Får dårligere bilde med Monster antennekabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Får dårligere bilde med Monster antennekabel

Kan noen forklare meg hvorfor jeg får dårlig bilde på TVen min med Monster antennekabel (coax)?

Kjøpte meg et HTH800 overspenningsvern. Fulgte med 2 stk Monster antennekabel i denne.

For og gjøre en kort historie enda kortere: Plugget Monster-kabelen rett i vegguttaket til kabel-TV og inn i TVen.
    Masse snø på bildet.. Noe jeg ikke har vært plaget med tidligere.

Tenkte det var feil på kabelen og prøvde den andre som fulgte med... samme shiten...

Tilbake til den gode gamle antennekabelen som fulgte med en Panasonic video fra 1996.. Krystallklart!

Har også før testet en Monster antennekabel jeg skulle være lur å kjøpe meg.. Blei også da elendig bilde. Tenkte det var feil på kabelen og byttet den i noe annet

Kan det være at min TV rett og slett ikke synes noe om Monster?
    Er en Panasonic 32WD2, for dem som vet hva det er.. Kostet no usannsynlig mye penga en gang i tiden... :/

Om noen har en logisk forklaring, så kjør på...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde nettopp samme problemet med nye antennekabler. Kjøpte ny flatskjerm til stua for en stund siden og tenkte at jeg kunne oppgradere kabelen i samme slengen.

Etter å ha prøvd tre forskjellige i prisklassen 300-500 kroner ble konklusjonen at min eldgamle drittkabel på sikkert ti meter var helt overlegen alt annet! Ingen kunne gi meg en god forklaring på problemet heller. Endte med at jeg kjøpte et overspenningsvern, kjørte drittkabelen inn der og den Monster-stumpen inn i TV'n. Uten at bildet ble noe bedre enn tidligere selvfølgelig.

Og det er jo etter en slik opplevelse at man virkelig begynner å tvile på hele kabel-bransjen. Det skal også sies at de kablene jeg prøvde var fra forskjellige produsenter, QED, Eagle og Proson(gud forby). Og det som gjør det hele ende mer komplisert er at på soverommet fungerer Proson-kabelen helt ypperlig...?!

Har i hvert fall fått et veldig avslappet forhold til kabler etter dette, så noe bra kom det jo ut av det!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det må jo være noe i kabelen som ikke går overens med enkelte TV-modeller?

Forhørte meg litt med han som solgte meg den på Expert (en kolega), han sa at han har hørt om det tidligere. Det er enkelte modeller som ikke "synes noe om" Monster sin antennekabel.

Ska se om jeg får tak i importøren av Monster. Kanskje dem har en foruftig forklaring.. Eller bare et forklaringsproblem..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Isbj0rn
    Ja det må jo være noe i kabelen som ikke går overens med enkelte TV-modeller?

Forhørte meg litt med han som solgte meg den på Expert (en kolega), han sa at han har hørt om det tidligere. Det er enkelte modeller som ikke "synes noe om" Monster sin antennekabel.

Ska se om jeg får tak i importøren av Monster. Kanskje dem har en foruftig forklaring.. Eller bare et forklaringsproblem..
    Min stue-TV liker i så fall ingen andre kabler unntatt den eldgamle på 10 meter, jeg har jo prøvd alle merkene jeg fant!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at man prioriterer gull og fin innpakning i stedet for kabelens impedans. Denne er viktig i disse frekvensområdene, mye viktigere enn i audioområdet. Om kabelens impedans ikke stemmer blir bildet dårlig. Den skal ha 75 ohms karakteristisk impedans i kabel og plugger. For eksempel RG59 fungerer aldeles utmerket og er billig, mens alle forsøk på å finne opp kruttet på nytt pleier å feile grundig. Ikke mer å si om den saken.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men vil det si at Monster sin kabel med gull ikke har en 75ohms impedanse?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyst sannsynlig. Jeg kan ikke se hvorfor dette skal være vanskeligere for Monster enn andre.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Høyst sannsynlig. Jeg kan ikke se hvorfor dette skal være vanskeligere for Monster enn andre.
    Det vil i så fall si at kablene jeg prøvde fra Proson, Eagle og QED heller ikke hadde 75 ohms imp. Spesielt hvis alle disse produsentene skulle være like talentløst dårlige til å få til noe så elementært!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det virker for dumt..
    Men rart at problemene kun oppstår på enkelte TVer da..?

