Bi-wire vs enkel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-wire vs enkel

Har en Sony DBR780(?) forsterker og Infinity Kappa 7.1 i frontsettet mitt. Lurer på om det er mulig å bi-wire dette? Vil jeg i så tilfellet merke forskjell?

Hva kan anbefales av kabler i prisklassen rundt 500,-? Har Monster Cable 1,5 kvadrat i dag.

Lest noen av trådene om å lage seg egne kabler, ved å tvinne nettverkskabel. Det jeg ikke har funnet er en god manual/fremgangsmåte på norsk. Noen som har det?

Alle svar mottas med takk!

Bergan

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bergan
    Har en Sony DBR780(?) forsterker og Infinity Kappa 7.1 i frontsettet mitt. Lurer på om det er mulig å bi-wire dette? Vil jeg i så tilfellet merke forskjell?

Hva kan anbefales av kabler i prisklassen rundt 500,-? Har Monster Cable 1,5 kvadrat i dag.

Lest noen av trådene om å lage seg egne kabler, ved å tvinne nettverkskabel. Det jeg ikke har funnet er en god manual/fremgangsmåte på norsk. Noen som har det?
    Bergan
    Som kid refererte til i en lignende tråd:

"HiFi-klubben skriver om Bi-Wiring:
    Mange høyttalere har muligheten for å la deg koble med såkalt biwiring. Dette er en måte å koble opp høyttalerne som i mange tilfeller vil gi deg bedre lyd!

En høyttalerkabel for biwiring inneholder 4 ledere istedet for 2. Man kobler som regel 2 ledninger til pluss, og 2 til minus bak i forsterkeren. Bak høyttaleren fjerner man "gullplaten" som forbinder to av høyttalerterminalene, og kobler på to minus-ledninger istedet for én, og to pluss-ledninger.

Slike kabler kan man få kjøpt ferdig terminert/tillaget, slik at du slipper å bekymre deg om du kobler riktig ledning i riktig terminal...

Man kan også bruke en form for "jukse-biwiring", da biwiring kanskje ikke har den største effekten på alle høyttalermodeller. Da bruker man litt høyttalerledning mellom terminalene hvor gullplatene er. Dette er en gratis måte å kanskje forbedre lyden et hakk!"

Om du vil høre så mye forskjell tviler jeg litt på, men det skal visst være "øret som hører". Men du kan nok trygt øke kvadraten på høyttalerkablene dine til 2,5 evt. 4. Når det gjelder nettverkskabel har jeg SVÆRT liten tro på at det skal bli bedre. Men det, er MIN mening ;-)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp heller en "singlewire" kabel av bedre kvalitet enn en biwire til samme pris. Også tar du heller å bytter ut de skinnene som er mellom høyttalerene eller noe. Kabler er generelt ganske dyrt, det er min mening, men desverre så er de også ofte veldig nødvendige i visse oppsett .

Jeg ville titta på:
    KIMBER 4VS 130kr/m
    TARA LABS Omni 2 100kr/m

Dette er kabler som kjemper med kabler til mange ganger prisen, men mangler bare detaljer på det mikroskopiske nivået. (holder en knapp på Kimber, selv om det er noe herk å avisolere ).

Men du har også kuppet over alle kabelkupp, Kimber KWIK12! 62kr/m. Anbefales! Men nå er vel infinity temmelig strømglade, så 4VS og Omni 2 blir nok kanskje det mest rette valget slik sett.

Kimber finner du på f.esk www.dynabel.no
    Tara Labs finner du hos www.hifiklubben.no

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ingen grunn til å handle noe dyrere kabel enn Biltema's 4kvmm, men mange er uenige med meg. Det er lite eller ingenting å vinne med bi-wire, men også der er mange uenige med meg. Du kan med fordel bruke pengene på annet enn kabel om det er godlyd som er interessen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •