner - stemmer ikke det Viking?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes dem som ikke hører forskjell på de forskjellige høyttaler merkene også da. Folk er forskjellige, men er ofte slik her også, de fete høyttalerene(les: ser best ut) høres ofte best ut for mange.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Hvorfor må man absolutt teste alt selv hele tiden? Er det ikke nok å stole på basic fysikk, som sier at det ikke er noe som helst å hente her?

Hvis svaret er "nei, man kan ikke stole på fysikken her", så har jeg i såfall et oppfølgingsspørsmål: Hvor går grensen mellom hva man behøver og hva man ikke behøver å teste selv?
    hvorfof ikke teste alt selv? er vel da du blir fornøyd kansje?? vis ikke kunne man jo bare sett i de siste sidene av lyd ogbilde og sett va de syntes er best, og så har man plutselig hatt verdens beste anlegg.
    mottok forsjåvitt et nettfitler idag, den som ikke hadde merket noen forskjell med dette på eller av når det gjelder støy vil jeg tørr påstå har ekstremt dårlig hørsel.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord, så er det letter å lokke med seg fjortisjenter med fete strømkabler...

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, nå vet jeg ikke hvordan det er i bygda di marantz, men her kommer du ikke langt med kapsler altså

Men nok O.T

Strømkabler er ikke den viktigste oppgraderingen vil jeg tolke her altså, men nettfilter derimot ?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Strømkabler er ikke den viktigste oppgraderingen vil jeg tolke her altså, men nettfilter derimot ?
    bare for å motsi meg selv så må ikke et nettfilter gjøre noen ting med lyden.
    trenger du et nettfilter er du plagetr med støy har du ikke støy trenger du ikke et nettfilter.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, strømkabler har ingenting å si. Uten dem får du ... nettopp ... ingenting.

QED.

Ellers er det kanskje litt drøyt å beskylde isen for å ha lite ERFARING...? :-?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes både Snickers-is og Viking faktisk er inne på det samme jeg mener om dette temaet. Dvs både det at kablene kan pynte utseende messig på opsettet og at man enkelte ganger i enkelte oppsett som Viking angir faktisk kan få forskjellige ytelser lydmessig. Synes innlegget til Viking var et av de bedre jeg har sett om dette temaet, og vil bare si meg enig i det å teste og prøve selv i sitt eget oppsett.

Grunnen til possitive effekter mener jeg uten å ha noen vitenskapelig eller stor teknisk kunnskap om det, både kan ligge i plasebo området til eieren/lytteren (pris og utseende), samt at en godt skjermet elnett kabel kan ha possitive egenskaper som kan komme anlegget sin analoge og følsomme signalside til gode.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg antar nå fortsatt at den stumpen av strømkabel som går fra veggen og til anlegget, ofte kan skape en del støy på signalkabler som gjerne går i nærheten. Jeg har ikke noe problem å tro at strømkabler kan gjøre forskjell - fordi de er forskjellig skjermet. Men jeg har ett stort problem å tro at selve strømmen skal bli noe bedre.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet flere nettfiltre det siste året. Kunne høre tydlig forskjell mellom flere av de. Når det gjelder nettkabler bruker jeg hjemmelagde med Elfa ledninger/strømper og Furutech kontakter, mest fordi de er stilige å se på.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord: fint langt ifra, men langt ifra fint. Nei, kjøp heller alu-felger.:-D Eller skikkelig elektronikk der de medfølgende kabler holder i bøtter og spann.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    hvorfof ikke teste alt selv? er vel da du blir fornøyd kansje?? vis ikke kunne man jo bare sett i de siste sidene av lyd ogbilde og sett va de syntes er best, og så har man plutselig hatt verdens beste anlegg.
    mottok forsjåvitt et nettfitler idag, den som ikke hadde merket noen forskjell med dette på eller av når det gjelder støy vil jeg tørr påstå har ekstremt dårlig hørsel.
    Fordi dersom man ikke kan stole på fysikken, vil det være et uendelig antall "tweaks" som må testes ut. Det er rett og slett uoverkommelig. Hvordan vet man for eksempel om det å skifte telefonnummer gjør lyden bedre eller ikke? Dersom man ikke kan basere seg på fysikk altså.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi aldri noensinne i menneskehetens historie har "hifi-tweaks" greid å påvise ufysikalske fenomener. Altså, hvis hifi-guruer og fysikk tilsynelatende står i motsetning til hverandre så greier aldri hifigurene å bevise at de har rett i en enkel blindtest. Forskjeller som "er som natt og dag, den døve bestemora til naboen kan høre det gjennom tre vegger" blir plutselig umulig å høre når man får bind for øya. Hvorfor skal jeg da ta meg tid til å sjekke absolutt alle tulle-teorier som noen hoster opp?

Akademisk er det veldig interessant å påvise nye fenomener, og å motbevise disse dersom mulig. Praktisk for meg som individ så er det så mange ting som har påvirkning. "idiot-skatt" som strømkabler, dyre signal og høyttalerkabler er en fin måte å øke omsetningen for norsk handel, og hvis man får en varm følelse inni seg så kjør på.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Fordi dersom man ikke kan stole på fysikken, vil det være et uendelig antall "tweaks" som må testes ut. Det er rett og slett uoverkommelig. Hvordan vet man for eksempel om det å skifte telefonnummer gjør lyden bedre eller ikke? Dersom man ikke kan basere seg på fysikk altså.
    ja er det ikke det som er noe av sjarmen med denne hobbyen da? prøve å feile og skaffe seg nye erfaringer?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •