Kapasitans i høytalerkabler, noe å bry seg om? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hehe, selvsagt er det feil i den ene formelen. Den skal være F=0,0796/(R*C)

0,000000001Farad = 1nFarad, som er kapasistansen for 5 meter kabel med 200 pFarad/m

Det at jeg får to svar kan du lett finne forklaringen på i innlegget mitt.
    Vi har noe forskjellig tilnærming på løsningen. Jeg forsøker å si noe om selve kabelen mhp kapasitans og om den er av betydning.
    Et paradoks ved formelen du bruker er at knekkfrekvensen går mot null, når R (som i ditt tilfelle er høytalerimpedansen) går mot uendelig. Hadde det vært slik, hadde det ikke latt seg gjøre å få signal gjennom en ubelastet kabel, noe det faktisk er

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er faktisk ikke det. Hvor mange Ampere går det gjennom høyttalerkablene før du kobler til høyttalerne?

Du må ha strøm for å drive høyttalere!

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er faktisk ikke det. Hvor mange Ampere går det gjennom høyttalerkablene før du kobler til høyttalerne?

Du må ha strøm for å drive høyttalere!
    Det har lite med saken å gjøre.
    Du hevdet at knekkfrekvensen kunne regnes ut vha formelen F=0,0796/(R*C), hvor R er høytalerens impedans og C er kabelens kapasitans.
    La oss gjøre følgende forsøk: Tilslutt en signalgenerator i den ene enden og belast kabelen med R=100kOhm i den andre og mål spenningen over lasten med et oscilloscope. I følge deg blir knekkfrekvensen F=0,0796/(100E3*1E-9) = 796Hz. Det stemmer selvfølgelig ikke!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkeligheten gjenspeiles best gjennom å ta kabelresistans, induktans og kapasistans i betraktning. Så igjen, det må betraktes som et 2.ordens filter for at vi skal nærme oss virkeligheten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis noen har induktansen på en slik kabel kan jeg kjøre en simulering av en 5m lampettledning og se hva slags resultat vi får!
    Noe sånn ca 0,5-0,6 uH per meter skal det visst være.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gjort en simulering basert på at vi har 5 m kabel, en seriemotstand på 0,12 ohm, en serieinduksjon på 6µH og en paralellkapasistans på 1nF. Det ligger en feilkilde i det at kapasistansen i virkeligheten er fordelt jevnt langs induktansen og langs resistansen.

Det er en liten forskjell på kurve 1 og kurve 2. Jeg har synliggjort den med kurve 3, der jeg har øket kapasistansen med 100 ganger. Det som er interessant er jo at kapasistansen er med på å gjøre det motsatte av det vi hele tiden har forventet tidligere i tråden!

Kapasistansen forårsaker en økning i amplituden, og jeg kunne faktisk se at den korrigerte svakt for en liten fasefeil forårsaket av induksjonen i kabelen!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med den enkle loven som sier at det oppstår et magnetfelt når det går strøm gjennom en leder og det induseres spenning i en leder når den føres gjennom et magnetfelt.

Vil ikke lederne påvirke hverandre negativt når de ligger så nære hverandre?

Har overhodet ikke peiling på dette men det må jo bety noe?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det vil også ha en innvirkning på kabelens egenskaper.

Dersom du tar to enkeltledere legger dem med stor avstand vil magnetiska hvirvelstrømmer få fritt spillerom. Dette medfører en relativt høy induktans i kabelen. Dersom de samme kablene legges helt inntil hverandre vil derimot disse hvirvelstrømmene dempe hverandre, noe som gjør at induktansen dempes.

Man må ved den geometriske oppbygningen nærmest velge mellom kapasistans eller induktans. På en signalkabel er induktans å foretrekke, mens på en høyttalerkabel er kapasistans å foretrekke, enkelt og greit på grunn av strømmengden i signalet.

En kabel med høy induktans er vil i tillegg være mer følsom overfor støy enn en med lav induktans, da støy har mulighet for å "treffe" bare den ene lederen. Støyen vil da oppstå som en form for seriestøy. På en kabel der ledrerne ligger tett sammen får vi litt av samme effekt som ved balansert signalføring, at vi har en identisk støy på begge lederne som ikke vil vandre gjennom mottakerutstyret.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •