Hvorfor bi-wire?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 49
    Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor bi-wire?

Hi-Fi klubben skriver om bi-wiring:
    "Mange høyttalere har muligheten for å la deg koble med såkalt biwiring. Dette er en måte å koble opp høyttalerne som i mange tilfeller vil gi deg bedre lyd!
    En høyttalerkabel for biwiring inneholder 4 ledere istedet for 2. Man kobler som regel 2 ledninger til pluss, og 2 til minus bak i forsterkeren. Bak høyttaleren fjerner man "gullplaten" som forbinder to av høyttalerterminalene, og kobler på to minus-ledninger istedet for én, og to pluss-ledninger.

Slike kabler kan man få kjøpt ferdig terminert/tillaget, slik at du slipper å bekymre deg om du kobler riktig ledning i riktig terminal...

Man kan også bruke en form for "jukse-biwiring", da biwiring kanskje ikke har den største effekten på alle høyttalermodeller. Da bruker man litt høyttalerledning mellom terminalene hvor gullplatene er. Dette er en gratis måte å kanskje forbedre lyden et hakk!"

Men jeg fårstår ikke hvordan bi-wiring kan øke lydkvaliteten?
    Jeg ville tro det var for å få bedre kontakt mellom kablene og terminalen om man er redd for at spenning blir så høy at man svir kontaken. Men er ikke det bare en fordel? jeg synes det er bedre at terminalen blir ødelagt enn at elementene blir det. :-P

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andosten@start.no
    Men jeg fårstår ikke hvordan bi-wiring kan øke lydkvaliteten?
    Jeg ville tro det var for å få bedre kontakt mellom kablene og terminalen om man er redd for at spenning blir så høy at man svir kontaken.(??) Men er ikke det bare en fordel? jeg synes det er bedre at terminalen blir ødelagt enn at elementene blir det. :-P
    Ehh... Tror ikke du fatter helt. Eller misforstår jeg deg?
    Bi-wiring er jo til for å få mer effekt til høyttalerenen. Kan fks. bruke en kanale fra en hk forsteker og en kanal fra en effekt forsterker på en høyttaler. Slik at fks effektforsterkeren driver bass elementene og hk forsterkeren driver mellomtone/diskant. Dette vil jo gjøre at høyttaleren får mer effekt en med bare en hk forsterker/effektforsterker. Det resulterer som oftest at du får hakket bedre lydkvalitet. Verfall mer kontroll.
    Mulig jeg ikke er noe god til å forklare, men håper du fatter...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke det bi-amping?

Da kjører du 4 ledere fra fra 4 utganger på forsterkeren (eventuelt 2 forsterkere) også kjører du andre enden av de 4 lederne inn i 4 "innganger"/terminaler på høytallerne... Det er slik jeg har forstått det og at Bi-wiring er slik trådstarter nevner, men mulig jeg har tatt feil.

Kan en som er 100% sikker forklare dette litt dypere? Og hva som er fordelen med bi-wiring? Bi-amping er klart, det kan jo gi mer effekt (gjerne dobbel), men hva er fordelen med bi-wiring?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis poenget er å få mere kraft til høyttalerene så vil jeg tro at en kraftigere forsteker vil hjelpe. :-P en 1,5mm² kabel tåler 10A. Min forsterker som har ca. 110w RMS vil da ikke gi mere enn max 4A. Er større sjangs for at terminalen eller utgangen til reciver/forsterkeren skulle bli varm. Slik jeg ser det med bi-wiring så må det være for å få fordelt strømmen slik at man reduserer sjangsen for at terminalen skal bli varm. Nekter å tro at lydkvaliteten øker om man bi-wire, med mindre man har problemer med å få god kontakt i portene. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenc
    Er ikke det bi-amping?

Da kjører du 4 ledere fra fra 4 utganger på forsterkeren (eventuelt 2 forsterkere) også kjører du andre enden av de 4 lederne inn i 4 "innganger"/terminaler på høytallerne... Det er slik jeg har forstått det og at Bi-wiring er slik trådstarter nevner, men mulig jeg har tatt feil.

Kan en som er 100% sikker forklare dette litt dypere? Og hva som er fordelen med bi-wiring? Bi-amping er klart, det kan jo gi mer effekt (gjerne dobbel), men hva er fordelen med bi-wiring?
    Oioioi!
    Hehe. Beklager. Er litt trøtt kan du si! :?
    jaja!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Alle" er vel enig om at bi-amping gir økt lydkvalitet. Bi-wiring derimot, er det stor uenighet om.
    Jeg for min del, mener at bi-wiring kan ha noe for seg. Men for meg er det stort sett et spørsmål om lyd kontra pris.

Man kan kjøpe billig grov høyttalerkabel, f.eks hos Biltema eller Clas Ohlson.
    Prøver man en dyr(ere) sølvkabel, vil man få en bedre oppløsning i diskant & mellomtone (fortsatt min mening).
    Så saken er å benytte en billig grov kabel til bass, og en kabel av bedre kvalitet til diskant/mellomtone. Men i det den ikke behøver et så stort tverrsnitt, blir den ikke all verdens dyr allikevel.
    Altså en billigere løsning enn å benytte en dyr kabel, idet den da trenger et større tverrsnitt.

Norcad

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Handler vel bare om hva man er villig til å betale. tror ikke sølvkabler hjelper stort men det er vel tanken som teller. Sånn er det iallefall i mitt tilfelle. Det er ikke så viktig om lyden faktisk ble så mye bedre, men viten om at du har bedre kabler enn før. :-P

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-wiring har ingenting for seg. Du kan like gjerne bruke 1 kabel med tilsvarende tverrsnitt. Det blir som om du skulle ringe på hos meg, og at lyden ble forskjellig avhengig av veien du kjørte.

Sølvkabler leder bedre enn kobberkabler med samme tverrsnitt. Øker du tverrsnittet på kobberkabelen har du omtrent de samme forutsetningene som den tynnere sølvkabelen, bare billigere.

Den metallbiten mellom terminalene på høyttaleren er plassert der av konstruktøren av høyttaleren. Hvis det var slik at en ledningstump til 2 kroner var så mye bedre vil jeg tro høyttaleren hadde blitt levert med en slik.

Bi-amping gir mere kraft til høyttalerene, og dermed kontroll, og du kan sette på forsterkere som har den lydsignaturen du ønsker til elementene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på 90-tallet måtte du være døv for ikke å høre den vellyden som kom av biwiring.

I dag er det "lov" å mene at det ikke har noe for seg.

Dette er for meg selve beviset på at hifimagasiner og audiofile er svært upålitelige kilder til god lyd!

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt biwiring på flere høyttalere, men aldri merket noe froskjell fra singlewire. Litt rart egentlig, siden placebo burde ha lurt meg trill rundt..

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://sound.westhost.com/bi-amp.htm

Linken handler om bi-amping, men kapittel 1.13 forteller en del om de tekniske aspektene ved bi-wiring

1.13 - Bi-Wiring Facts And Myths (and More on Passive Crossovers)

Har det noen effekt? Kun dine egne ører avgjør :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg har hatt biwiring på flere høyttalere, men aldri merket noe froskjell fra singlewire. Litt rart egentlig, siden placebo burde ha lurt meg trill rundt..
    Du har misforstått placebo hvis du tror at den alltid vil føre til at "dyreste" alternativ får best resultat. Poenget er jo at vi er subjektive individer og som sådan egner oss dårlig til objektive målinger. Blindtester kan hjelpe litt ved å fjerne "uønskede" påvirkninger.

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Du har misforstått placebo hvis du tror at den alltid vil føre til at "dyreste" alternativ får best resultat. Poenget er jo at vi er subjektive individer og som sådan egner oss dårlig til objektive målinger. Blindtester kan hjelpe litt ved å fjerne "uønskede" påvirkninger.

-k
    Hehe.... Det var en litt fleipete tone (kanskje ikke bare litt heller) bak den kommentaren, derav smiley...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK.

En så opplagt ting som bi-amping som teknisk sett har flere fordeler har vist seg vanskelig å bevise subjektivt relevant ved blindtesting.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med bi wire får du separert bass og diskant signalet fra hverandre før det går videre. Her fordelen ligger.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Harman
    med bi wire får du separert bass og diskant signalet fra hverandre før det går videre. Her fordelen ligger.
    Nei nå blander du nok litt. Med biwire går det akkurat det samme signalet i alle kablene. Det er ikke noe sted hvor signalene deles før de når høyttalerne.

Med biamping derimot, så har du en egen forsterker til diskant, og en egen forsterker til bass. Og med separate ledninger til bass og diskant.

For å kunne få ordentlig biamp, må signalet deles mellom forforsterker og minst to effektforsterkere. Dette gjøres med et elektronisk delefilter.

IMM

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får man elektroniske delefiltre?

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Du tenker kanskje på aktive delefiltre? Deling FØR forsterkerdelen?

Ja. Det får du. søk på active crossover.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger

Du får ikke akkurat kjøpt det i alle mulige hifi forretninger. Men flere annerkjente hifi produsenter lager elektroniske delefiltere. Dynamic Precision, Bryston, Pass Labs og flere andre lager disse. Eller kan man bruke profesjonelle delefiltere.

I mitt system har jeg elektronisk delefilter til subwooferen. Dette er laget av JBL spesielt for denne subben. Og da bruker jeg to effektforsterkere, en til vanlige høyttalere, og en som bare tar signalene til subben. Det gir en mulighet til å eksprementere med forsterkere, og bruke noen som er vesentlig bedre enn hva produsenten hadde tatt seg råd til å legge inn i subben selv, hvis den var aktiv.

Jeg har også planer om å bruke elektronisk delefilter til mine høyttalere. Da får jeg en forsterker til diskant, og en til bass. Og bruker ikke høyttalernes delefilter. Det gir høyere følsomhet, da en god del av effekten blir borte i vanlige delefiltere i høyttalerne. I tillegg til fordelen ved egen forsterker for hvert element selvfølgelig.

IMM

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    på 90-tallet måtte du være døv for ikke å høre den vellyden som kom av biwiring.

I dag er det "lov" å mene at det ikke har noe for seg.

Dette er for meg selve beviset på at hifimagasiner og audiofile er svært upålitelige kilder til god lyd!

-k
    Klarer ikke å se at det noen tekniske forhold som skulle tilsi at biwire gir bedre lyd.
    Har i det siste prøvd forskjellige høyttaler kombinasjoner med biamp som helt klar gir god kvalitets økning. Ett av høytalerparene derimot Usher s520 spilte dårligere med biamp. Kan det være forsterkeren som er for stor? Delefilteret i høyttaleren som taklet dette dårlig? Er det noen andre som kan forklare eller har en teori på dette?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •