Hvorfor bi-wire? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 49
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er ihvertfall ikke dårlig lyd fordi forsterkeren er "for stor". For det gjør ikke lyden dårligere.

Newcomer Grattagrev sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

separert bass og diskant

Harman har rett! Delefilteret i enden av kabelen sørger for at signalene fra forsterkeren "velger" å dele seg fra begynnelsen. Bassen "trives ikke i dikant filteret og går dit den skal.:???:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan skjer det? Hvordan kan en og samme forsterker dele opp frekvensene? Aldri hørt om det før.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grattagrev
    Harman har rett! Delefilteret i enden av kabelen sørger for at signalene fra forsterkeren "velger" å dele seg fra begynnelsen. Bassen "trives ikke i dikant filteret og går dit den skal.:???:
    Stor misforståelse. Forsterkeren sender fullfrekvenssignal ut på høyttalerutgangen. Så lenge forsterkeren kun har en port å forholde seg til må det bli sånn. At det derfra går en kabel til diskant/mellomtone og en til bass bryr forsterkeren seg lite om. Begge/alle delefiltre i høyttaler blir derfor utsatt for fullfrekvenssignal.

Med et aktivt delefilter vil signalene kunne splittes opp mellom forsterker og delefiltre i høyttaleren. Dermed vil delefiltrene i høyttalerene få en mindre krevende jobb i den grad de jobber hardt. Delefiltre kutter jo ikke brått, men har overganger, så delefiltrene må jo likevel gjøre det de skal selv om ikke frekvenser "går til spille" i like stor grad som uten aktive delefiltre.

Uansett har jeg liten tro på bi-wiring, men desto større tro på bi-amping.

Produsent repr. Ingen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En enkel forklaring på hvorfor bi-wiring kan gi en lydforbedring er at du får mye lenger avstand mellom elementene (det vil si at avstanden mellom elementene blir hele høyttalerkabelens lengde ganger 2).

Alle elementer som blir satt i bevegelse vil produsere noe egen strøm, hvis kablene mellom ellementer er kun internt i høyttaleren kan de forstyrre hverandre. Siden dette er veldig svak strøm kan du eleminere det med bi-wiring, da disse forstyrrelsene må gå hele veien til forsterkeren og tilbake til høyttaleren igjen og det er de for svake til å gjøre .

Alle høyttalere jeg har hatt er det en stor forbedring med bi-wiring, lydbildet blir forbedret på alle områder og bør absolutt prøves før man konkluderer med at det ikke virker.

PS! på M3 serien til Audiovector er det veldig enkelt og høre stor forskjell med og uten bi-wiring, selv mor hører det :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Stor misforståelse. Forsterkeren sender fullfrekvenssignal ut på høyttalerutgangen. Så lenge forsterkeren kun har en port å forholde seg til må det bli sånn. At det derfra går en kabel til diskant/mellomtone og en til bass bryr forsterkeren seg lite om. Begge/alle delefiltre i høyttaler blir derfor utsatt for fullfrekvenssignal.

Med et aktivt delefilter vil signalene kunne splittes opp mellom forsterker og delefiltre i høyttaleren. Dermed vil delefiltrene i høyttalerene få en mindre krevende jobb i den grad de jobber hardt. Delefiltre kutter jo ikke brått, men har overganger, så delefiltrene må jo likevel gjøre det de skal selv om ikke frekvenser "går til spille" i like stor grad som uten aktive delefiltre.

Uansett har jeg liten tro på bi-wiring, men desto større tro på bi-amping.
    Flott! Du klarer å forklare det litt enklere enn jeg klarer.
    Og fordelene med skikkelig biamping er jo helt åpenbare.
    Man kan for eksempel også eksprementere med rørforsterker til mellomtone og disktant, og transistor til bass. Mulighetene er uendelige. Men det blir selvsagt litt kostbart. Men godt resultat i hifi verden har aldri vært billig.

Selv har jeg høyttalere hvor man kan kjøre biamping. Man må skru på en bryter på baksiden for å kunne gjøre dette.
    Skal se om jeg kan få lagt ut bilde av baksiden en eller annen gang.

IMM

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    svaret på det det ble spurt om er vel egentlig kommet, men jeg ser egetnlig ikke fordelen med biwiering, med en skalt biwiering kabel blir jo signalet delt i to i iutgangen på forsterkern, bare atdet går akkurat det samme signale4t gjennom begge "kabelene", hvorfor det skal gi en stor forskjell å gjøre denne delingen vet forsterker utgangen istede for ved høyttaleringangen ser jeg absolutt ikke. Eller hvorfor trenger man egentlig biwiering terminaler vis man ikke skal biampe???

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du bruker lampettledninger mellom forsterker og høyttaler så kunne jeg tro at bi-wiring ville hjelpe på lyden! Vanskelig å få god kontakt med lampettledninger. Men det blir vel litt som med HiFiklubbens billigste høyttalerkabel: Gir deg en hørbart bedre lyd enn alminnelig lampettledning som ikke egner seg til musikksignaler.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingenting i veien med en lampettledning om den har tilstrekkelig tverrsnitt til formålet den skal brukes til. Kobber er kobber. Dårlig skjermet, men det behøver ikke bety noe så lenge en holder spoler og slikt litt unna kabelen.

"Musikksignaler" er ikke noe annet enn strøm det heller. Ingen grunn til at en lampettledning ikke skal egne seg som høyttalerkabel så lenge strekket er kort og støykilder holdes litt på avstand.

Er strekket litt lenger, så vil en med 2 par lampettledninger i bi-wire øke tverrsnittet, og det vil jo hjelpe litt. Likevel ville jeg heller handlet Biltema høyttalerkabel med 2.5 - 4 kvmm tverrsnitt og droppet bi-wiring.

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle sier bi-wire er tull men allikevel ser jeg opp til flere som har det i sitt mini-
    Hjemmekino/HiFi.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at noen tilfeldigvis putter lolli-pop i badebuksa når de er varme betyr ikke at dette er bedre enn air condition!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    svaret på det det ble spurt om er vel egentlig kommet, men jeg ser egetnlig ikke fordelen med biwiering, med en skalt biwiering kabel blir jo signalet delt i to i iutgangen på forsterkern, bare atdet går akkurat det samme signale4t gjennom begge "kabelene", hvorfor det skal gi en stor forskjell å gjøre denne delingen vet forsterker utgangen istede for ved høyttaleringangen ser jeg absolutt ikke. Eller hvorfor trenger man egentlig biwiering terminaler vis man ikke skal biampe???
    Hvis du leser gjennom min forklaring litt lenger oppe så har du en grunn til at bi-wiring kan virke!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fantastisk lite strøm som går til spille på en høyttalerkabel som er greit dimensjonert. Å plassere et par meter kabel mellom delefiltrene gjør ingen forskjell på lyden. I så tilfelle ville høyttalerprodusenten fint kunne ordnet dette for en slikk og ingenting inne i kabinettet.

Hvis et par meter høyttalerkabel mellom delefiltrene, istedet for en kort en, hadde gjort noen forskjell ville den samme effekten også forringet lyden, og dette faller på sin egen urimelighet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingen
    Hvis du leser gjennom min forklaring litt lenger oppe så har du en grunn til at bi-wiring kan virke!
    ja men den grunnen de nskjønte jeg meg rett og slett ikke helt på...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøver bare og svare på spørsmålet tråden startet med og forklare hvordan jeg opplever bi-wiring, jeg påstår ikke at det fungerer for alle!

Det vil alltid være diskusjoner rundt dette temaet, så gå til HIFI butikken du bruker og lån med deg et par ekstra kabler og prøv. Hører du ingen forskjell så sparer du de kronene og får du bedre lyd så er det enda bedre!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også som ingen vurdert den ekstra kabel lengden og måten man kobbler effekt forsterkeren i midten av delefilteret med om mulig mindre elektromotorisk påvirkning elemntene i mellom, at det kan skape en liten hørbar forskjell med å bi-wire. Spørsmålet er vel om denne svakt hørbare forskjellige effekten gjør at høytaleren egentlig yter bedre, eller om det bare blir andeledes. :wink:

Har ellers egentlig mest mistanke om at det å bi-wire er mer for å dobble antall ledere og dermed også øke salg og mulig fortjeneste for produsent og leverandører.'

Riktig effekt av bi-wire blir det vel ikke før man helt isolerer påvirkningen mellom bass og diskant seksjonene med å i tilegg til dobbelt kabling kombinerer med egene frittstående effektrinn dvs bi-amping. Da isolers de effekt krevende seksjonene i høytaleren fra det følsomme hørbare mellomtonen og diskant delen så forholdsvis store watt og strømstyrker i bass området ikke påvirker og øker forvrengning til mellomtone og diskant delen i høyaleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delete meninger blandt hifi entusiaster om biwiring har noe for seg. Og delte meninger også blandt produsenter av utstyr. Et respektert og annerkjent firma som Dynaudio hevder biwiring ikke har noen hensikt.
    Ikke vet jeg, for jeg har aldri prøvd.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En produsent høyttalere som ikke har lyst til å legge seg ut med forhandlere som tjener fett på kabler, sier det som skal til for ikke å bli uvenner med dem.

Produsenter av både høyttalere og kabler ønsker å tjene penger på kabler også og argumenterer deretter.

Produsenter av høyttalere som ikke ønsker å legge seg ut med noen som helst holder kjeft.

Hvem som måtte mene hva kan ikke brukes som bevis på noe som helst. Det eneste en kan gjøre er å grave i fakta på egenhånd.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.sonicdesign.se/biwire.html

Enkelt forklart skal fordelene være at de forskjellige frekvensene vandrer bedre i forskjellige kabler (noen frekvenser vandrer bare i enkelte deler av kabeltversnittet osv.) du skal derfor kunne bruke forskjellige kabler for å tilfredsstille hele frekvensspekteret....

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye av det du refererer til stemmer ifht radiofrekvenser og slik. Mellom 20 og 20000 hz er ikke dette relevant. Knapt målbart og sannsynligvis ikke hørbart.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •