Hvorfor bi-wire? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 49 av 49
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Egentli tror jeg heller det er "problemet" som beskrives som er den hørbare og målbare forskjellen.
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Mye av det du refererer til stemmer ifht radiofrekvenser og slik. Mellom 20 og 20000 hz er ikke dette relevant. Knapt målbart og sannsynligvis ikke hørbart.

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om dette er helt på jordet, men trodde faktisk biwirering hadde no med å snu polene på noe av elementet.
    F'eks, du har en høytalere med 2 midbasser og en diskat, bak på høytaleren har du en terminal med 2 sett innganger hvorav det ene settet går til diskant og midbass 1, mens det andre går til midbass 2. Ved å snu polene til midbass 2 får en den til å spille innover, noe alle høyttaler produsenter fraråder, hvis jeg har forstått rett, men som likevel noen hifientusiaster mener skal gi bedre lyd.

For som dere nevner tidligere i tråden vil biwirering ikke ha det store å si om du kobler polene likt oppe og nede annet enn nesten uhørlige, i allefall i mine øre, forskjeller.

Kansje det hele er kabelprodusentene som har funnet ut at biwireing høres tøft ut, og kansje ser tøft ut, og dermed tjener seg noen kroner ekstra på dette.

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-wiring er et salgstriks og vil gi lite annet enn større kabelrot, og kansje et hint av placebo.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt en bi-wire kabel rett og slett fordi jeg fikk denne ekstremt billig. Ennå ikke koblet opp med bi wire fordet forsterkeren min ikke er bi-wire kompatibel.
    På Xtreme-cabel sin hjemmeside står det følgende:
    "Den store fordelen med bi-wire framfor single-wire er at bass og diskant/mellomtone separeres allerede ved forsterkeren, og på den måten demper forstyrrelser mellom elementene. Ethvert høyttalerelement som beveger seg induserer en viss motspenning, og for store basselementer kan denne spenningen bli såpass høy at den påvirker diskant og mellomtone hørbart negativt. Ved å bruke separate kabler dempes de negative virkningene av denne motspenningen gjennom det relativt lange kabelstrekket, i tillegg til at korreksjonskretser i forsterkeren eliminerer forstyrrelsen".
    kan det ligge noe i det?

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!Ser at denn tråden er gammel,men er meget interressant nå,da jeg nylig har kjøpt en Rotel RB-1080 er laget for Bi-wiring(bildet).Den første modellen de lagde av denne hadde ikke fire høyttalerutganger så da må jo Rotel mene dette har noe for seg.Etter det jeg har erfart lager de skikkelige saker som lyder meget bra.Og de har noen år på baken for å si det mildt.Synes derfor det virker rart at mk-utgaven av RB-1080 er laget med Bi-wiringterminaler om det ikke skulle ha noe for seg. :-?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men men men - bi-wire kabler har bare to kontakter i den ene enden og 4 i den andre (høyttaler-enden) - så hvorfor skal du ha 4 kontakter i forsterker-enden?

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro du tenker på, hva heter det.
    Ikke bi amping, men noe annet, dvs det er nesten som bi amp.
    Bare at det er samme forsterkeren. Så du får vell i teorien ikke
    mere kraft. Men prøv å se hva du syns.
    Men husk at du for all del ikke må la +- fra utgang a kommer i kontakt med de fra utgang b.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merket stor forskjell da jeg bi ampet idag.
    Kjører forforsterkern på bassområdet og rotelen på diskant/mellomtone.
    Ble klart mye bedre hos meg.
    Bedre oppløst lydbilde, hører bedre detaljer enn tidligere, hvertfall i mine ører

chris

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0