Andre TVer vil vel også ha 75omhs impedanse..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruke masse penger på den lille kabesnutten fra vegguttak til tv, hva med alle de metrene som ligger i vegg, hvor er det støy hvor rørene er osv....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joo.. forsjåvidt..

Men de ser jo litt kulere ut også.. er jo litt "imp-faktor" det her..

men når man får elendig bilde, så får det heller bare være..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thavso
    Bruke masse penger på den lille kabesnutten fra vegguttak til tv, hva med alle de metrene som ligger i vegg, hvor er det støy hvor rørene er osv....
    Det blir det samme som å si at hvorfor skal man bruke penger på kabler i et stereoanlegg, lyden har jo gått gjennom metervis med lakrissnøre i studioet den ble tatt opp i..:neutral:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kabel er en del av en transmisjonslinje. Denne består av avsender, kabel og mottaker. Kabelens egenskaper skal passe til avsender og mottakerleddene. Videre må avsender og mottakerleddene være tilpasset hverandre. Med andre ord, om det er en dårlig match et annet sted har vil signalet allikevel forringes ytterligere om man har en dårlig match i sitt anlegg.

Husk også at dette ikke har med penger å gjøre men bare å ha den rette geometrien på kabelen i forhold til avsender og mottakers egenskaper. Det er også et poeng at enkelte forhold mellom avsender og mottaker vil være svært følsomme for kabelens egenskaper, mens andre vil være lite følsomme for kabelens egenskaper. Dermed har det også en del å si hvordan antennesignalet er og ikke bare hvordan TV-apparatet er.

Men funker det bra med en 75 ohms RG59, og ikke med en annen overpriset kabel er ikke den overprisede kabelen tilpasset transmisjonslinjen, og derfor heller ikke brukbar til oppgaven. Hvorvidt den er produsert for et annet formål, er feil på kabelen eller det simpelt hen er et dårlig produkt skal jeg ikke ha sagt, men det må være en av de tre.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har sikkert rett i dette... Men hvis disse produsenten ikke engang er i stand til å produsere en antennekabel som fungerer, hvordan i alle dager skal man kunne forvente at de klarer å lage andre kabler?? På tide å kaste hele kabelsalaten på dynga og plukke fram en rull med lampettledning da skjønner jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

hmm.. høres jo greit ut.. men skulle no tro at en produsent som Monster bør klare en oppgave som denne.. er jo tross alt kabler som er deres hovedprodukt!

Hadde dem solgt radio hvor det fulgte med en kabel av ymse kvalitet, så kunne jeg godtatt det noe lettere..

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hovedgreia til monster er å tjene uhorvelig med penger på produkter som igrunn ikke er så mye bedre enn endel av produktene biltema fører (tenk høyttalerkabel her nå...) Jeg vil for min del aldri gidde å handle noe monster cable, og spesielt ikke til norske priser.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan vel muligens være at du har jordfeil på kabelnettet, og den gamle antennekabelen har brudd i skjermen, sånn at tven blir skjermet fra jordfeil med den gamle kabelen, men ikke med den nye...?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Det kan vel muligens være at du har jordfeil på kabelnettet, og den gamle antennekabelen har brudd i skjermen, sånn at tven blir skjermet fra jordfeil med den gamle kabelen, men ikke med den nye...?
    Kan ikke være tilfelle for min del. En av de nye kablene fungerte ypperlig på flatskjermen på soverommet..:-|

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.. det va jo en orginal forklaring

Kunne sikkert vært mulig.. men om man har brudd til jord på lederen, så vil man vel ikke få bilde i det hele tatt.. man må vel nesten ha et jordplan for og få signal.

Etter hva jeg kan skjønne da..

Har spekulert litt i de der gullkontaktene.. om dette kan ha noe og si..

"vår kontakt" for Monster har ferie! Så fikk ikke tak i ham.. Skal høre med han når han er ferdig å slikke sol

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått svar fra importøren av Monster

Er jo fra en som lever av Monster, så mulig man må ta svaret med en anelse "salt"..

Men som han sir: "Monster antennekabel har en høyere bandbredde enn ordinær kabel. Dvs at den leverer alt av signaler som kommer gjennom veggen.. Også støy om det er det. Det har vært noen tilfeller av kunder hos UPC som har klaget på Monsterkabel. Det er fordi det er mye støy som kommer gjennom og fanges opp av TVen."

Så er man i et kabelnett med mye støy i nettverket, bør man kanskje styre unna Monster Antennekabel..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •