HDMI kabler og kvalitet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI kabler og kvalitet

Hei!
    Etter hva jeg har forstått er HDMI signalet digitalisert, noe som betyr at enten kommer bitstrømmen frem, eller så får man bitfeil og feil på bildet.
    Har det da noe for seg å bruke mye penger på dyr kabel? Vil ikke den rimeligste kabelen som fungerer gir akkurat like bra bilde? INGEN her ville vel brukt 3000 kr på gullforgylt TP kabel til PC'en for å være sikker på å unngå pakketap....

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en link til en test hvor HDMI-kabler og Coax-kabler (til video) på ca 4 meter er omhandlet. Det var ikke forskjeller å spore i opplevelse selv om en med måleutstyr kunne se minimale forskjeller.

http://pcworld.about.com/magazine/2309p111id121777.htm

Når det gjelder lengre HDMI-kabler (>10 meter) er det desto viktigere med kvaliteten på kabelen da den blir mere utsatt for forringelse av signalet. Dette kan medføre pakketap og dermed artifakter i bildet.

Selv ble jeg anbefalt Supra HDMI-kabel, og dette fungerer utmerket.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har erfart att dette kommer veldig ann på utgangssignalet på dvd spilleren eller fra forsterker. Den billige claes ohlson kabelen fungerte ikke fra
    min gammle dennon 1920 men fungerte fra forsterker dog med en del støy.

Jeg byttet derfor til Supra kabel og samtlige problemer forsvant.Billedkvaliteten ble også merkbart mye bedre.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lang var den kabelen du hadde problemer med? Rimer det med det jeg skriver over om lengre strekk?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hvor lang var den kabelen du hadde problemer med? Rimer det med det jeg skriver over om lengre strekk?
    jeg bruker en 12 meter supra hdmi kabel mellom min dennon 1920 å epson tw-600 å det fungrer helt supert. har ikke hatt anntyding av problemer eller dårlig bilde..

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjeller på HDMI kabler. Det aller fleste som finnes på markedet i dag fungerer fint ved korte avstander, men ved lengre strekk kan det blir problemet, spesielt på 720p og 1080i signaler.

Problemene blir også større ved mer krevende signal. Det er langt fra alle som støtter 1080p. Det er trolig en av grunnen til at bransjen har byttet til en litt annen plugg på HDMI v1.3 (tror jeg). Denne krever en god del mer av kabelen og dette kunne ha gitt store problemer på en del av dagens kabler. Det er uansett et mareritt å feilsøke når en ikke kan stole på kablene.

Edit: Dette betyr IKKE at den gullbelagte kablen til 5000,- nødvendigvis er bedre. Det er fremdeles mange svindlere i kabelbransjen. Jeg sier kun at det er forskjeller. Disse trenger ikke være relatert til pris.

Lignende tråder

1. Svar: 11
    Siste melding: 08-02-2006, 22:18
  2. Valg av HDMi kabel
    By _ducktales_ in forum Kabler
    Svar: 9
    Siste melding: 04-21-2006, 13:49
  3. Svar: 2
    Siste melding: 12-06-2005, 22:04
  4. Svar: 2
    Siste melding: 06-10-2003, 11:14
  5. Riktige kabler!