Koble HDMI/DVI-endeplugg selv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer bulle17 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble HDMI/DVI-endeplugg selv?

Hei
    Da jeg bygde tv-stue la jeg skjultanlegg på tv-stua for alt av kabler osv. Nå har jeg en utfordring når prosjektoren skal på plass. For å få tredd en HDMI-kabel, er jeg nødt til å ta av ett av endestykkene. Vanskelig å tre selve pluggen gjennom et 20mm rør. Men når denne pluggen skal festes i enden igjen, er jeg usikker på om det er noe man kan fikse selv, eventuelt noe som en normalt oppegående telemontør kan bistå med. Har snakka med noen telemontører som sier at hvis endestykket er støpt, er det bare å glemme.

Er det noen der ute som vet om man f.eks får kjøpt HDMI-kit. Kanskje med en plugg ferdig montert i kabelen, med en tilhørende løs plugg til den andre enden (dårlig forklart, men dere skjønner forhåpentlig hva jeg mener :?), gjerne med en god veiledning til.

Tar gjerne imot tips på nettbutikker e.l. som har dette i hyllene sine...

Intermediate kas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Har ikke sett noen endeplugger noen sted, men en ting du kan gjøre er:
    Du kan kutte av den ene enden av kabelen (pluggen + min.15-30cm kabel) og så kan du trekke den gjennom røret ditt og så skjøte sammen kabelen igjen.

MEN!! Jeg hvet ikke ossen kabel det blir brukt i en HDMI-kabel(sikkert en "flerleder kabel" av no slag med god skjerming), men har du litt peiling så tviler jeg på at det er no problem å gjøre dette, men kvaliteten på kabelen kan bli svekket ved dårlig utført arbeid. Hvis di går for dette og ikke har noe særlig peil så prøv deg på en HDMI kabel som du har råd til å ødelegge.

PS: Jeg har ikke gjort det selv, og står ikke ansvarlig hvis den blir ødelagt, men kan sikkert bidståd men litt hjelp.

Mvh
    kas

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kas
    Du kan kutte av den ene enden av kabelen (pluggen + min.15-30cm kabel) og så kan du trekke den gjennom røret ditt og så skjøte sammen kabelen igjen.
    Skjøting av HDMI kabel anbefales IKKE. Du får kjøpt Supra DVI kontakter for lodding på Eltek http://www.mamut.com/dynabel Bruk så en DVI/HDMI overgang.

Jeg har laget flere typer kabler med komponenter fra Supra og kan anbefale disse på det varmeste.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    Skjøting av HDMI kabel anbefales IKKE. Du får kjøpt Supra DVI kontakter for lodding på Eltek http://www.mamut.com/dynabel Bruk så en DVI/HDMI overgang.

Jeg har laget flere typer kabler med komponenter fra Supra og kan anbefale disse på det varmeste.
    Takker masse for tips.
    Har du merket noe nevneverdig kvalitetstap ved en slik "operasjon". Og er det mye pes ved loddingen, eller er det så enkelt at selv en telemontør kan fikse det :-?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...finner ikke

Sitat Opprinnelig postet av ojh

...hmmm...leter på sida, men finner ikke helt de komponentene du nevnte... noen tips om hvor jeg skal lete på sida...?

Intermediate kas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bulle17
    ...hmmm...leter på sida, men finner ikke helt de komponentene du nevnte... noen tips om hvor jeg skal lete på sida...?
    trykk på nettbutikken, og deretter "Supra" i menyen.

Hadde nok godt for løsningen til ojh ja :-)

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

takker

der var den...
    ...takker masse )
    Forstår det da slik at det er enklere å lodde en DVI enn en HDMI.
    Har en telemontør-venn i nøden å støtte meg på, så det høres ut som en gangbar løsning. Noen tips om type kabel? FInnes det noen feller man bør unngå her?

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bulle17
    Forstår det da slik at det er enklere å lodde en DVI enn en HDMI.
    Trodde ikke det fantes HDMI kontakter for DIY, men det er en stund siden jeg laget kabel selv.

Last ned hele katalogen til Eltek (6,3Mb). Under avsnittet til Supra finner du både DVI kontakt og egnet kabel. Kablene de selger som løpemeter er de samme som Supra buker i ferdig terminerte kabler.
    Jeg har enda ikke laget meg en DVI kabel (kommer nok), men har laget 10 meter SCART, komponent og SVHS med Supra kabler/kontakter. Kvaliteten er utmerket. Koblings skjema for DVI finner du garantert ved et Google søk.
    Folkene på Eltek er dessuten meget hyggelige, ta en telefon så hjelper de deg sikkert.

Lodding av kabler er ikke vanskelig, bare man følger oppskriften og har riktig verktøy. Litt info om lodding finner du her http://grimstad.hia.no/lab/Elektro/l...ddeteknikk.htm

Jeg har alltid laget kabler på den tungvinte måten. Loddet kontaktene på begge sider FØR trekking og så testet de, avloddet ene enden, trukket kabel og loddet på nytt.

Lykke til!

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

thanks

Takker masse
    Nå fikk jeg tilbake troen på prosjektet mitt )

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Noen Som vet hvilken type dvi plugg som skal brukes på en hdmi kabel DVI-D eller DVI-I? Noen som har prøvd å bytte ut den ene enden av en hdmi kabel med en DVI plugg? Håper på svar ellers må jeg rive ned hele taket for å legge den hdmi kabelen skjult. (Var så mart at jeg bare la opp 16mm rør)

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sveinbein
    Noen Som vet hvilken type dvi plugg som skal brukes på en hdmi kabel DVI-D eller DVI-I?
    Da jeg beskrev samme behov i butikken for to uker siden , ble jeg utstyrt med en DVI-D 18+1 til min Benq W100.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja og hvordan ble resultatet? Kappet du den ene enden av en HDMI kabel eller var det en uterminert kabel du brukte? Kan du legge ved koblingsskjema?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

greit

Må understreke at jeg gjorde operasjonen på en DVI>HDMI-kabel. Ble avbefalt å prøve og lodde en HDMI-plugg, som er støpt. Men DVI-pluggen er enklere å kappe og lodde på, og det finnes muligens DVI>HDMI-adaptre.

Fikk et loddeskjema fra en hyggelig kar i Jenving (er vel dem som produserer Supra-kabler m.a.) Prøvde å laste det opp her, men excel-ark var ikke tillatt format i AVForum, og da jeg kopierte det til Word ble det større enn maks tillatt grense. Har du en epost kan jeg sende deg loddeskjemaet, både for DVI>DVI og DVI>HDMI

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Har lagt til støtte for XLS-filer, så det er bare å laste opp excel-arket!

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=
    Fikk et loddeskjema fra en hyggelig kar i Jenving (er vel dem som produserer Supra-kabler m.a.) Prøvde å laste det opp her, men excel-ark var ikke tillatt format i AVForum, og da jeg kopierte det til Word ble det større enn maks tillatt grense. Har du en epost kan jeg sende deg loddeskjemaet, både for DVI>DVI og DVI>HDMI[/QUOTE]

Prøv igjen, det er garantert flere her som ønsker loddeskjemaet.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

loddeskjema

vedlagt er loddeskjema for
    • HDMI-HDMI Single link Type A
    • DVI-DVI Single link 18+1
    • DVI-HDMI Single link

Håper det er til nytte for noen hver. Jeg ble iallfall godt over middels glad da loddeskjemaet kom

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •