Hva er best av nordost eller moster hdmi kabler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer samye83 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er best av nordost eller moster hdmi kabler?

Har kjøpt meg samsung le40m61bx lcd tv og vil gjerne kjøpe meg en bra kabel også. Var innom hi-fi senteret og de sa at nordost kablene var bedre enn monster. Stemmer det? Jeg tar gjerne imot forslag til andre merker også. Kabel lengde blir vel på ca 4meter.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den billigste!

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge kablene koster flesk i Norge, men jeg kan kjøpe fra ebay. Der er prisen veldig fin, blir ikke over 400 kr inkl frakt. Så prisen er egentlig ikke så farlig. Vil ha den beste visuelle opplevelsen.

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det digitale signalet blir det samme uansett hvilken kabel du kjøper.
    Du betaler kun ekstra for "merket" på kabelen...

Kjøp noe billig..

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Det digitale signalet blir det samme uansett hvilken kabel du kjøper.
    Du betaler kun ekstra for "merket" på kabelen...

Kjøp noe billig..
    Det er en sannhet med visse modifikasjoner. Har selv problemer med digitale signaler på jobb dersom vi ikke bruker god nok kvalitet på kabelen. Folk har også problemer med HDMI kabler når det gjelder lengre strekk og behov for større båndbredde. Videre er det greit å bruke kabler med gode kontakter. Om det er synlig forskjell på bildekvalitet ved bruk av billige HDMI kabler og dyre kan jeg ikke uttale meg om.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HåkonN... man kan fint overføre SP/DIF eller AC3/DTS inntil 5 meter (og sikkert litt lengre også) uten noen spesielt fancy kabel, bare den er skjermet til en viss grad.. impedansetilpasning er ikke überkritisk før man faktisk kommer opp i litt distanser...

Jeg endra forleden dag fra 5m skosnøre til 1.5m biltema "feit grønn" signalkabel(coax, ikke analogt...) mellom kilde og forsterker... 0 forskjell i lyden. Woho!

Når det kommer til overføring av videosignaler med høy båndbredde, så er kabel mye, mye viktigere. Selv om jeg har kjøpt høyttalerkabler og signalkabler på biltema, så tror jeg neppe det blir biltema-hdmi/dvi/vga-kabel fra pc til projektor, for å si det sånn..

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahaha, ja det skal godt gjøres å se noe særlig forskjell på HDMI-kablene. Selv har jeg kjøpt monster M400 fordi den ser kul ut, har skikkelig solide kontakter som sitter godt og kommer i 1 meters lengde. Den kostet meg 2000kr og det er det helt sikkert ikke verdt, men jeg betaler heller litt ekstra for å være sikker. Dessuten liker jeg at selve pluggene er gode og sitter spikret, og det er monster dyktige på.

Uansett, jeg tror ikke du skal legge så stor vekt på hva dem forteller deg på Hifi Center kjeden. Det er forresten grunnen til at jeg ler. Jeg var nemlig også innom der her om dagen, og så disse nye nordost kablene. Så måtte jeg jo spørre da, hva som gjorde disse fantastisk overprisede kablene så mye bedre enn alle andre, og om man faktisk kunne se forskjell (vi snakker tross alt om en digitalkabel med 0'er og 1-tall her).

Svar fra skråsikker selger (legg spesielt merke til biten der han forklarer hvordan LYSET blir transportert i HDMI-kablene fra nordost!):

"Ja, det er ikke noe problem. Her er det store forskjeller. Nordost benytter en helt spesiell teknikk som er overlegen konkurrentene, og det gjør at du får et mye bedre bilde. LYSET i kablene blir transportert på en måte som gjør at det reflekteres i myke bølger istedenfor i skarpe vinkler, og det gjør at alt lyset kommer frem istedenfor halvparten, som ofte skjer i billig-kabler"

Jeg måtte se å komme meg ut litt brennkvikt før jeg sprutet ut i årets latteranfall. *lol*

Etter å ha kommet meg litt til hektene igjen fikk jeg jo lyst til å gå tilbake å spørre vedkommende om han overhodet har så mye som et snev av peiling på hva han forteller kundene sine..

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, jeg liker kvalitet og jeg betaler gjerne litt mer for et godt merke. På ebay selger man monster kabler til en veldig gunstig pris. Kjøpte for eksempel en monster hdmi-dvi 4m kabel kun for 40 dollar inkl frakt. Bruker den nå og er veldig fornøyd. Men da er saken grei, kjøper monster siden de ikke koster så mye som nordost.

En annen ting, monster kablene kommer i ultra 400,600,800 osv. Hva står de tallene for?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De står vel ikke for noen spesielt, men desto høyere kvalitet desto høyere tall (og dyrere kabel). 1000-kablene er de beste, og som regel dem som gir minst valuta for penga, ettersom de er veldig mye dyrere enn de andre, men bare litt bedre...

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På en så kort kabel så ville jeg soleklart gått for den billigeste. Det er kun på lengre strekk, eller hvis en har en svak signalkilde, at det er noe poeng å kikke etter noen bedre kabler.

Jeg måtte ha en kabel på 12 meter, og da stiller det seg litt annerledes. Jeg handlet en Supra, og den fungerer som den skal.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Etter å ha kommet meg litt til hektene igjen fikk jeg jo lyst til å gå tilbake å spørre vedkommende om han overhodet har så mye som et snev av peiling på hva han forteller kundene sine..
    Av hensyn til eieren av butikken, og stupide forbrukere, hadde jeg i alle fall tatt 2 ord med sjefen hans. Jeg synes ikke slikt er morsomt, jeg blir bare sint.

Jeg møter stadig vekk på lettlurte sjeler som har blitt fortalt både det ene og det andre i forskjellige butikker, og jeg blir flau og tør ikke si at de er blitt lurt. Synes slikt er trist. Jeg savner gode gamledager når bensinstasjonsansatte skjønte at halogenpærer ikke er frukt. Det er yrkesstolthet det kommer an på.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, jeg er forsåvidt helt enig med deg i det.

EDIT: Nå hører det også med til historien at vedkommende var daglig leder i butikken

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    * finner fram bensin og fyrstikker *

Hvor da?

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Jepp, jeg er forsåvidt helt enig med deg i det.

EDIT: Nå hører det også med til historien at vedkommende var daglig leder i butikken
    Det kan jo hende at han faktisk tror på dette selv. En test av dyre og billige HDMI kabler på under 4m i PCworld viste at det var ingen forskjell.

http://pcworld.about.com/magazine/2309p111id121777.htm

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    * finner fram bensin og fyrstikker *

Hvor da?
    Hifi Center Kjeden i Drammen.

Daglig leder har ikke akkurat greid å imponere meg ved tidligere anledninger heller.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var jo ikke akkurat god reklame for dem, så jeg legger vekk fyrstikkene! Hehe..

Bomholt: Flott med dokumentasjon! Interessant artikkel.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg gitt bud på en monster kabel, ligger på 10 dollar nå, frakten blir på 18 dollar. Tilsammen 28 dollar, det er ikke all verden det hehe.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •