Strømkabler - Har det noe å si? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    ja er det ikke det som er noe av sjarmen med denne hobbyen da? prøve å feile og skaffe seg nye erfaringer?
    Jo, men jeg ser ingen grunn til å lete der fysikken (og psykologien) sier at det ikke er noenting å hente.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan greier da disse svenskene å skille mellom kablene i en blindtest?

svt.se
    http://svt.se/svt/road/Classic/share...53652&a=644436

Regner med at kabelskeptikerene kommer til å påstå at det er noe feil med blindtesten....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur

svt.se

Regner med at kabelskeptikerene kommer til å påstå at det er noe feil med blindtesten....
    Vanskelig å si uten å kjenne detaljene rundt hvordan testen ble gjennomført. Det kan gjerne være bare tilfeldigheter. Det er i allefall lett å peke på flere svakheter ved testen, utfra det som ble vist på innslaget. Der virker det f.eks. som om de bare hører hver kabel en gang, og får beskjed om at det er forskjellige kabler hver gang. Da er det klart det f.eks. er lett å "jukse", og påstå at man hører forskjeller. Det er overhodet ikke nok data statistisk sett for å kunne fastslå noenting som helst. Testen er heller ikke dobbelt blind. Så den sier egentlig ikke så mye...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Jeg antar nå fortsatt at den stumpen av strømkabel som går fra veggen og til anlegget, ofte kan skape en del støy på signalkabler som gjerne går i nærheten. Jeg har ikke noe problem å tro at strømkabler kan gjøre forskjell - fordi de er forskjellig skjermet. Men jeg har ett stort problem å tro at selve strømmen skal bli noe bedre.
    Jeg er helt på linje med deg her. Har laget egne skjermede kabler basert på denne teorien. Greit å vite at man har kjort det man kan for å hindre støyfelter rundt kablene.

For øvrig: Høyttalerkabler og analoge signalkabler overfører lyden, og er selvsagt et mye mer relevant diskusjonsemne enn strømkabler i forhold til innvirkning på lyden. Denne tråden dreier seg om strømkabler, og da er tester av høyttalerkabler relativt irrelevante. De sier ingenting om hvorvidt valg av strømkabler påvirker lydgjengivelsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hurra det er helg!

Da er vi igang igjen...

Jeg kan ikke huske å ha sett en eneste diskusjon av denne typen tidligere, så hva dere enn gjør; ikke søk opp de tidligere trådene om dette temaet (strømkabler), finn heller opp kruttet en gang til! Det skal hvertfall jeg hjem å gjøre... -Gjenoppdage noen plater jeg ikke har hørt på lenge :lol: Og hvis jeg går lei, går jeg bare ut og pusser hjulkapslene på bilen min!

For å oppsummere:
    1. Jeg har ikke protestert på at det er forskjeller på kabler
    2. Jeg har respekt for deres meninger om saken - og mener ikke å rakke ned på tidligere innlegg med denne uttalelsen.

God helg folkens!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

svt.se

Dette var slett ikke så galt, synes jeg. Jeg har hevdet tidligere at det ikke er hørbar forskjell på kabler, såfremt visse krav er oppfylt. Denne testen er uvitenskapelig, men det er jo moro likevel å se at det er såpass sprik i hva som foretrekkes. Den illustrerer jo også hvorfor testing av ting det er så små forskjeller på (om det er noen) er vanskelig å gjennomføre effektivt. For det er klart at kommentarene om hvor man sitter er svært relevante. Da blir det et tankekors at det faktisk bare er 1 av 3 som faktisk sitter i sweet spot til enhver tid. Jeg for min del utelukker fortsatt ikke at det er forskjell på kabler, men jeg påstår også at for fornuftig designede kabler (noe den billigste skolissen i svensketesten ikke er) er forskjellene så små at pengene man legger i en oppgradering må vurderes i forhold til all annen innsats man legger i plassering av høyttalere, lytteposisjon, møblering, samt andre komponenter. Jeg mener også at påstander om enorme forskjeller alltid er oppblåste i forhold til realitetene. Dette gjelder altså for kabler som overfører analog lyd. For alle andre kabler hører ihvertfall ikke undertegnede noen forskjell, og det er vesentlig i forhold til spørsmålet om strømkabler.

Men kan strømkabler påvirke lyden? Ja, jeg har brukt vanlig, uskjermet apparatkabel i en del oppsett, og har f.eks. fått inn svak brum-støy gjennom dårlige signalkabler. Denne støyen har forsvunnet ved å unngå at slike kabler ligger nær og parallelt med signalkabler (altså ved å flytte på strømkabelen). Og dette er grunnen til at jeg har valgt å gå for skjermede strømkabler til de komponentene som trekker mye strøm (mer strøm = kraftigere støyfelt), samt at jeg har skjermede signalkabler overalt i den seriøse lydkjeden. Da kan man faktisk leve med kabelspaghetti på baksiden av hifimøbelet.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

svt.se

Har du sett testen?
    Av alle merker som finnes av høyttalerkabler derute hvordan klarer panelet som ikke har sett kablene å "gjette" at det er Supra, van den huul og skolisse som var med i testen?
    Det er jo åpenbart at de har sett selve kablene.
    Det var også intresangt å se hvordan de forskjellige testerene snakket om hørbare forskjeller. Hun som jobbet i stereo butikk og han som hadde ganske dyrt anlegg brukte typiske innlærte hifi floskler.
    De andre var vel mere enige om at det var stor forskjell på lyden avhengig av hvor man satt.
    Men det var jo en test av Høyttalerkabler, her snakker vi om strømkabler.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da holder vi oss til strømkabler..
    Strømkabler har jeg tilgode å høre forskjell på. Har lånt en del kabler med hjem, ganske dyre greier også syns jeg. (dyreste 6000,-) Jeg brukte heller midlene på noen greie signal og høyttalerkabler.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Gi blaffen i å høre på hva selvutnevnte guruer mener og tror, bygg deg en LMC-kabel, oppskriften finner du på Hifisentralen og så tester du selv. Det er i ditt anlegg det skal evt. virke og det er dine ører som skal avgjøre om det blir til det bedre. "hjulkapsel" analogien er jo morsom, men viser kanskje liten ERFARING i temaet. Jeg har testet over 30 forskjellige nettkabler de siste årene og vil anbefale deg å TESTE, skal ikke her blåse av meg " jeg-kan-alt" setninger med humoristiske poeng for å vise min såkalte overlegne kunnskap som andre har en tendens til å gjøre Poenget er hva du opplever og hører i ditt oppsett.
    Så da mener du at man ikke skal høre på deg?

Hvordan var det igjen, var du for eller mot blindtester?

Har du testet hva noen fete hjulkapsler i 100 000kr klassen kan gjøre for den organiske opplevelsen i bajjern din?

Men seriøst: Hver gang jeg nevner noe om strømrensing og pris så er du på banen og skviser av deg i hovedsak 2 ting:
    1: Ikke hør på disse idiotene som tror fysikk har noe med lyd å gjøre.
    2: Uansett hva han snickers-dritten måtte skrive så hevder jeg at han ikke har testet noe som helst.

Hva med en omvendt test Viking? Hva med å koble på en strømkabel som er så dårlig at den blir varm når man spiller? Og hva om den er så lang at man kan ha 2V i spenningsforskjell ut og inn av kabelen ved kraftige transienter? Hva om man tester den mot en 1m kabel med 4kvmm kobber? Og hva om man har testet dette på en sånn måte at man har kunnet skifte kabler fra sweetspot mens musikken går? Burde ikke da både jeg, min kone og en rekke andre friske og hifi-interesserte mennesker være i stand til å høre forskjell dersom det er så stor forskjell?

Jeg har sagt det før og kommer ikke til å slutte med det:
    Åpne sansene for deres egen placebo. De som bastant hevder ulike systematiske fordeler på slike ting er som regel ekstremt lite åpne for at placebo også rammer dem selv. Uten å ha kartlagt sin egen placebo er man totalt ute av stand til å kunne vurdere om man hører så små forskjeller. Spesiellt om man må ned på alle 4 med musikken stoppet for å skifte kabler før man igjen, 5 minutter senere, kan sette seg ned og starte plata på nytt.

Standardforskjeller:
    Det ble mer rom mellom instrimentene, og de ble klarere definert. Videre gikk bassen klart dypere og ble også tydelig mer definert. Diskanten ble luftigere og samtidig mer detaljert uten å bli mer pågående. Utklingningen be tydeligere og varte lenger...

Det finnes ufattelig mange eksempler på at ulike lyttepaneler har hørt forskjeller og beskrevet dem, og ikke etterpå vært i nærheten av å klare å plukke dem ut i en ABX-test. De ovennevnte opplevelsene er høyst reelle, men beskriver altså forskjeller som vår placebomekanisme i veldig stor grad er i stand til å generere. I bunn og grunn henger dette sammen med en underbevisst vilje og ren og skjær konsentrasjon.

Det er mange (de fleste) som ikke gjør virkelig grundige tester med kabler, og da er det å kjøpe dem faktisk mer bortkastet enn hjulkapsler. Hjulkapslene holder tross alt hjulmutterene ganske rene.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje på tide at "Hjemmekino" tester noen slike kabler i blindtest . Signal/Ht/strøm kabler. Fidelity sier helt klart at det er forskjell på de ordinære kablene mot de som lever for kabler... Selv hører jeg "mest" forskjell på signal kabler så høyttalerkabler.

Kan ikke si at mine supra strømkabler ga noe ytelses hopp på mine komponenter (men kan også være at mitt utstyr ikke er "bra" nok, eller at ørene mine ikke oppfatter de forskjellene som muligens er der.) Bruker de på pre og cdspiller.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers: Jeg sier at han ikke skal høre på oss hva vi mener om nettkabler, jeg ber han teste selv så får han høre. Ikke noe annet. At du skal inn også HELE tiden og fortelle hva du kan og hva som er riktig og galt i alle tråder på alle forum begynner å bli en del av "vitsene" i hifi-klubber rundt omkring. Hørte jeg manisk kontroll freak? Uansett så har jeg testet og hørt tildels store forskjeller. Men står jeg og sier at det alltid er så? Nei, jeg ber folk prøve. Du står deriomot og forteller hva folk skal høre fordi du kan så mye fysikk Jeg vil la dem gjøre opp sin egen mening og ikke trykke det jeg tror på nedover ørene på andre døgnet rundt.

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei "Boss" jeg og du må vel være enige att vi hører forskjell på signal, høytaller og nettstrøm kabler? jeg har testa høytallerkabler i dusin vis og klart det er forskjell, d jeg snakker om her er timming, størrelse og følelse av tilstedeværelse i musikken.en gang for alle , har du ett dyrt annlegg og med kvalitets komponenter da må du forstå att kabler spiller inn, les..:kabler er å regne som ett komponent.. dagens tale..<

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis noen har sett på transformatorer, så har 230V lederene et kvadrat på godt under 0,5mm2, kansje på de kraftigste opp til 1mm2 så det eneste skikkelige strømkabler kan brukes til er skjerming mot signal.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •